Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 december 2022, 11:58

Det ser ut som Ben Maher och Alfredo, så det går säkert att ta reda på hur det gick. Segern 2005 kan vi nog utesluta.

Fråga kommer.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 december 2022, 12:53

Från vilket regemente kommer de här soldaterna och vilket berömt slag deltog de i?

framåtmarsch.jpeg
giveld.jpeg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13607
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 15 december 2022, 15:52

Den vita kragen tyder på Kungl. Wendes artilleriregemente som bland annat deltog i slaget vid Leipzig. Fast i så fall är nog de käcka gossarna på bilden en försenad eftertropp ity deras tschakå har modeller 1915.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 december 2022, 17:25

Visst är det så.

Jag litade på bildtexten som påstod att det var tidigt 1800-tal. (https://militarhistoria.se/1800-tal/wen ... -pa-sprang)

Wendes ihågkommes varje år i Skåne genom löpningsserien Wendes Artilleriregementes Cup för amatörryttare på Jägersro Galopp. Vore det inte så hade jag nog inte skänkt det många tankar.

Markus tar nästa fråga.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 15 december 2022, 19:17

klein.jpg
flottbek.jpg
HAMBURG, GERMANY - MAY 02: Ben Maher of Great Britian in action on Alfredo during Day 2 of the 79th German Dressage and Jumping Derby 2008 at Klein Flottbek Derby Park on May 02, 2008 in Hamburg, Germany.
Bild

Bild



I wonder...

how it will...

Not like this

Like this


https://de.wikipedia.org/wiki/Klein_Flottbek#Derby-Park

The British Jumping Derby meeting – known as the Al Shira'aa Hickstead Derby Meeting – is an annual showjumping event held since 1961 at the Hickstead in June every year. It is considered one of the premier events in the equestrian calendar.

A highlight of the meeting is the Al Shira'aa Derby, a 1,195-metre course with tricky jumps including the aptly named Devil's Dyke – three fences in short succession with a water-filled ditch in the middle and the difficult Derby Bank, a jump with 3 ft 5in rails on top and a 10 ft 6in slope down the front.

"The British Jumping Derby is one of those events a bit like the Grand National where it's not just the runners and riders that make the headlines but the course itself. It's an iconic showjumping contest, the like of which you won't find anywhere else in the world, no other course asks this much of a test of horse and rider and no other course creates this type of drama."
https://en.wikipedia.org/wiki/All_Engla ... _Hickstead

https://en.wikipedia.org/wiki/Derby_Bank

Hickstead Derby Bank: how NOT to do it

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13607
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 15 december 2022, 19:24

Tyst med dig! Jag TRODDE det var Hickstead. Nog pratat om det. Men jag märkte misstaget för ett par timmar sedan.

PS på ridbanan i Kleinflottbeck finns eller fanns en minnessten över min släkting Axel Holst.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13607
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 15 december 2022, 20:18

Det finns en svensk ryttare som på din tid ansågs som nr ett i världen. Som många andra svenska ryttare bosatte han sig i Tyskland, blev tysk medborgare och sedermera Ehrenführer i SS. Därför red han sin sista tävling, 1935 i Berlin i sin svarta uniform. I kvällens jaktlopp (inomhusfälttävlan, typ) störtade han på ett hinder och - dog. Idag finns en liten väg i Tyskland som är namngiven efter honom.

Vad hette vår man?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 15 december 2022, 21:55

Bild

Denkmal für tödlich verunglückte Reiter
bronzetafel.jpeg
bronzetafel.jpeg (99.96 KiB) Visad 105 gånger
schlossparkputbus.jpeg
schlossparkputbus.jpeg (49.36 KiB) Visad 105 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13607
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 16 december 2022, 08:55

Du får godkänt i det något otydliga svaret. Visst syftade jag på min släkting Axel Holst, nämnd i inlägget ovan.

Efter sin "Reitertod" gjorde ju nazisterna honom till hjälte. Stoffet flögs hem till Börringe i Skåne för begravning i familjegraven. I medföljande hedersvakt fanns bland annat Reinhard Heydrich. Kistan var insvept i den röda nazistiska fanan och nazisterna överlämnade hans uniformsmössa till familjen. Vad som hände med dessa attiraljer har jag ingen aning om, ej heller med vilka känslor familjen tog emot dem.

Den lilla Axel-Holst-Weg ligger utanför Krefeldt. Frågan går österut.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 16 december 2022, 13:08

Det finns enstaka hästar som människor som ingenting vet om hästsport har hört talas om. Vissa av dom blir vad man valigen kallar folkkära. Vi söker en sådan häst som var oerhört populär i sin tid.

Människor som annars brydde sig så mycket om kapplöpning eller vadslagning kunde sätta på sor engagemang teven och titta på ett lopp eller till och med satsa en liten summa pengar på hästen. Det att hästen var av en relativt ovanlig färg kanske bidrog till populäriteten, men jag tror att det var stilen med vilken hästen löpte (och/eller jockeyn red hästen) som betydde mest. Och förstås det att hästen blev så segerrik...

En känd tillverkare av prydnadsföremål sålde figuriner av hästen. Eller kanske tog man helt enkelt tog en befintlig figurin av en vacker men anonym häst och bara lade till en namnplatta?

häst.jpg

Vad hette hästen?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 16 december 2022, 13:55

Den jag spontant kommer att tänka på är den underbare hinderklipparen Desert Orchid, så jag gissar det.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 16 december 2022, 20:02

Bild
Desert Orchid (11 April 1979 – 13 November 2006), known as Dessie, was an English racehorse. The grey achieved a revered and esteemed status within National Hunt racing, where he was much loved by supporters for his front-running attacking style, iron will and extreme versatility.
Tolworth Hurdle (1984)
Kingwell Hurdle (1984)
Hurst Park Novices' Chase (1985)
King George VI Chase (1986, 1988, 1989, 1990)
Gainsborough Chase (1987, 1989, 1991)
Martell Cup (1988)
Whitbread Gold Cup (1988)
Tingle Creek Chase (1988)
Victor Chandler Chase (1989)
Cheltenham Gold Cup (1989)
Racing Post Chase (1990)
Irish Grand National (1990)


The day Desert Orchid defied all odds to achieve greatness and immortality

The 1989 Gold Cup: The day Desert Orchid brought the house down at Cheltenham



I wasn't there in March, but I was there on Boxing Day 1986. (There being not at Kempton Park but in a pub in Camden.)



Patrik har frågan!

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 17 december 2022, 06:52

Här får ni något att söka efter i helgen.

Vad heter den här hästen och var hör han hemma?

ride.jpeg

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 17 december 2022, 21:29

Det här kanske gör det lättare.

rider.jpeg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13607
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 18 december 2022, 08:38

Baseball-plan och westernsadel = USA, gissar jag. Men mer kan jag inte. Troligen skall det brandgula hjälpa oss med vilket lag det är, men sport kan jag inte.

Skriv svar