Långvarigaste religionen?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Långvarigaste religionen?

Inlägg av Markus Holst » 24 mars 2020, 12:38

Har Sverige varit katolskt eller protestantisk längst?

Det finns, som jag förstått det, mycket som tyder på ett religions-skifte under tidig vendeltid varför asa-tron verkar ha hållit i sig sådär 500 år. Är kanske 500 år snittåldern för våra nordiska religioner?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Långvarigaste religionen?

Inlägg av millgard » 24 mars 2020, 18:41

Markus Holst skrev:
24 mars 2020, 12:38
Har Sverige varit katolskt eller protestantisk längst?

Det finns, som jag förstått det, mycket som tyder på ett religions-skifte under tidig vendeltid varför asa-tron verkar ha hållit i sig sådär 500 år. Är kanske 500 år snittåldern för våra nordiska religioner?
Katolskt kanske 300 år, beroende på hur/vad/när man räknar "Sverige" som statsbildning. Protestantiskt alldeles strax 500 år. Tidigare naturreligioner i de norra delarna av Skandinavien KANSKE sedan hällristningarnas tid...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Långvarigaste religionen?

Inlägg av Markus Holst » 24 mars 2020, 18:58

millgard skrev:
24 mars 2020, 18:41
Katolskt kanske 300 år, beroende på hur/vad/när man räknar "Sverige" som statsbildning.
Här använde jag Sverige som geografisk beteckning, inte som stat. Enligt Wikipedia fanns kristendomen i Västergötland redan på 700-talet, så det är kanske svårt att definiera när bytet till kristendom ägde rum, eftersom det ju till skillnad från bytet till protestantismen inte finns lagböcker att läsa på i.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Långvarigaste religionen?

Inlägg av Davian » 14 april 2020, 00:54

jag skulle säga katolicism. Med hänvisning till att kristendom bör ha börjat praktiskerats i dagens Sverige allra senast på 500-talet. Något annat känns ottänkbart med tanke på att "svenska" krigare under 100-200 år har hängt i det kristna Romarriket och de har nog tagit med sig även religionen hem, och inte bara föremål och andra kuturella inslag. :)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Långvarigaste religionen?

Inlägg av millgard » 14 april 2020, 08:04

Davian skrev:
14 april 2020, 00:54
jag skulle säga katolicism. Med hänvisning till att kristendom bör ha börjat praktiskerats i dagens Sverige allra senast på 500-talet. Något annat känns ottänkbart med tanke på att "svenska" krigare under 100-200 år har hängt i det kristna Romarriket och de har nog tagit med sig även religionen hem, och inte bara föremål och andra kuturella inslag. :)
I så fall borde det ju ha funnits arkeologiska bevis för detta?

En ren spekulation, så enormt kristna var ännu inte heller de områden som eventuellt besöktes av människor från Norden under de första århundradena av vår tideräkning.

Snarare så ligger det väldigt mycket i den tidigare och rätt väl belagda förklaringsmodellen att religionsskiftet häruppe skedde helt i linje med övriga Nordeuropa, dvs med missionärer och våld i skön förening. Detta är belagt i såväl skriftligt källmaterial som i arkeologiska fynd, seder och bruk, byggnadsverk osv osv. På Island till och med belagt med exakt årtal men hänvisningar till övriga Norden och Britannien osv saknas inte.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Långvarigaste religionen?

Inlägg av Markus Holst » 14 april 2020, 09:04

Det fanns säkert en och annan kristen i Sverige, på samma sätt som det lär ha funnits asatroende i Småland in på 1300-talet. Samerna blev väl inte kristna förrän på 1600-talet?

Kanske är frågan för precis för att ställas. I Sverige är vi vana vid att tänka på religion som något som staten reglerar.

Om vi en stund bortser från de nutida anhängarna av forn/nordisk ser, torde katolicismen vara den kända religion som funnits längst i landet.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Långvarigaste religionen?

Inlägg av Davian » 14 april 2020, 12:02

millgard skrev:
14 april 2020, 08:04
Davian skrev:
14 april 2020, 00:54
jag skulle säga katolicism. Med hänvisning till att kristendom bör ha börjat praktiskerats i dagens Sverige allra senast på 500-talet. Något annat känns ottänkbart med tanke på att "svenska" krigare under 100-200 år har hängt i det kristna Romarriket och de har nog tagit med sig även religionen hem, och inte bara föremål och andra kuturella inslag. :)
I så fall borde det ju ha funnits arkeologiska bevis för detta?

En ren spekulation, så enormt kristna var ännu inte heller de områden som eventuellt besöktes av människor från Norden under de första århundradena av vår tideräkning.

Snarare så ligger det väldigt mycket i den tidigare och rätt väl belagda förklaringsmodellen att religionsskiftet häruppe skedde helt i linje med övriga Nordeuropa, dvs med missionärer och våld i skön förening. Detta är belagt i såväl skriftligt källmaterial som i arkeologiska fynd, seder och bruk, byggnadsverk osv osv. På Island till och med belagt med exakt årtal men hänvisningar till övriga Norden och Britannien osv saknas inte.
Kultur har väldigt svårt att lämna arkeologiska lämningar. VI får använda oss av spekualtioner egentligen såfort vi ska prata om kultur. :) Min poäng var mest att under hundratals år har massor av folk lämnat "Sverige" för att slåss med eller mot en kristen världsmakt. Att folket i norden var väldigt imponerade och ville efterlikna en hel del av det romerska imperiet har vi arkeologiska lämningar för. Jag känner det ganska otroligt att man tar med sig romersk stormanskultur till "Sverige" utan att man tar med sig religionen.

Vi får inte glömma att vi pratar om kyrkans tidigaste år innan det knappt fanns en gemensam hållning om vad som är vad. Att hålla gudsstjänster i en kyrka är inte nödvändigtvis vad kristna utanför staden sysslar med. Man kan dessutom tänka sig en slags synkreism mellan kristendom och asatro häruppe i norden där det blandades hejvilt.

Hursomhelst, jag tror det är omöjligt att folk på den iden tog åt sig hela/stora delar av den romerska kulturen utan att påverkas av kristendomen. Vem vet; idén om balder och guldspelet på Idavallen efter Ragnarrök kanske har sitt ursprung på 400-talets kristna hemvändare?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Långvarigaste religionen?

Inlägg av millgard » 14 april 2020, 14:39

Ja, tänk om den romerske soldaten som lyfte ned Jesus från korset flyttade till Skandinavien och bosatte sig som frälst i nuvarande Västergötland.


Spekulera kan man ju göra hur man vill, men lite på fötterna bör man nog ha tycker jag.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Långvarigaste religionen?

Inlägg av Davian » 28 april 2020, 20:03

Ja. Vilket jag har i det jag skriver. :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Långvarigaste religionen?

Inlägg av a81 » 10 december 2020, 13:03

Markus Holst skrev:
14 april 2020, 09:04
Det fanns säkert en och annan kristen i Sverige, på samma sätt som det lär ha funnits asatroende i Småland in på 1300-talet. Samerna blev väl inte kristna förrän på 1600-talet?

Kanske är frågan för precis för att ställas. I Sverige är vi vana vid att tänka på religion som något som staten reglerar.

Om vi en stund bortser från de nutida anhängarna av forn/nordisk ser, torde katolicismen vara den kända religion som funnits längst i landet.
Sedan är det ju ofta en blandning. Kristendomen och asatron fanns i olika blandformer i flera hundra år. Därefter var Sverige mera renodlat kristet under hög-/senmedeltid och tidigmodern tid. De senaste 100-200 åren har sedan präglats av blandformer av kristendom och sekularism, där procentsatsen av det ena respektive det andra skiljer sig åt från person till person.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Långvarigaste religionen?

Inlägg av Markus Holst » 10 december 2020, 14:51

Vill man vara petig så försvann ju asa-tron, alltså tron å mer än ett andligt väsen, aldrig helt eftersom tron på tomtar, älvor, troll, småknytt mm levde kvar sida vid sida med, eller kanske inom, kristendomen.

Skriv svar