Spektakulär vikingatida båtgrav hittad i Gamla Uppsala

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Waldo
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 januari 2008, 17:41
Ort: Sverige

Spektakulär vikingatida båtgrav hittad i Gamla Uppsala

Inlägg av Waldo » 8 juli 2019, 22:36

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sp ... la-uppsala



Att vara förvånad över att den saknade skallbiten inte är i graven är ju lite märkligt då den troligen blev kvar där det eventuella hugget utdelades. Och om personen levt med skadan syns ju om benet på skallen återbildats. Det vet ju t.om jag. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Spektakulär vikingatida båtgrav hittad i Gamla Uppsala

Inlägg av sonderling » 9 juli 2019, 14:39

Ja vad ska jag säga, för att vara så smarta så tycker jag att arkeologer kan vara rätt dumma. Det är inte första gången jag reagerar på nått sånt här. Första gången var nog på en guidad tur på Eketorp, Öland på 80-talet. Guiden och arkeologen sa att de hittat många djur kadaver i brunnen och spekulerade i offer. Jag som redan då var möp tänkte att det var föga troligt att man fördärvat sin egen vatten tänkt och att detta måste gjorts av fiender.

Jag undrar om detta kan bero på att de är ganska insnöade i sitt gebit och kanske inte vet så mycket om nått annat. Har ofta undrat var man inte tar hjälp av militär expertis när man gräver ut spår av fältslag eller dylikt. (Det var en grej på tv härförleden där jag tog mig för pannan men minns inte nu exakt vad det var.)
Många ggr tycker jag också att arkeologer har en förkärlek för att tänka ut de mest intrikata religiösa ceremonier med offer och liknande omständliga företeelser, där jag bara tänker: Tja han blev väl mördad?!

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Spektakulär vikingatida båtgrav hittad i Gamla Uppsala

Inlägg av Markus Holst » 9 juli 2019, 15:48

Det händer allt emellanåt att arkeologer tar hjälp av omvärlden. Bland annat vet jag ett tillfälle när man hämtade någon brandtekniker för att titta på ett nedbrunnet bronsålders-hus och efteråt kunde konstatera var branden började och lite sådant.

Vad gäller guidningen på Eketorp bör vi komma ihåg att sommarguider oftast är ett sommarjobb som någon liten arkeologistuderande åtar sig. Dessa sitter såklart inte inne med all världens arkeologiska kunskaper utan får väl en snabbkurs i vad de skall säga och fyller på med sin fantasi när turisternas frågor blir för svåra. Så anekdoten om offerdjur i brunnen beror nog mera på den enskilda guidens okunskap än att det är en allmän arkeologisk tro.

Åtminstone vid två guidningar har jag varit med om hur lilla sommarguiden efter hand tittar allt mer bedjande på mig, efter hand som turisternas frågor blir för svåra och jag villigt svarat på dem.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Spektakulär vikingatida båtgrav hittad i Gamla Uppsala

Inlägg av Hans » 9 juli 2019, 16:25

Markus Holst skrev:
9 juli 2019, 15:48
Åtminstone vid två guidningar har jag varit med om hur lilla sommarguiden efter hand tittar allt mer bedjande på mig, efter hand som turisternas frågor blir för svåra och jag villigt svarat på dem.
Den var bra, fick du dricks av henne?

Påminner mig om Moron.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Spektakulär vikingatida båtgrav hittad i Gamla Uppsala

Inlägg av Markus Holst » 9 juli 2019, 20:29

Hans skrev:
9 juli 2019, 16:25
Den var bra, fick du dricks av henne?
Ena gången var det en man och andra gången fick jag några varma leenden.

Skriv svar