J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 apr 2020 16:00

I den här PDF-filen av Flygvapennytt nummer nr 3 1996, på sidan 8...

https://www.aef.se/Flygvapnet/PDF-dokum ... storia.pdf

...så skrivs det att Storbritannien erbjöd Sverige att köpa Hawker Hurricane Mk. I.

Om detta hade köpts in, hade det då blivit J 8 eller J 20 i Flygvapnet?

Jag funderar på att bygga en fiktiv Hawker Hurricane i Flygvapnets tjänst under Beredskapen och Neutralitetsvakten.

HGS

Edit: Fixat länken!
Senast redigerad av 1 HomeGuardSoldier, redigerad totalt 20 gånger.

Bjernevik
Medlem

Re: J 8 eller J 20 Hawker Hurricane?

Inlägg av Bjernevik » 20 apr 2020 18:30

Hurricane var tydligen en av kandidaterna till det som blev J 10 Vultee. Så hade det blivit Hurricane istället hade den rimligen blivit J 10.
J 8 Gladiator kom redan 1937, innan Hurricane var aktuell för Sverige.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 apr 2020 19:43

J 10, eller Vultee P-66 Vanguard, beställdes enligt Wikipedia i februari 1940 och var leverans klara i september 1941, efter att Tyskland hade inlett Fall Barbarossa, invasionen av Tyskland. Men då beslagtogs ordern som bekant istället för USA:s egna behov.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vultee_P-66_Vanguard

Om valet hade fallit på Hawker Hurricane istället så känns det rent spontant att chansen hade varit större att Flygvapnet faktiskt hade fått sin J 10, då Slaget om England var över 1941 och Hurricane Mk. I ändå höll på att / hade ersatts av modernare flygplan. Och Hawker Hurricane visade sig ju vara ett mycket lättfluget jaktflygplan, som dessutom var lättmanövrerat, lätt att reparera och mycket stryktåligt i strid.

Hawker Hurricane tjänstgjorde ju också i många olika flygvapen under VK2, så rent hypotetiskt varför inte också i Flygvapnet?

F10 Skånska Flygflottiljen fanns ju vid den här tiden så kanske det då hade varit en hypotetisk J 10 Hurricane som hade fått bära huvudbördan vid Neutralitetsvakten? Kanske man då hade försett flygplanet med extra markeringar för att göra klart för framför allt Tyskland att det faktiskt rörde sig om svenska Hawker Hurricane och inte brittiska?

HGS

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktionen

Inlägg av tyskaorden » 26 nov 2020 18:12

Finska Hurricanes hade gula Östfrontsband.
Hawker_Hurricane_Mk_I_HC-452_Keski-Suomen_ilmailumuseo_03.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 27 nov 2020 08:04

Jo, det visste jag redan.

De stred ju fr.o.m. 1941 på samma sida som Tyskland. Däremot så vet jag att Östfront-banden försvann på samtliga flygplan efter freden i september 1944 och att Ilmavoimat behöll sina von Rosen-nationalitetsmärkningar fram till ungefär mitten / slutet av 1945, när de ersattes av den nuvarande märkningen.

Lite OT, men jag har faktiskt just nu en finsk "Mersu", som jag faktiskt funderar på att måla just som en maskin, som har fortsatt att flyga samtidigt som Lapplandskriget pågick och därför inte har några gula Östfront-band.

Jag läste också i en tidning att Sverige erbjöds Hawker Hurricane av Storbritannien, men avvisade dessa "då de var för omoderna och på tok för långsamma". Men med facit i hand så kanske det hade varit ett bättre val än Falco, som var ökänt för att vara mycket svårt att underhålla och dessutom bara var byggt för att hålla för en relativt kort frontinsats.

Hawker Hurricane hade mig veterligen mycket förlåtande flygegenskaper, kunde svänga mycket snävt, hade en ganska kraftfull beväpning och var faktiskt - trots att ryktet säger annorlunda - mycket manöverbar. Dessutom så var det mycket lätt att reparera och att underhålla av flygmekanikerna.

HGS