Boktips om Putin och det moderna Ryssland

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Boktips om Putin och det moderna Ryssland

Inlägg av liljen » 30 augusti 2020, 22:24

Just nu håller jag på och läser en av de bästa böckerna om modern ryska historia jag snubblat över nämligen "Putin's People" av Catherine Belton. Den första delen som beskriver KGB:s göranden under Sovjets sista år är oerhört upplysande och ögonöppnande för mig i att delar av KGB faktiskt aktivt hjälpte till att rasera Sovjetunionen och Putin verkar ha varit en liten pusselbit i detta. Är resten av boken lika intressant så är det en höjdare.

Vad har ni andra läst för bra böcker som handlar om det moderna Ryssland?

Jag listar några egna boktips förutom Beltons bok, så får ni gärna fylla på med era eventuella favoriter:

"Männen i Kreml : Inifrån Putins hov" av Michail Zygar
Oerhört välskriven om Putins innersta krets. Det känns som att man kommer inpå huden på dem.

- "Oligarkerna" av Claes Ericson
Bra genomgång av hur strukturen med de absurt rika oligarkerna kom till och vilka oligarkerna är. Även om den är från 2011 så tror jag inte åldrats så värst, det är ungefär samma pampar som styr stora delar av den ryska ekonomin nu också.

"Vägen heter Ryssland" av Anders Mård
En mer vardagsnära reportagebok, men trevlig och lättläst.

På läslistan härnäst har jag:
"Ungleiche Brüder: Russen und Ukrainer vom Mittelalter bis zur Gegenwart" av Andreas Kappeler.
som vid en första kik ser ut att vara en de mest sansade beskrivningarna av det komplexa förhållandet mellan ukrainare och ryssar som getts ut. Den verkar bara finnas på tyska.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Boktips om Putin och det moderna Ryssland

Inlägg av liljen » 30 augusti 2020, 22:27

Oj, det här ämnet kanske hör hemma i "Historiska källor & litteratur". Om det är så kanske det kan flyttas?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Boktips om Putin och det moderna Ryssland

Inlägg av Markus Holst » 30 augusti 2020, 22:47

Flyttad.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Boktips om Putin och det moderna Ryssland

Inlägg av hilbert » 31 augusti 2020, 21:47

Masha Gessen:
" Mannen utan ansikte" och " Framtiden är historia".

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Boktips om Putin och det moderna Ryssland

Inlägg av Amund » 9 september 2020, 16:55

liljen skrev:
30 augusti 2020, 22:24
"Männen i Kreml : Inifrån Putins hov" av Michail Zygar
Oerhört välskriven om Putins innersta krets. Det känns som att man kommer inpå huden på dem.
Den har jag läst. Väldigt levande beskrivning av dagens moderna Ryssland och dess elitskikt.

Gillade även Ingenting är sant och allt är möjligt av Peter Pomerantsev.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Boktips om Putin och det moderna Ryssland

Inlägg av sonderling » 3 februari 2023, 15:29

Masha Gessens bok Mannen utan ansikte har kommit i pocket utgåva med nytt tillägg efter Rysslands invasion. Den ska jag försöka skaffa.
Annars noterar jag att bokrean 2023 har lite titlar i ämnet.
https://www.e-magin.se/paper/vb2b0p91/p ... b2b0p91/23

Funderar på att köpa Martins Kraghs bok. Nät handlarna har lite flera eller andra titlar.

Sonderling

PS hade en tråd i liknade ämne men hittade fasen inte igen den så ni som svarat på den och lämnat tips. ja inte så att jag dissade, bara att jag är lite halv senil.

Skriv svar