Archer till USA?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Archer till USA?

Inlägg av tyskaorden » 29 oktober 2020, 18:07

Amerikanska armén är på jakt efter ett nytt 155mm haubitzsystem. BAE Systems är en av de företag som hoppas sälja till amerikanerna och då rör det sig om Archer.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Archer till USA?

Inlägg av erep » 30 oktober 2020, 14:30

BAE har ju tagit fram en version av Archer på lastbil, vilken även finns på bild på deras Archer-sida https://www.baesystems.com/en/product/archer.

Nu har de emellertid bjudit dumperversionen till USA.

Dumperversionen blir lite annorlunda än den som Sverige har, eftersom den dumpern Archer nu är på i Sverige inte mera tillverkas. Men det är en mindre detalj.

Varför har de bjudit dumperversionen? Ja, den är i.a.f. beprövad och finns på ett svenskt förband. Lastbilsversionen finns som en demoversion som visats på mässor. Volvo arbetsmaskiner har också en stark serviceorganisation i USA, som kan användas om BAE tar hem affären. Det gäller väl 700-800 haubitssystem. Amerikanerna brukar kräva tillverkning i USA, om de köper in större utländska vapensystem.

Lastbilsverionen erbjuds som ett alternativ. Om man vill fortsätta att använda samma lastbilar som man redan använder, eller nån annan inhems eller utländsk lastbil där det finns serviceförmåga i kundlandet, kan Archersystemet byggas på en sådan. Men Archern på lastbil är inte såld till något utland ännu. Om lastbilsversionen:
https://www.youtube.com/watch?v=y3eMXZIgAeQ

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Archer till USA?

Inlägg av tyskaorden » 19 november 2020, 20:18

Intressant, lastbilsversionen kände jag inte till.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Archer till USA?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 21 november 2020, 16:37

Då är chansen kanske stor att Archer tar hem det hela.

Ja, det finns ju självklart konkurrenter, vars "produkter" har använts i strid, men Archer är mig veterligen ett mycket effektivt artillerisystem, som (har jag sett på video) är kapabelt att avlossa granaterna så att ALLA landar samtidigt och med stor precision. Därmed så blir ju eldöverfallet en minst sagt chockartad upplevelse för fienden, som inte har en chans att kasta sig i skydd efter att de första granaterna har landat. Det är ju också, har jag med sett, kapabelt att träffa en bil på flera kilometers avstånd.

Det återstår att se vad som händer.

HGS

Skriv svar