Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 8 januari 2020, 21:14

erep skrev:
8 januari 2020, 18:44
Det finns en rysk TV-serie om ämnet straffbataljon. Inte dålig, även om det mot lutet blev rätt melodramatiskt. Visades i tiderna på finsk TV.
https://www.imdb.com/title/tt0425715/
Såg de första två avsnitten(av elva), de enda med engelska subtitles, inte direkt Band of Brothers, men bra personbeskrivning. Och framför allt - intressant är att mycket här i tråden vad gäller de sovjetiska soldaternas samtal och vittnesmål dyker upp och får sin bekräftelse i Shtrafbat. Åtminstone i de två första delarna.



Den visades första gången 2004, andra gången 2014 och efter vad jag förstår var den andra gången något förkortad, ska vi våga säga censurerad...? Straffbataljonerna är fortfarande ett av ett antal historiska ämnen man i dagens Ryssland gärna hellre ser under mattan...än ovanför!

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 9 januari 2020, 11:36

...och om någon undrar vad som står på skylten på bilden som inleder Straffbataljoninlägget på föregående sidan
rian_archive_662733_recruits_leave_for_front_during_mobilization_0.jpg
rian_archive_662733_recruits_leave_for_front_during_mobilization_0.jpg (16.47 KiB) Visad 758 gånger

"Vår sak är rätt. Fienden kommer att besegras. Segern är vår!" Inga ovanliga krigsfloskler alltså, men det tog ytterligare fyra år...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Hans » 9 januari 2020, 15:15

Återigen stort tack till han med det trevliga namnet för att han delar med sig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 10 januari 2020, 12:27

Hans skrev:
9 januari 2020, 15:15
Återigen stort tack till han med det trevliga namnet för att han delar med sig.

MVH

Hans
Tack för det Hans! Jag vet att jag har en trogen läsare i dig, känns bra, men det finns nog tillfällen då jag frågar mig om jag är i rätt forum...?

Jag forskar gärna, går ibland i djupet om ämnet intresserar mig, och har lyckan liksom du, att behärska ett par språk utanför det svenska. Det hjälper. Och vad gör man med det hela till slut? Jo, man delar med sig. I alla fall jag.

Är Skalman då rätt ställe att dela med sig? Ibland undrar jag. Naturligtvis anser jag att det jag skriver om, andra världskriget, resor och annat inte är ointressant. Annars skulle jag inte skriva. Siffrorna belägger också att inläggen läses - tack för det - men måste det stanna vid det? Det vore kul om det skrivna också väckte lite aktivt intresse, en kommentar, ett påstående eller ett "herre jemine det där kan väl inte stämma!". Lite glöd och gnista, det som för närvarande tyvärr existerar så i överflöd i Australien!

MEN, jag ska inte beklaga mig, jag skriver i första hand för mig själv och därför att jag gärna delar med mig...och för den närmaste framtiden lär det nog fortsätta på det viset...

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Markus Holst » 10 januari 2020, 13:13

En av de tråkiga sakerna med vår minskade medlems-kader är ju just att färre läser och än färre kommenterar. Just i denna tråd känner jag att min möjlighet att kommentera har varit begränsad eftersom det ligger så långt ifrån ämnen där jag kan tillföra något. Likväl uppskattar jag denna tråd och har läst den ofta. Jag gillar den direkta rapporteringen där förstahandsinformationen hamnar direkt på Skalman, utan att ha passerat en bunt forskare, journalister och författare.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av mrsund » 10 januari 2020, 13:20

Sveahk, dina inlägg är väldigt uppskattade, originella och intressanta, jag läser dem alltid, men kommenterar sällan då jag inte vill förstöra tråden för andra.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Femtiotrean » 10 januari 2020, 15:11

Jag är kanske fel person att påstå det, men man kan aldrig förstöra en uppskattad och intressant tråd med kommentarer, inte ens dåliga eller ogenomtänkta! Och en bra tråd kan bli även bättre om och när såna kommentarer får fina och kloka motkommentarer.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Hans » 10 januari 2020, 18:13

Jag håller med alla tre som har kommenterat han med det trevliga namnets inlägg.

Jag tror inte det är så viktigt att kommentera sakfrågan men att visa trådbyggaren att man läser och uppskattar är viktigt.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Amund » 10 januari 2020, 18:53

mrsund skrev:
10 januari 2020, 13:20
Sveahk, dina inlägg är väldigt uppskattade, originella och intressanta, jag läser dem alltid, men kommenterar sällan då jag inte vill förstöra tråden för andra.
Håller verkligen med alla senaste inlägg. mrsund har här en bra poäng som jag känner igen mig i.
Markus Holst skrev:
10 januari 2020, 13:13
Just i denna tråd känner jag att min möjlighet att kommentera har varit begränsad eftersom det ligger så långt ifrån ämnen där jag kan tillföra något. Likväl uppskattar jag denna tråd och har läst den ofta.

Även här känner jag igen mig.
Femtiotrean skrev:
10 januari 2020, 15:11
men man kan aldrig förstöra en uppskattad och intressant tråd med kommentarer, inte ens dåliga eller ogenomtänkta! Och en bra tråd kan bli även bättre om och när såna kommentarer får fina och kloka motkommentarer.
Det ska jag ta till mig och jag håller verkligen med om att kommentarer och motkommentarer förbättrar tråden.
sveahk skrev:
10 januari 2020, 12:27
jag frågar mig om jag är i rätt forum...?
Absolut - ingen tvekan! Just dina trådar är dessutom så otroligt unika genom de eftertänksamma frågeställningar de väcker, som i denna tråden där mekaniserade arméer bryts ned till ängsliga individer med högst vardagliga funderingar och behov. Med tanke på världsaktuella händelser ska jag läsa om den här tråden, som levandegjorde en miljö få människor har en aning om.
sveahk skrev:
10 januari 2020, 12:27
Det vore kul om det skrivna också väckte lite aktivt intresse, en kommentar, ett påstående eller ett "herre jemine det där kan väl inte stämma!". Lite glöd och gnista,
Kan bara intyga - när jag skriver något är det enormt kul när det kommer några reaktioner, även om jag vet att många kan läsa med behållning utan att kommentera. :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 11 januari 2020, 18:51

Hjärtligt tack för den feedbacken! Tas tacksamt emot för skrivandet av vidare kapitel i den sovjetiska frontsoldatens berusande bistra och bittra äventyr i hans sällan skådade "underbara" värld! Blod, kvinnor och alkohol, vad vill man mer, nästa avsnitt väntar runt hörnet - stay tuned!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 12 januari 2020, 19:28

Vi kör vidare, och jag tänker att idag kan jag bjuda på ett par högst intressanta bidrag!

I anslutning till det ovanstående kapitlet om straffbataljoner är det här en passande notis:
c45270cc15a79e5653d30558663b39ea405110cb 2.jpg
c45270cc15a79e5653d30558663b39ea405110cb 2.jpg (22.71 KiB) Visad 630 gånger
"Vid angrepp mot Stigehnen den 3.3(1945) bar ett antal soldater i StraffBtl. GSR 275(91.Gd.SD) tyska hjälmar och kamouflagejackor."


Och detta gör oss uppmärksam på de s.k. Seydlitz-soldaterna, som enligt vissa utsagor dök upp på östfronten i krigets slutskede . Fanns de eller fanns de inte?

Seydlitz, vem var Seydlitz? Svenska Wiki ger oss besked:

"Walter Kurt von Seydlitz-Kurzbach född 22 augusti 1888 i Hamburg, död 28 april 1976 i Bremen, var en tysk militär verksam under andra världskriget. Han befordrades till generalmajor 1 december 1939 och fick graden general vid artilleriet 1 juni 1942. von Seydlitz-Kurzbach tilldelades riddarkorset av järnkorset med eklöv 31 december 1942.

von Seydlitz deltog i striderna vid Stalingrad, där han förespråkade en utbrytning i strid mot Hitlers order. I krigsfångenskap blev han en av ledarna för de antinazistiska officerarna, och försökte organisera antinazistiska styrkor bland krigsfångar. Han deltog också i propagandasändningar för att övertyga tyska soldater att kapitulera. Efter kriget protesterade han mot Sovjetunionens Tysklandpolitik och dömdes till fängelse. Han frigavs 6 oktober 1955 och utvisades till Västtyskland, där en dödsdom från andra världskriget upphävdes
."


Hans försök i Sovjet-unionen att bland de tyska krigsfångarna bilda större förband som skulle kämpa sida vid sida med rödarmisterna slog fel. Stalin förbjöd det. Men hur var det nu med, ska vi säga mindre förband? I de föreliggande tyska Abwehr-kommentarerna dyker de upp - låt oss kika in!

Den första gången Seydlitz nämns, vad jag sett, är i början på februari 1945:
tva.jpg
"Gäller: Order R30/44 geh.Kdo.S. från 6.2.45

Det finns tecken på att fienden i ökad utsträckning använder sig av Seydlitzförrädare, för att vilseleda (våra) egna trupper.
Truppen uppmanas till höjd uppmärksamhet och största misstroende gentemot varje obekant soldat, likgiltigt om manskap, officer eller general.

Om inte omedelbar klarhet består är det nödvändigt att (mannen) snabbt och tills vidare grips. Kommer fienden i tysk uniform och med tyska tillrop, ska han hänsynslöst nermejas. Officerare ska om möjligt tas till fånga och, som beordrats, föras utan mellanförhör till Rückkehrsonderdienststelle vid HG
."


En något optimistiskt syn på saken, att i stridens hetta känna igen och placera den angripande soldaten. Fiende eller inte? I vilket fall, ovanstående ett typiskt tyskt och byråkratiskt dokument, som i praktiken nog var tämligen värdelöst!

Som här, en kort notis:
4bb093c5322dde259042ae5a20beed8ca3fb2cf6.jpg
"22 mars 1945.
S Prowehren(8 Km NV Königsberg), trängde 35 före detta tyska soldater in i den egna (skytte)graven och kunde så ta 32 fångar. I de övriga avsnitten inga nämnvärda händelser
."


Ett par dokument senare hittar vi en utförligare beskrivning av vad som hänt:
fda23fd4cb4f10e667126acbdb1854a3a96deae9.jpg
"I avsnittet S Prowehren attackerade i morse klockan fyra en 35 man stark fientlig stormtrupp (tidigare tyska soldater, så kallade "Seydlitz-grenadjärer"), ledd av en överlöpare som kände till området. De trängde in i (skytte)graven, överrumplade vaktposten, tvingade förrädiskt till sig lösen och rullade med hjälp av lösen, och iklädda kläder som ett pionjärförband, upp gravens försvar och Kp. stabsplatsen.
32 (tyska soldater) och kartdokument från kompaniets stabsplats saknas. Samtidigt försökte man slussa igenom fyra agenter, av vilka två ställde sig frivilligt
."


Att tyska soldater var inblandade i den här djärva attacken är klart, men hur många är mindre klart. De bar alla tyska uniformer - tydligen siktat av någon/några som blev kvar - ett klart "krigsbrott", och säkert något som den tyske och mycket korrekte Seydlitz aldrig skulle tillåta. Så vi kan nog anta att den tyska propagandan här indoktrinerade de egna frontsoldaterna med att ge angripande tyska soldater från den andra sidan ett namn - Seydlitz-soldater. Lika med förrädare. Vilket förmodligen gjorde det lättare att skjuta för att döda...

52147a27b94e11c955befaab51243a597b8a8f0e.jpg
52147a27b94e11c955befaab51243a597b8a8f0e.jpg (86.47 KiB) Visad 630 gånger
"NV Königsberg. Högtalare:" Achtung Sich.Rgt.75! I morgon klockan 10 efter det att vi skjutit upp 3 röda och 3 vita lysraketer - skjut inte! Vi slutar också skjuta. Vi skickar tillbaka krigsfångar, 1 Stabsgefreiter, 1 Obergefreiter, 1 Gefreiter och 1 Grenadjär."
Soldaterna kom tillbaka vid den angivna tidpunkten med agitationsmaterial. Det rör sig om Seydlitz-grenadjärer som togs tillfånga vid den genomförda attacken 22.3.
"


Det kunde naturligtvis inte accepteras så prompt kom nästa order:
99e3f3237a0f8e33f0a82175c76df5824a23df0b.jpg
99e3f3237a0f8e33f0a82175c76df5824a23df0b.jpg (41.85 KiB) Visad 630 gånger
"I framtiden måste liknande störförsök omedelbart förhindras, agenterna som kommer över skjuts ner!"


Hårda bud! Men att det trixas i krig, i smått och stort, är i krigshistorien inte något nytt. Det östra frontavsnittet var möjligtvis speciellt präglat av uppfinningsrika "stridsmetoder", från exploderande cigarettpaket till giftig snaps, från lönnskyttar till soldater klädda i falsk uniform. Tyska soldatbiografier berättar ibland om förmodade Seydlitzsoldater. Det fanns tyska soldater i slutskedet i Berlin, som menat sig se fienden i tysk uniform med en vit armbindel. Synvilla eller...?

Apropå falsk uniform ja, det för oss till dagens sista bidrag - i detta fall, en något speciell uniform...!
ffb5d93f723c1c5c310edd3e54bf6ddab901fee8.jpg
"En rödarmist i kvinnokläder i Wolka Nadbuzma rekognoscerade, och uppenbarligen, efter det att han var färdig med sitt uppdrag, tog han av sig kläderna och försvann in i skogen i sydlig riktning."

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 13 januari 2020, 17:17

Vad anses om denna tyska order, östra Preussen, vinter 1944/45:
7fecbccdfafb2673dcaf3617455a027837559e3d.jpg
"För speciella ändamål behöver vi omedelbart ryska Beutewaffen, närmare bestämt ryska pistoler (typ Nagan och TK), M.Pi. och 1e.M.G.

Ryska pistoler kan lämnas in vid divisionens Abt.Ic (försedda med tjänstegrad, namn och enhet), då de kan bytas ut mot tyska pistoler Kal.7,65. Vad beträffar M.Pi. kan två ryska pistoler mot en tysk bytas ut. För 1e.M.G. står inga tyska vapen till förfogande.
"


En något kryptisk order?! "För speciella ändamål"!? Hmmm...Behövdes ryska Beutewaffen för tester eller "speciella uppdrag"? Och kunde den tyske soldaten på det "byteviset" samla på sig mer tyska pistoler - än han egentligen behövde?

Eller läser jag in för mycket konstigheter i den ordern? Vad tros...?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Hans » 13 januari 2020, 17:31

Kryptiskt sade Bull.

M.G är nog MachinGewehr (stavning? Jag är utan mus, i dubbel bemärkelse) alltså kulspruta.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Sarvi » 13 januari 2020, 17:44

Och ettan framför ska nog snarare uttydas som ett gement L, dvs ”le. M.G.”, dvs ”leichtes Maschinengewehr”, alltså lätt kulspruta eller kulsprutegevär, sannolikt https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Degtjarovkulspruta .

Tyskarna erövrade bra många sådana kulsprutegevär, så många att de tilldelades Volkssturm under beteckningen Leichtes Maschinengewehr 120(r). Kan det vara det som avses med ”speciella ändamål”? Och kanske då även övriga insamlade ”Beutewaffen” var avsedda för Volkssturm?

För övrigt instämmer jag i de glada tillropen över tråden, och är också nöjd med över att ffg själv ha kunnat bidra med något!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av StefanZ » 13 januari 2020, 20:49

Intressant att höra att första gången Seydlitz soldater nämndes så var det i samband med ett straffkompani. Betraktades Seydlitz-soldaterna som ett slags straffsoldater, eller råkade de hamna i ett straffkompani fast egentligen var de Seydlitz-soldater??

[jag vet att det fanns en hel grupp Seydlitz-officerare, men jag har inte hört tidigare om stridande Seydlitz manskap]

Nästa fundering, varför hade ryssarna så svårt att rekrytera Seydlitz-soldater. Fastän de hade ett enormt underlag på hundratusentals krigsfångar... Å det var inget kul att vara sovjetisk krigsfånge (även om det inte var alls fullt lika illa som att vara sovjetisk krigsfånge hos tyskar).

Kolla. Som en kontrast låt oss ta den polska armén i väst. De bokstavligen svällde mha frivilliga överlöpare! Dvs krigsfångar, som tyckte det var helt OK att byta sida. Och krigsfångeskap hos britter eller amerikaner var ju inte alls speciellt svårt, med fulla Geneverättigheter, Röda Korset och allting. Tusentals, ja tiotusentals! I extrema fall kunde de sättas in i strid mot nazister under förloppet av samma slag, dvs inom ett par dagar...
De tog alltså emot de polskt-talande som var villiga att kämpa under polsk flagga mot nazisterna. Ingen egentligt indoktrinering eller omskolningsläger.
Och gruppen var ju stor, det var inte bara tvångsinskrivna polacker och volksdeutcher. Kaschuber, Schlesier, Goralen rekryterades utan vidare till den tyska armén, och alla de talade polska, eller i alla fall, polskt-liknande dialekter...
[Nu kan vän av ordning kanske påpeka att detta att de sågs av polacker som polacker som talar en polsk dialekt är i någon mån kontroversiellt, de kanske ville hellre ses just som kaschuber, Schlesier eller Gorale...Och att deras dialekt skulle ses som eget språk. Jmf med Bosnier. Men det var i alla fall inget aktivt förtryck i det.]

Så, om Sovjet som började ju få ont om manskap hade aktivt rekryterat, hade de säkert kunna fylla på härifrån. Om inte annat, så den polska armén i öst hade kunnat fylla på och bildat sin tredje armé och fått upp en Polsk Front. Så vitt jag vet fick de inte rekrytera på detta viset, även om jag antar att det hade förekommit i enstaka fall.

Seydlitz-soldaterna behövde ju inte kunna polska; tvärtom skulle de ju vara tyskar. Det borde räcka fint att de förklarade sig vara antinazister - och det var ju säkert rätt många som var... Och att fortsätta att kämpa under tyskt befäl, tysk flagga, tyskt befälsspråk borde varit inspirerande! Vidare, OM det sågs som känsligt att de slogs mot Nazityskland, kunde de väl alltid avlöst de sibiriska trupper som bevakade gränsen mot Japankontrollerade områden, läs Manchuriet.

Skriv svar