Hästrelaterat, inte.

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Hästrelaterat, inte.

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 oktober 2020, 08:19

Har läst att kavalleristerna förr i tiden ansåg sig finare än infanterister och framför allt militärer i trängförbanden. Hur var det på er tid? Var det likadant då eller brydde man sig inte lika mycket på den tiden?

Den här rivaliteten mellan truppslagen kan illustreras av ryttmästare Edward Leidesdorff, som skulle omplaceras när Skånes fyra kavalleriregemente skulle slås ihop till K2 i Helsingborg 1927. Arméstaben tyckte det var lämpligt att förflytta honom till Skånska trängeregementet i Hässleholm, som hade många hästar. Ett telegram skickades: "Till ryttmästare Leidesdorff. Transport kan ordnas till T4 i Hässleholm. Om svar anhålles." Svaret kom snabbt: "Till chefen för armén. Allt skämt undanbedes, Leidesdorff".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hästrelaterat, inte.

Inlägg av Hans » 27 oktober 2020, 10:18

Jag gnabbas med Markus om träng kontra kavalleri mest på skoj.

Men för att svara på frågan, nog såg vi oss för lite mer än övriga truppslag. Att bära grön basker var näst finast, vinröd som fallskärmsjägarna bar var finast. Då 1980-81. Fast beväringen i gemen var ganska ojämn. Långt ifrån alla var frivilliga. Som KB elev var jag ute och visiterade ett postställe där jag ingrep då posterna rökte. De måste tyckt att det var skojigt för de började skratta. Jag förstod ingenting tills dagen efteråt då en snäll gruppchef förklarar för mig att posterna rökt andra saker än cigaretter. Jag var naiv och lyckligt förskonad från slika saker innan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästrelaterat, inte.

Inlägg av Markus Holst » 27 oktober 2020, 14:42

Som trängare hade man en laid back inställning till baskerkillarna söder om stan. De kunde väl få se vad som hände med deras krigande om inte trängen kom till undsättning med ammunition, sjukvård och mat. Jomen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hästrelaterat, inte.

Inlägg av Hans » 27 oktober 2020, 14:49

Har vi inte bråkar om det här tidigare?

Såsom infanterist var vi nog mer beroende av trängen. I kavalleriet räknade vi inte med trängtransporter bakom bolsjevikernas linjer utan förlitade oss mest på gömda upplag och det vi kunde få med oss. Jägarna hade en överlastad 70 liters ryggsäck, infanteristerna en liten 30 (35?) liters.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästrelaterat, inte.

Inlägg av Markus Holst » 27 oktober 2020, 15:12

Gömda upplag hos fi? Berätta mer! När blev de utlagda?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hästrelaterat, inte.

Inlägg av Hans » 27 oktober 2020, 15:34

Om jag kommer ihåg rätt så skulle de läggas ut inte allt för lång tid innan bolsjevikerna bedömdes ta terrängen. Exakt vad som tänktes vara i vet jag inte men misstänker ammunition (tungt), mat och sjukvårdsmateriel. Så vi skulle ha tillgång till i alla fall något mer när vi skulle djävlas med dem bakom linjerna.

Gissar att det skulle skötas av underhållsförbanden på K 3 men kanske också trängen skulle vara inblandade.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästrelaterat, inte.

Inlägg av Markus Holst » 27 oktober 2020, 16:46

På T2 fanns ett kompani som ryckte in halvårsvis och hette lätta underhålls-kompaniet. Kanske de var inblandade i sådant, eller var de kanske en framskjuten enhet på rätt sida gränsen?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hästrelaterat, inte.

Inlägg av Hans » 28 oktober 2020, 11:33

Det är du som är trängare så du borde ha svaret. Jag har ingen aning.

MVH

Hans

Skriv svar