Hen

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Hen

Inlägg av Hans » 13 november 2020, 14:07

Kanske har diskuterats tidigare.

Hursomhelst trots att begreppet kidnappats av folk med genusperspektiv tycker jag det är praktiskt, istället för henne/han så är bevisligen hen enklare. Vi kan lämna alla bokstavskombinationerna utanför.

Eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hen

Inlägg av sveahk » 13 november 2020, 14:33

valle_69 skrev:
13 november 2020, 14:22
Ungefär som finskans " hänen" betyder något i stil med dennes. Finskan saknar ju genus så förstår inte varför somliga har så svårt för hen
1. Tradition och gammal vana 2. Fullkomligt onödigt. 3. Låter eländigt.

Mina par Rappen.

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hen

Inlägg av Markus Holst » 13 november 2020, 17:25

Jag lärde mig nyligen om öppna och stängda ordklasser.

I de öppna skapas det regelbundet nya ord utan att någon lyfter på ögonbrynen. Det kommer hela tiden nya verb, substantiv och adjektiv efter hand som det behövs.

I de stängda ordklasserna reagerar vi negativt när det dyker upp nya ord eller de befintliga förändras. Stängda ordklasser är t.ex. räkneord och pronomen.

Trots att vi alla lajkar poster eller mailar via en wifi-router, allt nya ord, så behåller vi våra sinnen. När ungdomar förändrar de/dem/dom, inte kan skilja på han/honom eller, hujedamig, lånar in ett pronomen från finskan, då reser sig nackhåren och vi är redo att kämpa för vårt språk.

Jag erkänner, jag har också fnyst åt hen. Idag har jag taggat ner, men jag tror ännu inte jag använt det.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hen

Inlägg av Amund » 13 november 2020, 17:39

Hans skrev:
13 november 2020, 14:07
Hursomhelst trots att begreppet kidnappats av folk med genusperspektiv tycker jag det är praktiskt, istället för henne/han så är bevisligen hen enklare. Vi kan lämna alla bokstavskombinationerna utanför.

Eller?
Håller med! Jag tror en hel del med eller omedvetet bakat in hen-ordet i genusdebatten. Jag vet flera som gärna korrelerar ordet till en ambition att radera ut skillnader mellan könen, dvs. att ordet ska användas även när man vet vilket kön objektet har - och så har det väl aldrig varit som jag förstått saken.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hen

Inlägg av Amund » 13 november 2020, 17:46

Markus Holst skrev:
13 november 2020, 17:25
Jag lärde mig nyligen om öppna och stängda ordklasser.

I de öppna skapas det regelbundet nya ord utan att någon lyfter på ögonbrynen. Det kommer hela tiden nya verb, substantiv och adjektiv efter hand som det behövs.

I de stängda ordklasserna reagerar vi negativt när det dyker upp nya ord eller de befintliga förändras. Stängda ordklasser är t.ex. räkneord och pronomen.

Trots att vi alla lajkar poster eller mailar via en wifi-router, allt nya ord, så behåller vi våra sinnen. När ungdomar förändrar de/dem/dom, inte kan skilja på han/honom eller, hujedamig, lånar in ett pronomen från finskan, då reser sig nackhåren och vi är redo att kämpa för vårt språk.
Tack för det, nu har jag också lärt mig det.

OT kanske, men jag förstår inte varför folk blir provocerade när jag säger HBO (kanalen) på svenska? Man får omgående höra att det heter EEIJTSCH BEEJOO! Jaså svarar jag - varför säger vi då inte också JO S EJ istället för USA?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hen

Inlägg av Markus Holst » 13 november 2020, 17:51

Amund skrev:
13 november 2020, 17:46
OT kanske, men jag förstår inte varför folk blir provocerade när jag säger HBO (kanalen) på svenska? Man får omgående höra att det heter EEIJTSCH BEEJOO! Jaså svarar jag - varför säger vi då inte också JO S EJ istället för USA?
Men snälla du, det är väl självklart? Hur skall folk kunna skryta med sina engelskakunskaper om du inte låter dem använda dem till att mästra dig?

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Hen

Inlägg av Mackan L » 13 november 2020, 18:48

Jag har som de flesta funderat hur jag ställer mig till ordet. Detta blir upprepning av tidigare skribenters inlägg.

Det är en vanesak ordet hen givetvis så som allt nytt.
Vad jag ogillade från början är att det inte böjer. Det bryter mot reglerna svenskan har för han och hon. Det faller inte in organiskt i språket. Det känns fel helt enkelt.

Jag tycker det låter bättre med vederbörande, denne etc. Hen känns för slappt tror jag.

Ibland används hen av en del även då könet är känt. Det stör då det tar iväg en persons identitet och kan även ses som ett politiskt ställningstagande.

Det är även identitetspolitik kopplat till hen som berör.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hen

Inlägg av Amund » 13 november 2020, 19:13

Mackan L skrev:
13 november 2020, 18:48
Ibland används hen av en del även då könet är känt.
Det har jag inte noterat, åtminstone inte där det handlar om en specifik person och där denne är känd.
Om det t.ex. handlar om en odefinierad rysk astronaut eller en militärpolis i saudiska armén så blir det inte språkligt fel att använda hen, även om det troligen handlar om en man.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Hen

Inlägg av erep » 13 november 2020, 20:03

valle_69 skrev:
13 november 2020, 14:22
Ungefär som finskans " hänen" betyder något i stil med dennes. Finskan saknar ju genus så förstår inte varför somliga har så svårt för hen
Grundordet är hän. Hänen är genetiv, och motsvarar hens.

Visserligen har det funnits former som i praktiken motsvarar genus i finskan, men en del har försvunnit och nu propagerar vissa personer också för att etablerade titlar skall göras genusneutrala. Jag ger exempel:

Sjuksköterska hette sairaanhoitajatar, där ändelsen "-tar" betecknar att personen är kvinnlig. Samma användes i många andra ord, t ex för konstnär , där en manlig var taiteilija och en kvinna var taiteilijatar. Numera har man slutat använda ändelsen och alla (båda könen) är sairaanhoitaja och taiteilija.
Även på svenska i Finland heter det sjukskötare oavsett könet, inkluderande myndighetsspråk. Så när jag läser rikssvenska där båda könen inom generell sjukvård kallas sjuksköterska ler jag alltid lite. Jag har förstått att man kallas sjukskötare bara inom mentalvården i Sverige. Ganska tokigt :D

En nyare utveckling är att sammansatta ord för yrke eller ställning som för historiska orsaker slutar med ordet mies, som betyder man, enligt vissa kretsar skall sluta med ordet henkilö, d.v.s person. Tammerforstidningen Aamulehti har gjort ett beslut att konsekvent byta begreppen enligt denna princip. De kallar t ex riksdagens talman (puhemies) ordförande (puheenjohtaja). Officiella bereppet i lagstiftning är dock talman/puhemies.

Här skriver tidningen om läsarnas förslag för genusnegativa termer.
https://www.aamulehti.fi/a/200402188

---
Och jag medger att jag först blev irriterad på hen som jag anssåg vara konstlat. Men numera har jag använt det om jag inte vet om ja skriver om han eller henne. Inte så farligt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hen

Inlägg av Markus Holst » 13 november 2020, 20:27

Jag försökte införa objektsformen henem, men ingen hängde på. Genitiv borde, på västgötska, bli henses

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Hen

Inlägg av Julianus » 14 november 2020, 18:36

valle_69 skrev:
13 november 2020, 14:22
Ungefär som finskans " hänen" betyder något i stil med dennes. Finskan saknar ju genus så förstår inte varför somliga har så svårt för hen
Det saknar helt vedertagna konnotationer så det:

Används i princip vid alla möjliga tillfällen när man skriver könsneutralt. Där man tidigare haft variation och olika stilnivåer. De som avänder ordet skriver därför ofta enformigt, tillplattat och omoget. Ni som försvarar ordet menar ni på allvar att han/hon skulle vara det enda eller ens vanligaste alternativet. Tänk då en gång till.

Det används ofta ologiskt när det är uppenbart att personens kön är kännt av den som skriver eller det finns ett ett tydligt grammatiskt genus.

Det har lett till att ordet används som en fånig ideologisk markör.

Vidare så är det ett rent hittepå ord. Nu hävdar någon att alla ord är hittepå nej inte riktigt. Ord brukar uppstå naturligt när de fyller ett behov och får sedan lov att växa in i skriftspråket. Så har inte skett här. Hen fyllde aldrig något behov. Och fick inte och skulle förmodligen aldrig sätta sig i talspråk innan det slängdes in i skrifspråket.

Själva iden med att öht ha ett korrekt skriftspråk är att inte dra uppmärksamheten från det man skriver genom hur man skriver. Det i sin tur kräver en viss konservatism. Då går det inte att hux flux slänga in ett helt nytt och överflödigt pronomen.

Sedan måste ju vår lärarkår kunna lära nya generationer korrekt. Då håller inte resonemang av typen om bara tillräckligt många skriver så här blir det rätt till sist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hen

Inlägg av Markus Holst » 14 november 2020, 18:40

Julianus skrev:
14 november 2020, 18:36
valle_69 skrev:
13 november 2020, 14:22
Ungefär som finskans " hänen" betyder något i stil med dennes. Finskan saknar ju genus så förstår inte varför somliga har så svårt för hen
Det saknar helt vedertagna konnotationer så det:

Används i princip vid alla möjliga tillfällen när man skriver könsneutralt. Där man tidigare haft variation och olika stilnivåer. De som avänder ordet skriver därför ofta enformigt, tillplattat och omoget. Ni som försvarar ordet menar ni på allvar att han/hon skulle vara det enda eller ens vanligaste alternativet. Tänk då en gång till.

Det används ofta ologiskt när det är uppenbart att personens kön är kännt av den som skriver eller det finns ett ett tydligt grammatiskt genus.

Det har lett till att ordet används som en fånig ideologisk markör.

Vidare så är det ett rent hittepå ord. Nu hävdar någon att alla ord är hittepå nej inte riktigt. Ord brukar uppstå naturligt när de fyller ett behov och får sedan lov att växa in i skriftspråket. Så har inte skett här. Hen fyllde aldrig något behov. Och fick inte och skulle förmodligen aldrig sätta sig i talspråk innan det slängdes in i skrifspråket.

Själva iden med att öht ha ett korrekt skriftspråk är att inte dra uppmärksamheten från det man skriver genom hur man skriver. Det i sin tur kräver en viss konservatism. Då går det inte att hux flux slänga in ett helt nytt och överflödigt pronomen.

Sedan måste ju vår lärarkår kunna lära nya generationer korrekt. Då håller inte resonemang av typen om bara tillräckligt många skriver så här blir det rätt till sist.
Markus Holst skrev:
13 november 2020, 17:25
Jag lärde mig nyligen om öppna och stängda ordklasser.

I de öppna skapas det regelbundet nya ord utan att någon lyfter på ögonbrynen. Det kommer hela tiden nya verb, substantiv och adjektiv efter hand som det behövs.

I de stängda ordklasserna reagerar vi negativt när det dyker upp nya ord eller de befintliga förändras. Stängda ordklasser är t.ex. räkneord och pronomen.

Trots att vi alla lajkar poster eller mailar via en wifi-router, allt nya ord, så behåller vi våra sinnen. När ungdomar förändrar de/dem/dom, inte kan skilja på han/honom eller, hujedamig, lånar in ett pronomen från finskan, då reser sig nackhåren och vi är redo att kämpa för vårt språk.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Hen

Inlägg av Julianus » 14 november 2020, 19:18

Visst men du lajkar inte poster i korrekt skrifspråk. Vill du skriva det rekomenderar jag citationstecken. Du stavar förmodligen inte fonetiskt heller. Och jag antar att du inte ljusar upp rum.

Som jag visade ovan så finns det mycket goda skäl att kämpa för vårat språk. Själv är jag språkpolis på ideell basis.Men vi har avlönade sådana. Svensklärare kallas de för. Att de utför sitt arbete korrekt och får stöd för det är en klassfråga.

I detta med korrekt språk ingår mycket riktigt att vissa ordklasser förblir stängda. Det finns helt enkelt inget behov av nya pronomen. Annat än som beteckning för den som vill vara könsneutral. Men det är en väldigt snäv användning av naturliga skäl.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hen

Inlägg av Markus Holst » 14 november 2020, 19:27

Vi har redan könsneutrala personliga pronomina i tredje person singular, t.ex. "denne", så ett mer eller mindre ser jag ingen anledning att förfasa sig över. Låt ungdomen prata som de vill. Jag brukar reta min gamla mamma för att hon pratar gammelsvenska och har inget emot att ungdomen retar mig för samma sak.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Hen

Inlägg av Julianus » 14 november 2020, 19:29

Kom ihåg att dessa ungdomar som inte behärskar subjekt och objektsform eller inte fattar att svengelska och slang ska undvikas i skriftspråk en dag ska skriva och be om ett jobb.

Skriv svar