Precision i gentestningar?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Precision i gentestningar?

Inlägg av Smalandsman » 12 december 2019, 13:40

Hur noggrann är egentligen precisionen i de gentester som erbjuds för oss dödliga idag?
Får man en genetisk bild av vilka världsdelar man härstammar ifrån, eller går det komma närmre släktgrenar osv?

Enligt släktforskning som gjorts av min gammelmormor, mormor och min mor, visar det på släktskap från både Erik XIV och Sofia Gustafsdotter Wasa, men skulle det gå att befästa med någon gentest på marknaden eller är det ett för grovt instrument?
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Precision i gentestningar?

Inlägg av koroshiya » 12 december 2019, 18:53

Om det är släktskap på så få generationer tror jag att chansen är stor att man vetenskapligt kan avgöra släktskap. Frågan är väl om det finns DNA från dessa människor, men säkerligen kan man finna andra släktingar till dem som också kan fungera.

Jag är själv fundersam över generella genetiska tester, som ju de senaste åren målat upp den ena folkförflyttningen efter den andra. Ofta sägs det, så här är det, men en diskussion om varför och tillförlitlighet ser man sällan.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Precision i gentestningar?

Inlägg av Smalandsman » 12 december 2019, 19:35

Ja samtliga ättlingar nedåt till mig från båda Wasa-leden är identifierade, men att använda ett DNA-prov från någon annan i linjen är väl samma sak som att testa mig själv?
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Precision i gentestningar?

Inlägg av koroshiya » 12 december 2019, 20:12

Inte riktigt, skulle jag säga. Chansen att det stämmer borde öka ifall du hittar en träff på en nära släkting. Det kan finnas äldre släktingar också - till de du nämnde - vilkas DNA kan gå att använda.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Precision i gentestningar?

Inlägg av Markus Holst » 12 december 2019, 20:27

Jag läste nyligen en artikel där man beskrev för- och nackdelar med DNA-släktforskning. Nackdelen är att det kan förstöra familjer. Två kusiner gjorde testet - och upptäckte att det var halvsyskon. Det kröp fram att den enes mamma hade vänstrat med svågern ...

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Precision i gentestningar?

Inlägg av Smalandsman » 13 december 2019, 07:51

Markus Holst skrev:
12 december 2019, 20:27
Jag läste nyligen en artikel där man beskrev för- och nackdelar med DNA-släktforskning. Nackdelen är att det kan förstöra familjer. Två kusiner gjorde testet - och upptäckte att det var halvsyskon. Det kröp fram att den enes mamma hade vänstrat med svågern ...
- Jag är beredd att ta den risken, om ett test verkligen kan fastslå släktskap med en specifik arvsgren : )
Geografisk härstamning i storleksordningen världsdelar, känns ointressant.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Precision i gentestningar?

Inlägg av sonderling » 13 december 2019, 09:55

Vi har gjort två test i familjen. Farsan och och dottern.
Jag ska inte säga att jag hajar allt men det verkar som man få reda på rätt breda penseldrag. Hos oss ser man ju att vi typ är Vikingar.
Kraftiga koncentrerade cirklar i Skandinavien och Normandie. Förvånade mig att vi vart så stationera.
Vårt DNA återfinns i ett skelett man hittade i Motala för 3000 år sedan, typ sånt.

Längre bak, Ungern och för typ 30 000 år sedan USA och Clovis folket!? Vi var Amerikaner innan vi utvandrade till USA? Nja jag vet inte. På radion P1 hörde jag att det kan slå olika mellan olika firmor också.
I USA finns ett antal punkter på samma ställen där vi endå visste att vi hade släkt.

Sedan jämförs det väl med andra som testat sig i Ancestery.com och där hade vi en nära träff på en för oss okänd person. Men vi har inte gått vidare med det.

Jag tänker det kan vara bra om man inte vet så mycket om släkten också. Måste vara perfekt om man pga olika händelser tappat kontakten med sina rötter. För oss som har släkt led i Vorpommern har ju två världskrig suddat ut all kunskap där. (Just ja, där var en cirkel, tror det var den som gick neråt Ungern sen.)

Farsan är den stora släkt forskaren och hittar massa kungar och sånt men jag är skeptisk till sånt. I såfall är det väl en stackars våldtagen piga eller nått. Som plockat in det DNA:t.
Det jag tycker är roligast är att han menar att våran släkt och min frus släkt går ihop igen på typ medeltiden. Det är alltså lite incestuöst i äktenskapet? :lol:

Sedan får man en känsla av att världen endå är ganska liten och att man har ett litet ansvar att kämpa vidare för att hedra de släktingar som funnits i forntid.

Sonderling

Skriv svar