Militära prickskytterekord (långdistans)

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Militära prickskytterekord (långdistans)

Inlägg av HomeGuardSoldier » 8 december 2019, 21:48

Jag har haft förmånen att få provskjuta Psg 90 och kände mig ganska stolt över att lyckas sätta tre skott inom en yta av 1x4 cm på 200 meter, och det med ett repeatergevär. Första och enda gången som jag har skjutet med ett prickskyttevapen.

Men så läser om de militära långdistansprickskytterekorden och bara förvånas över hur de ens lyckas träffa...

Redan under Amerikanska Inbördeskriget så ska en okänd prickskytt ha lyckats träffa en soldat på ca 1.200 meters håll, men idag så är det ju svårt att få det bekräftat, särskilt med dåtidens mätteknik, som var relativt opålitlig.

Den österrikiska prickskytten Matthäus Hetzenauer ska ha fått in en träff på 1.100 meters håll under VK2, ett rekord som med råge slogs av Carlos Hathcock 1967, då denna med en kikarsikteförsedd M2-kulspruta fick in en bekräftad träff på nästan 2.300 meter.

År 2002 så träffade kanadensaren Arron Perry på 2.430 meters avstånd, bara för att få sitt rekord slaget av landsmannen Craig Harrison sju år senare, och det med futtiga 45 meter.

Men så läser man om det nuvarande rekordet, satt av en anonym kanadensare ur en specialstyrka i Irak år 2017. Helt otroliga 3.540 meter!

Att man ens kan se målet på det avståndet... Det tar ungefär 12 sekunder för ljudet att nå fram till måltavlan och kulan färdas uppskattningsvis 7-8 sekunder genom luften innan den träffar det tilltänkta målet.

Jag har sett i en dokumentär om den amerikanska utbildningen av prickskyttar att man t.o.m. tar hänsyn till jordens rotation förutom det uppenbara såsom vind, vertikal vinkel osv.

Helt otroliga militära rekord helt enkelt.

HGS

Skriv svar