John le Carré är död

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

John le Carré är död

Inlägg av sonderling » 14 december 2020, 13:17

John le Carré är död. :(
Jag har alltid haft svårt för hans böcker och tyckt att de är träiga. :? Men det var ju några år sedan jag försökte läsa dem. Sist var väl trumslagarflickan.
Har föredragit Len Deighton eller Graham Greene. När det gäller Brittisk spion changer.

Vad har ni för erfarenheter? Bör jag ge honom en chans till och med vilken bok ska man börja med då?

Sonderling

Ps Kom på att detta kanske skulle stå Loungen, den får gärna flyttas om det behövs.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: John le Carré är död

Inlägg av Hans » 14 december 2020, 13:46

Tråkigt för honom och hans familj.

Jag har läst ett par men håller med sonderling då jag läst några men kommer inte ihåg vilka.

Är spänd på svar för att kunna omvärdera.

https://sv.wikipedia.org/wiki/John_le_Carr%C3%A9

Tycker tråden ligger rätt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: John le Carré är död

Inlägg av sveahk » 14 december 2020, 14:55

Det har väl funnits träiga moment i Le Carrés böcker, men på det hela taget har hans böcker - och jag har väl läst ett tiotal - alltid bjudit på utmärkt underhållning. Även om han bjudit på både sex och våld i sina böcker, så är det inte det man bör söka i hans böcker. Lite anti-Bond, mer down to earth, men alltid klipska dialoger och härligt förvirrande handlingssträngar.

Den sista jag läste -tror jag - var "A most wanted man", brilliant, som börjar så här:
"A Turkish heavyweight boxing champion sauntering down a Hamburg street with his mother on his arm can scarcely be blamed for failing to notice that he is being shadowed by a skinny boy in a black coat."

And at least I'm hooked!

- men annars kanske ni hittar vad ni söker efter här... https://www.vulture.com/2020/12/best-jo ... books.html

Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: John le Carré är död

Inlägg av Sarvi » 14 december 2020, 15:13

”Mullvaden” och ”Spionen som kom in från kylan” är klara höjdare av de som jag har läst, lager på lager av utvecklingar och invecklingar. Men jag hade nog mest nöje av hans sista bok, ”Agent Running in the Field”, eftersom det är skriven mot en bakgrund av Brexit och Trump och har en inneboende ilska mot Storbritanniens eliter som är som en tryckkokare.

Skriv svar