Bemanning och bevakning av FV:s krigsbaser i fredstid

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Mr.JR
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 september 2016, 01:30
Ort: Pennybridge

Bemanning och bevakning av FV:s krigsbaser i fredstid

Inlägg av Mr.JR » 17 oktober 2019, 16:37

Tråden om hur flygvapnet såg ut 1985 fick mig att tänka på denna fråga. Det finns hyfsat mycket info om hur Bas 60/90 skulle fungera i ett skarpt läge, men inte så mycket om hur det faktiskt såg ut när det inte var det (?).

Den info man kan hitta här och på andra håll är att baserna var bemannade av en mindre bastropp i fred. Vad exakt ingick i dess uppgifter till vardags? Hade de i uppgift och resurser till bevakning och säkerhet av basen? Hur var deras beredskap - vilken kapacitet hade de till att ta emot och hantera stridsflyg vid ett totalt överraskningsanfall eller bara ett fredstida nödläge innan basbataljonen hunnit påbörja mobilisering?

Rent spontant låter det inte direkt som någon höjdaruppgift att vara stationerad på en flygbas som i praktiken är inaktiv, men jag kanske har fel. :wink:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bemanning och bevakning av FV:s krigsbaser i fredstid

Inlägg av Hans » 17 oktober 2019, 17:33

Här vet jag inte men jag vill minnas att det inte fanns någon ö.h.t på vägbaserna. På krigsflygfälten vet jag inte - dock tror jag inte det i normal fredstid. Varför skall man vakta en bit betong/asfalt? Först när plan och uppbackning kommer blir målet intressant. Men jag är bara avdankad Arméofficer.

MVH

Hans

(har ett antal år i Örebro bakom mig)

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Bemanning och bevakning av FV:s krigsbaser i fredstid

Inlägg av Urban » 17 oktober 2019, 18:49

Bastroppen omfattar 2-3 fast anställda tekniker och 10-15 värnpliktiga och tar emot och betjänar landande flygplan inklusive komplettering av ammunition i viss mån. Den underhåller basen materiel samt snöröjer. Bastroppens värnpliktiga bemannade också basens räddningsfordon.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bastropp

Av personlig erfarenhet när det gäller Fällfors-basen så vet jag att det fanns bevakning i form av olika sensorer samt kameror, som larmade om man kom för nära känsliga objekt som bascentralen etc. Då ryckte den fast bosatta bastropps förvaltaren ut med några värnpliktiga för att kontrollera orsaken till larmet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Bemanning och bevakning av FV:s krigsbaser i fredstid

Inlägg av Sarvi » 17 oktober 2019, 19:19

Vid krigsflygfälten (och i någon mån tillhörande vägbaser) fanns väl även mobförråd, utslängda i skogen i vanlig ordning? Även om de inte var fast bevakade så nog patrullerades mobförråd regelbundet av vaktstyrka/beredskapstropp/annat löst folk?

Mr.JR
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 september 2016, 01:30
Ort: Pennybridge

Re: Bemanning och bevakning av FV:s krigsbaser i fredstid

Inlägg av Mr.JR » 14 februari 2020, 15:26

Återupplivar denna med ytterligare en relaterad fråga:

Vilka baser fick Basbataljon 85 när det infördes? Bataljonstypen var, som bekant, dimensionerad för att verka inom Bas 90, men infördes innan basutbyggnaden var utförd. Var det baser som förväntades att byggas till Bas 90 eller bestämdes det på annat sätt?

Skriv svar