En av sönerna skulle skriva om en händelse i andra världskriget som skoluppgift.
Jag föreslog Gleiwitz incidenten då det i princip är startskottet, är lite okänt samt en "false flag" operation och konspirationer är ju inne just nu så var inte ta en riktig.
Noterar att det står olika på den engelska och den svenska wikipedai sidan. Kommentar på detta?
Den engelska matchar förövrigt min egen uppfattning :
https://en.wikipedia.org/wiki/Gleiwitz_incident
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gleiwitzincidenten
Tänker främst på sammanfattningen i den svenska texten.
Sonderling
Gleiwitz incidenten
-
- Stödjande medlem 2021
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Gleiwitz incidenten
Kolla den tyska och polska wikiartikeln, googleöverätt till engelska (bättre än till svenska). Berätta gärna slutsatsen. Har du en polenperiod?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Google översätt säger du? hmm det har jag aldrig tänkt på?
Ja jag har alltid en Polen period vid denna tid, ja alltså jämnt år sedan -79, 89, 99, 09 och nu 19.
Sonderling
Ja jag har alltid en Polen period vid denna tid, ja alltså jämnt år sedan -79, 89, 99, 09 och nu 19.
Sonderling
-
- Medlem
Skiljer det sig lite mellan de olika versionerna? Jättekul! Just därför blir det en extra bra skoluppgift. Det skall ju vara att forska, gunås. Inte bara skriva av. Så i steg ett, observera skillnaderna. I steg två försöka få fram vilket som är rimligast. Tex genom att kolla flera källor (kan vara de olika wikipediorna) Gärna lite egna kommentarer... Och en kommentar varför den felaktiga artikeln är felaktig, om det finns något missförstånd eller aktiv desinformation bakom. Ungefär. Voilá! Ett roligt skolarbete och ett välförtjänt högt betyg.
-
- Stödjande medlem 2021
Absolut, håller med. Ser nu att de svenska uppgifterna kommer från den polska sidan.
Dagens Polen har väl fått kritik för viss historie revisionism, eller?
Sonderling
Dagens Polen har väl fått kritik för viss historie revisionism, eller?
Sonderling
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Ja.sonderling skrev: ↑27 aug 2019 13:19Dagens Polen har väl fått kritik för viss historie revisionism, eller?
Exempel: https://herbertwright.wordpress.com/201 ... d-3132017/
MVH
Hans
Edit: Nämns också av han med det trevliga namnet här: viewtopic.php?f=37&t=46932
-
- Stödjande medlem 2021
Jag funderar på varför det är viktigt för polackerna att påpeka att de inte hade polska uniformer utan var utklädda till milissoldater från 19-20? Jag tror inte på det men jag fattar inte vitsen? Eller att de inte var vk2´s första offer? Är så viktigt att påpeka, spelar det roll?
Det är ett mysterium för mig?
Sonderling
Det är ett mysterium för mig?
Sonderling