Vart tog alla lösepenningar och all danagäld vägen?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Vart tog alla lösepenningar och all danagäld vägen?

Inlägg av StefanZ » 8 maj 2020, 15:22

Som titeln lyder.

Vikingar tog ju enorma lösepenningar för att avstå överfall, brand och plundring. Både i England och i Frankrike. Och ofta togs de om nästa år eller kort därefter. Ofta ÄNNU större...

(Samma fenomen kan iofs gälla även andra folk, tex hunner som tog emot enorma gäld från östromarna, men nu talar vi daner å andra vikingar i väst).

Så, vart tog allt guldet vägen? Och vad det anbelangar, hur hade de bestulna råd och möjlighet att gång på gång skaka fram nya väldiga skattmängder ?ofta utan att bli märkbart fattigare??

Såvitt jag vet, uppstod det aldrig mode och sed i Sverige att behänga kvinnorna med kilovis med guldsmycken (finns ju i en del andra kulturer). Och antalet upphittade vikingatida skatter är inte imponerande vare sig i mängd eller storlek: de skatter som hittats kan alla mer än väl förklaras av de handelsresor och handelskontakter som bevisligen togs. Kanske någon enstaka avlöning av en duktig krigsman...
Men det är inga fantasisummor á la en drakskatt - trots tonvis av guld och silver och kostbarheter som man tvingat till sig... OCH dessutom rövat bort en myckenhet...

Min hypotes är att man använde det som valuta i handeln som man bedrev.
Kanske rentav på lokalmarknaden där man fick danagälden ifråga!

På det sättet behövde man inte ha mycket varor med sig, de flesta "varor" fick man på plats. Vidare, man behövde inte sitta på en hett / regnig marknad och haggla, pruta och ha sig... Det var bara att peka på det man ville ha, och betala kontant... Inget prut, man hade ju gott om pengar.

Detta skulle också förklara, varifrån de lokala franske å engelske HADE dessa enorma guldmängder att ge i danagäld så ofta och så mycket... En mycket stor del av de stulna tillgångarna strömmade ju genast tillbaka... Franskarna å engländarna själva kunde alltså i fred byta tillbaka guldet som var svårt att få tag på, mot överskott av sin produktion, som var lättare att bli av med... En och annan vacker flicka fick väl också skickas med. Men hellre skickas / säljas som ett vackert smycke, en värdefull gåva, och betraktas som en sådan, än att bli bortrövad med våld som rovbyte.... Kommen i tanken så långt, så kanske en och annan giftaslysten fattig flicka lät sig bytas bort och följde med frivilligt??


Vad säger ni andra??

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vart tog alla lösepenningar och all danagäld vägen?

Inlägg av Markus Holst » 8 maj 2020, 15:39

Jag tror du beskriver saken väl: Man handlade med pengarna. De vackra flickor som kanske inköptes - såldes nog strax till högstbjudande utan att följa med till norden. Fast jag skall inte motsäga mig att det kanske ingicks en del förbunds-äktenskap

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Vart tog alla lösepenningar och all danagäld vägen?

Inlägg av erep » 12 maj 2020, 00:30

Markus Holst skrev:
8 maj 2020, 15:39
Jag tror du beskriver saken väl: Man handlade med pengarna. De vackra flickor som kanske inköptes - såldes nog strax till högstbjudande utan att följa med till norden. Fast jag skall inte motsäga mig att det kanske ingicks en del förbunds-äktenskap
På island är ju 75% av den manliga befölkningen skandinaver på farslinjen medan 62% av mitokondriala DNA, alltså morslinjen, är skotter och irländare. Så nu har man tagit med sig granna damer från sina resor.

Och en liten liten del av befolkningen har haplogrupper som finns hos nordamerikas urinvånare, så det ser ut att man tog hem även skrälingar.

Skriv svar