Osterode Polen

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Osterode Polen

Inlägg av Hans » 5 november 2019, 15:13

Osterode, om man är i trakterna vad får man inte bomma som historiamilitärteknikcentriker?

MVH

Hans

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Osterode Polen

Inlägg av StefanZ » 6 november 2019, 15:46

Ostroda på polska, (uttalas med u mitt i). Nord-östra Polen i gamla Östpreussen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Osterode Polen

Inlägg av Hans » 6 november 2019, 16:09

Finns några till: https://en.wikipedia.org/wiki/Osterode

Jepp, en bit av att sovjeterna flyttade Polen västerut ett snäpp.

Såsom svensk använder jag oftast germanska namn för polska ställen. Jag har lite lättare att uttala Bromberg än Bydgoszcz. Och då tyskarna som är lite känsliga för slika saker men skyltar flyget till Danzig och inte bara till Gdansk så har jag inte dåligt samvete (hej Artur).

Mitt sällskap är polsk (hon pratar dock svenska) tar inte illa upp.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Osterode Polen

Inlägg av Borussia » 7 november 2019, 07:40

Min hustru som kommer från Polen ser hellre att jag använder de polska namnen än de tyska av den enkla anledningen att tyskarna inte var snälla mot delar av hennes släkt. Jag brukar respektera det även om jag ibland retar henne.

Sevärdheter i närheten av Ostróda? Här är två platser som kan vara värda ett besök

http://www.historicalsites.se/ort_olsztynek.html och Stebark (slaget om Grunwald).
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Osterode Polen

Inlägg av Hans » 7 november 2019, 13:58

Tack Borussia,

Får se vad jag hinner med. Sällskapets mor fyller jämt och jag åker tillbaka redan söndag. Just kommit till Warzawa. Tåg imorgon till Ostrode.

MVH

Hans

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Osterode Polen

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 8 november 2019, 13:29

Hans skrev:
6 november 2019, 16:09
Finns några till: https://en.wikipedia.org/wiki/Osterode

Jepp, en bit av att sovjeterna flyttade Polen västerut ett snäpp.

Såsom svensk använder jag oftast germanska namn för polska ställen. Jag har lite lättare att uttala Bromberg än Bydgoszcz. Och då tyskarna som är lite känsliga för slika saker men skyltar flyget till Danzig och inte bara till Gdansk så har jag inte dåligt samvete (hej Artur).

Mitt sällskap är polsk (hon pratar dock svenska) tar inte illa upp.

MVH

Hans
Var såg du Danzigskyltar till flyget? Jag har annars reagerat på att tyska flygplatser skriver "Gdansk", "Wroclaw" m.m. men skyltar glatt till Warschau och Moskau.
Jag tror det var vid Frankfurts Flygplats jag såg det.
Urlöjligt. Man blev bestulet på en tredjedel av sitt land. Man är ingen militant revanchist för att man använder sina gamla namn som användes i över tusen år.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Osterode Polen

Inlägg av Hans » 10 november 2019, 23:10

Eftersom jag inte nyktrat till efter det polska kalaset så orkar jag inte leta reda på var Artur (Szulc, jag var tvingad att fråga en polack om hur man uttalar efternamnet) och jag hade en hyfsat civiliserad diskussion här om just detta. På svenska och tyska använder jag utan tvekan det germanska namnet men när jag pratar med en polack jag inte känner så situationsanpassar jag mig och använder de polska namnen, i alla fall först.

@Borussia
Mitt sällskaps familj har ungefär samma upplevelse fast mot Sovjeter, fanns några officerare i familjen.

Nu lägger vi språket och historien åt sidan.

Så, Borussia har säkert varit utsatt för liknade historier men för mig var det första gången. Överraskningsparty för modern till mitt sällskap. Modern har massor av barn (och med partners) och ännu fler barnbarn. Sällskapets syster har en engelsk pojkvän/man och han och jag bestämde oss redan på förfesten kvällen innan att bilda ett ghetto för utlänningar som inte riktigt kan diskutera på polska. Vi var två av 57.

Kalaset börjar 16:00 hyfsat punktligt och modern grinar när hon ser hur många som har kommit. Jag kan inte sjunga med i den polska versionen av 'Ja må hon leva' men jag kan stampa takten.

Hon hade trott att det var ett av barnen med familj som bjöd henne på middag, punkt.

Ett glas av bubbel lite för sött för min smak, sällskapets dotter (kan också svenska) tyckte det var gott och jag kommenterade att det var OK men kanske lite för sött - svar 'det är ju därför det är gott'...

Hursomhelst, vi blir parkerade vid bordet (fint dukat men fri bordsplacering förutom vid honnörsplatserna), vattnet, äpplejuicen och apelsinjuicen kom in och jag började bekymra mig när maten började komma in. Det hela bröts av av sällskapets syster med några uppskattade tal (på polska) - man kan läsa kroppsspråk och skratt fast man inte man kan språket. Sen kom det in iskalla vodkaflaskor in. Och min kamrat i ghettot tänkte korka upp direkt men vart slagen på fingrarna av sin partner. Först lite sång, därefter vodka och skål.

Inte ofta jag visar omdöme men innan hade jag bara träffat sällskapets brorson så nu var det verkligen första gången med den inte allt för lilla familjen. Maten kommer i stora lass - god mat men jag som är normalt utsatt att dricka (för mycket) vin när jag äter har lite svårt att dricka bara vatten och vodka till maten. Speciellt eftersom jag inser att de (männen) inte tar en slurk, de tar hela glaset (~4cl?) i ett svep. Och jag misstänkte det kommer bli mycket mat. Så jag åt barnportioner av maten och ganska snart vart nog betraktad som ett fruntimmer då jag bara tog halva vodkaglaset (sedan fuskade jag och fyllde på vodkaglaset med vatten).

Efter några timmar av mat och många otroligt vänliga polacker som inte kan prata utrikiska men i alla fall vill markera sin broderskapsskål i vodka för oss utbölingar så börjar jag bli tårögd och tacksam för att vi har några tolkar med oss som kan översätta de otroligt gästfria och vänliga orden. Vi hade de som kunde utrikiska i vårt ghetto då och då. Fast ett par kunde tyska men inte engelska.

Så blir det god tårta med ljus och sång och jag tänkte vid 19:00 tiden att nu kanske det blir lite lugnare. Ack vad jag bedrog mig. Förutom tårtan fanns en efterrättsbuffé och nu måste det väl ändå vara över.

Jag känner inte de lömska polackerna för nu kommer det in mer mat, typ en normal förrätt. Diverse skinksorter, risröror m.m. in. Samt självfallet mer vodkaflaskor. Det är förrätten till Pierogi... vill påstå att det är den polska nationalrätten: https://en.wikipedia.org/wiki/Pierogi
Liknar Ravioli men säg det inte till någon

Sedan vill jag minnas att det var mer sötsaker och vodka inblandad (svårt att förstå för en svensk men fri tillgång till vodka). Jag måste säga att jag inte klagade då sällskapet undrade om jag inte skulle kunna eskortera dottern hem runt midnatt - sällskapet ville umgås med familjen lite till.

Några av gästerna var betydligt mer runda om fötterna än jag och jag har inte (än) fått någon utskällning.

Helt otrolig upplevelse, när människor adopterar dig fast ni inte har något gemensamt språk. Vänlighet, gästfrihet och omtanke.Tänker speciellt på en gammal fet gubbe (förmodligen yngre och lättare än Hans) som bara kunde polska men som tog som uppgift att jag aldrig hade tomt i glaset.

Nej, jag hade nog några fördomar om allt söder om Danmark, nej söder om Småland - när jag var yngre. Men man blir sakta men säkert botad.

MVH

Hans

Edit: Inte barnpersoner utan barnportioner, förbasskade schpeelckek
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Osterode Polen

Inlägg av sveahk » 11 november 2019, 09:01

Tack du Hans för en härligt raljerande beskrivning av det slags (dryckes-)slag som en Hans uppskattar. Vet av egen erfarenhet att du var i ditt esse!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Osterode Polen

Inlägg av Borussia » 11 november 2019, 16:21

Det stora tabberaset i Katthult bleknar i jämförelse när polacker bjuder till fest. Att sedan försöka hänga med i tempot, vare sig det gäller föda eller dryck, är inte att tänka på, det inser man ganska snabbt när festen börjar. Men förbaskad god mat är det i alla fall.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Osterode Polen

Inlägg av Hans » 11 november 2019, 18:09

Tack han med det trevliga namnet.

Borussia, jepp en normal svensk fyllefest för tonåringar framstår som Nobelfesten när polackerna rockar loss, Inte riktigt sant. De som vart för berusade blev omhändertagna av nära och kära och sjasade i säng. Och nästan alla skötte sig bra (t.o.m. Hans). Maten god, ja, men för mig för mycket. Har vant mig vid det franska stuket, lite, förrätt, varmrätt, efterrätt och huvudsakligen vin som dryck.

Men en gång är ingen gång, två gånger är en gonggong och tre gånger är en gång. Får återkomma.

MVH

Hans

Skriv svar