MEDIEVAL MYTH BUSTING - Arrows vs Armour

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

MEDIEVAL MYTH BUSTING - Arrows vs Armour

Inlägg av Lejonmod » 31 augusti 2019, 21:40


Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: MEDIEVAL MYTH BUSTING - Arrows vs Armour

Inlägg av erep » 3 september 2019, 13:33

Riktigt bra ! 👍

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: MEDIEVAL MYTH BUSTING - Arrows vs Armour

Inlägg av StefanZ » 8 september 2019, 11:50

Vi läser ofta att den och den hertigen eller ädle adelsmannen dog av en pil i ögat... Eller så dog de medan de skrattade av hjärtans lust (dvs med huvudet upp och strupen blottad) och fick en pil i halsen.

Hur så, vadan just ögat och halsen? Uppenbarligen var det så att deras pansar var i praktiken ogenomtränglig för pilskott.
Jag tror inte att varje pansar var av fullt så hög kvalité, men officerarna och höga adelsmän hade råd att köpa det bästa som gick att få tag i, och deras pansar tålde då det mesta...

Medan enklare billigare pansar hos manskapet och mindre förmögna adelsmän kunde nog slås igenom av en långbåge eller en stor stridsarmborst.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: MEDIEVAL MYTH BUSTING - Arrows vs Armour

Inlägg av Valdemar Sappi » 8 september 2019, 15:25

Det måste tillverkas tusentals pilar, snabbt. De och inte minst pilspetsarna var av blandad kvalité. Vinkeln man träffade med var dessutom avgörande, för att inte tala om avståndet.
Trängde de ändå igenom med en begränsad kraft kvar så var det ju inte naken hud som var det nästa pilen måste igenom.

Så ännu uslare pilar än de som användes i testet var nog vanliga.
De som var sårbara och slogs ut, det var hästarna. Vad hjälpte det att ryttaren klarade sig om hästen stupade?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: MEDIEVAL MYTH BUSTING - Arrows vs Armour

Inlägg av StefanZ » 8 september 2019, 21:07

Valdemar Sappi skrev:
8 september 2019, 15:25

Trängde de ändå igenom med en begränsad kraft kvar så var det ju inte naken hud som var det nästa pilen måste igenom.
Det är säkert därför som en del dödade ädlingar beskrivs att deras lik var fulla av pilar som en igelkott. Fick de massvis av pilar i sig innan de stupade? Kanske. Kan man få flera kulor i sig och överleva, så kan man säkert stå upp också med flera pilar i sig.

MEN. Vanligare måste ha varit att de flesta pilar helt enkelt trängde nätt och jämnt igenom och fastnade i gambesonen och hängde kvar.
Eller möjligen kom högst ett par centimeter in i kroppen...

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: MEDIEVAL MYTH BUSTING - Arrows vs Armour

Inlägg av StefanZ » 8 september 2019, 21:13

Valdemar Sappi skrev:
8 september 2019, 15:25

De som var sårbara och slogs ut, det var hästarna. Vad hjälpte det att ryttaren klarade sig om hästen stupade?
Ja.

Riddarna själva i strid mot varandra hade som hederskodex, att inte skada hästen. "Osportsligt"

Men de hade inga hedersproblem att slå ut hästar på icke adliga ryttare, pansrade eller inte.

Fotsoldaterna, bågskyttarna eller armborstskyttarna, hade väl ingen anledning att hålla sig till riddarnas interna hederskodex heller.
Såvida inte en adlig befälhavare uttryckligen beordrade dem att skona hästarna. Eller om de villa ta hästarna som krigsbyte.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: MEDIEVAL MYTH BUSTING - Arrows vs Armour

Inlägg av Valdemar Sappi » 11 september 2019, 22:09

Osportsligt? Och pilregn? Hur tänkte du nu?
Just läst 1356 av Bernard Cornwell. Andra delen i hans 1300-tals serie. Slaget vid Poitiers. Det mest avgörande slaget i 100-årskriget.
Där beskrivs det just hur pilregnet slår ut hästarna och gör de pansarklädda till enkla byten.
Stämmer nog ganska bra.
Boken har för övrigt samma namn delvis som min egen, om 1356.
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_s ... _word=1356
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: MEDIEVAL MYTH BUSTING - Arrows vs Armour

Inlägg av Lejonmod » 28 maj 2020, 15:56

Tod diskutera en del av vad som skrivits i kommentatorsfältet
https://youtu.be/z4pxNM1ifX4

Skriv svar