Militärhistorisk/historisk resa i Europa - Var?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Militärhistorisk/historisk resa i Europa - Var?

Inlägg av koroshiya » 16 juli 2019, 21:26

Hej!

Eftersom du nämner romerska städer skulle jag ta en titt på Sicilien, Syditalien, Tunisien och Libyen.

Alf Henrikson har om Magna Graecia sagt ungefär att där finns fler grekiska tempel än i Grekland och fler normandiska borgar än i Normandie.

Ställen att besöka kan vara tempeldalen i Agrigento, slott som det i Caccamo för att bara nämna ett. Det finns också intressanta kyrkor att besöka som den i Cefalù. I staden Piazza Armerina finns en mycket välbevarad romersk villa - Villa Romana del casale - som är ett världsarv. I Taormina finns en grekisk/romersk amfiteater.

Ja, och det är bara ett axplock från Sicilien. Det finns en massa ruiner och annat kvar runt Syrakusa också.

Fastlandet kan jag inte alls lika mycket om, men det finns borgar i och runt Neapel. Vid Ischia finns en rätt tjusig aragonesisk borg. Nedåt längs kusten finns också många äldre kyrkor. En udda utflykt kan vara att besöka helgedomen för jungfru Maria av Polsi som ursprungligen var helgad åt Persefone och var en fruktbarhetskult. Samtidigt kan man kanske träffa någon boss från 'Ndranghetan, då de brukar mötas där.

Men sedan vad gäller andra världskriget. Det enda jag kan komma på är Monte Cassino, eller att man också besöker Tunisien och försöker finna rester av Marethlinjen och sådant.

En annan fördel med Sicilien och Syditalien är förstås klimatet och maten :)

Skriv svar