Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av Ragnar Svedje » 12 maj 2019, 01:15

De flesta här på Skalman har nog i likhet med mig läst, hört och sett mycket om vad som händer dagarna och timmarna innan det japanska anfallet mot Pearl Harbor. Jag slås av hur lite jag vet om vad som hände på Hawaiiöarna timmarna och dagarna efteråt.

Att självklara saker som brandbekämpning och att ta hand om döda och skadade stod högt på prioriteringslistan förstår man ju, men rent militärt undrar jag om någon kan dela med sig kunnskap om hur USA:s försvarsmakt agerade direkt efter anfallet.

De kunde ju inte veta om t ex en japansk invasionsstyrka var på väg eller om en stark japansk flotteskader snart skulle anlända och avfyra tusentals granater mot Pearl Harbor och förstöra basen fullständigt och sänka alla skepp som låg där.

Blev de amerikanska krigsskeppen beordrade ut på öppet hav för att försvara Hawaii mot vidare japanska angrepp (och kanske för att lättare unngå att bli träffade vid flyganfall)?

Vad hände med de amerikanska hangarfartygen som var ute till havs när angreppet skedde? Blev de omedelbart beordrade till Pearl Harbor för att angripa japanerna och skydda basen eller var kanske situationen så oklar att de var rädda att japanerna skulle sänka hangarfartygen och att de därför beordrades att hålla sig undan?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av Urban » 12 maj 2019, 13:43

Den första indikationen om att något var på gång var upptäckten av ett periskop vilket ledde till att den patrullerande jagaren utanför inloppet kallades in och en av de två beredskapsjagarna larmades dit och den andra att ta upp ånga, vilket tog tid. Dvärgubåten som upptäcktes sänktes ungefär samtidigt som man på radar ser främmande flygplan nalkas. Spärren förstärkes sedan under dagen av både kryssare (St. Louis) och fler jagare.

Efter attacken fanns ett slagskepp (Pennsylvania) som var klart för strid med mindre skador, men det var i torrdocka. Alla andra var antingen förstörda eller krävde kortare (första klara februari 1942) eller längre reparationer (flera blev totalt ombyggda, vilket krävde flera år).

De tre hangarfartygen som fanns i Stilla havet som bekant inte på plats i Pearl Harbor. Saratoga var på västkusten, Lexington och Enterprise var till sjöss för att föra över flygplan till Midway och Wake (levererade 4/12 av Enterprise).

Enterprise anlöpte Pearl Harbor dagen efter attacken för att bunkra och gick till sjöss igen nästa dag för att patrullera de nästkommande två veckorna väst om Hawaii, vilket bland annat ledde till att hennes stridsgrupp sänkte ubåten I-70 den 10 december. Lexington var på väg till Midway när attacken skedde och anlöpte Pearl Harbor en vecka senare. Saratoga ankom från västkusten den 15 december och seglade den 16. De två hangarfartygen skulle undsätta Wake, vilken dock blev inställd då ön kapitulerade den 23 december.

Inom några timmar efter anfallet så skickade US Navy från Atlantflottan hangarfartyget Yorktown, slagskeppen New Mexico, Idaho och Mississippi, en jagarflottilj samt 3 bombplansflottiljer som ersättning/förstärkning.

Fanns säkert fler patruller till havs och att flygspaningen var intensiv. Skepp i hamn gick från att ha 25% lv-beredskap med enbart lätta pjäser och inga eldledningscentraler bemannade till högre beredskapslägen inkluderade medelsvåra pjäser.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av Ragnar Svedje » 13 maj 2019, 23:17

Tack Urban! Det visste jag inte.

Har förstått att det på amerikansk sida fanns en oro för att egna krigsförberedelser kunde provocera japanerna, och ville man minska risken för krig skulle man därför gärna avstå från att höja beredskapsnivån och annat. Men 25% beredskap på lv ombord på skepp i egen hamn låter som allt för avslappnat i förhållande till pågående förhandlingar och det allmänt spända läget. Inte kan väl japanerna bli provocerade av att amerikanska krigsfartyg i egna hamnar har 100% lv-beredskap?

Intressant att Enterprise fanns i närheten men lite otur skulle det ha kunnat bli ett oplanerat sjöslag mellan den japanska eskadern och Enterprise senare på eftermiddagen eller kvällen.

Den spärren du berättar om upptäkte tydligen inte de inflygande japanska planen, så den måste ha varit underdimensionerad.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av sonderling » 14 maj 2019, 07:59

Menar du bara Pearl Harbor? För Japan attackerade ju på bred front på många ställen samtidigt, Filipinerna tex.

Jag kan rekommendera denna bok som visserligen har några år på nacken. Gav mig mycket i ett ämne man inte visste så mycket om.

https://www.amazon.com/gp/product/B01JN ... bl_vppi_i6

Sonderling

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av StefanZ » 14 maj 2019, 21:33

Ja hur var det mot angreppet mot filippinska baser (Clark?) som kom rätt överraskande för dem. De angreps den 8:e, men de ligger ju bortom datumlinjen, så jag antar att egentligen angreps de exakt samtidigt som Pearl Harbor?

Eller har amerikanerna missat att larma sina övriga baser??

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av Ragnar Svedje » 15 maj 2019, 00:25

StefanZ skrev:
14 maj 2019, 21:33
Ja hur var det mot angreppet mot filippinska baser (Clark?) som kom rätt överraskande för dem. De angreps den 8:e, men de ligger ju bortom datumlinjen, så jag antar att egentligen angreps de exakt samtidigt som Pearl Harbor?

Eller har amerikanerna missat att larma sina övriga baser??
Detta har jag läst om! En menig soldat lyssnade på radion som sändes från Hawaii. Där i direktsändning fick han höra om angreppet mot Pearl Harbor, och larmade sina överordnade. De tog mått och steg för att skicka sina bombplan för att bomba de japanska flygfälten på Taiwan (eller Formossa som de hette på den tiden). Planen kom upp i luften och cirkulerade runt basen på Fillipinerna men de ansvariga lyckades inte få klarsignal från HQ i stillahavsområdet och därför tvingades planen landa. De japanska planen på Taiwan ble försenade pga dåligt väder, men vädret klarnade vid lunchtid och de lyfte med kurs Fillipinerna. Kort tid efter att de amerikanska bombplanen (B-17 inte jaktplan alltså) hade landat kom de japanska bombplanen fram och angrepp Filipinerna "överanskande" givet den rådande situationen.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av StefanZ » 15 maj 2019, 09:03

Ragnar Svedje skrev:
15 maj 2019, 00:25
StefanZ skrev:
14 maj 2019, 21:33
Ja hur var det mot angreppet mot filippinska baser (Clark?) som kom rätt överraskande för dem. De angreps den 8:e, men de ligger ju bortom datumlinjen, så jag antar att egentligen angreps de exakt samtidigt som Pearl Harbor?

Eller har amerikanerna missat att larma sina övriga baser??
Detta har jag läst om! En menig soldat lyssnade på radion som sändes från Hawaii. Där i direktsändning fick han höra om angreppet mot Pearl Harbor, och larmade sina överordnade. De tog mått och steg för att skicka sina bombplan för att bomba de japanska flygfälten på Taiwan (eller Formossa som de hette på den tiden). Planen kom upp i luften och cirkulerade runt basen på Fillipinerna men de ansvariga lyckades inte få klarsignal från HQ i stillahavsområdet och därför tvingades planen landa. De japanska planen på Taiwan ble försenade pga dåligt väder, men vädret klarnade vid lunchtid och de lyfte med kurs Fillipinerna. Kort tid efter att de amerikanska bombplanen (B-17 inte jaktplan alltså) hade landat kom de japanska bombplanen fram och angrepp Filipinerna "överanskande" givet den rådande situationen.

Oj. Så, japanernas avsikt VAR att anfalla samtidigt, men pga maximal otur för sig själva, och maximal tur för amerikanerna, det blev en kraftig försening.
Samtidigt har tydligen amerikanerna missat att larma sina övriga baser. Eftersom det krävdes att någon råkade lyssna på radio som fick veta vad som hände.... Lokala befälet var hyfsat på hugget, men tydligen inte tillräckligt ändå. De hade ingen full lv-alarm.
Å HQ missade också att vara på tå i nödens stund, antagligen förlamade av katastrofen i Pearl, och bidrog därmed katastrof över Clark...

Sånt kan lätt hända i fredstid, men när de hade krigsberedskap uppe sedan en längre tid...

Nåväl. Att vara en fredstida krigshär och en krigstida här är två skilda saker. Det tar tid att ställa om, om man inte tränar målmedvetet.

Eisenhower i sina memoarer antyder ganska många såna saker när han beskriver sin europeiska kampanj. Amerikanerna när de landsteg i Afrika 1943 var inte alls lika slagkraftiga som sommaren 1944...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av sonderling » 15 maj 2019, 11:29

Inte bara filipinerna utan Britterna också, typ Hong Kong och Malaysia. I det senare "har jag för mig" att Britterna började ana oråd innan den 7:de och att lite skärmytslingar började innan. Kan vara nått med datum-linjen igen som spökar.

Sonderling

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av Ragnar Svedje » 17 maj 2019, 07:31

sonderling skrev:
14 maj 2019, 07:59
Jag kan rekommendera denna bok som visserligen har några år på nacken. Gav mig mycket i ett ämne man inte visste så mycket om.

https://www.amazon.com/gp/product/B01JN ... bl_vppi_i6

Sonderling
Tack Sonderling! Som småbarnsförälder tror jag inte att jag får tid över på en god stund, men tack ändå.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av Ragnar Svedje » 17 maj 2019, 07:40

StefanZ skrev:
15 maj 2019, 09:03
Lokala befälet var hyfsat på hugget, men tydligen inte tillräckligt ändå. De hade ingen full lv-alarm.
Å HQ missade också att vara på tå i nödens stund, antagligen förlamade av katastrofen i Pearl, och bidrog därmed katastrof över Clark...

Sånt kan lätt hända i fredstid, men när de hade krigsberedskap uppe sedan en längre tid...

Nåväl. Att vara en fredstida krigshär och en krigstida här är två skilda saker. Det tar tid att ställa om, om man inte tränar målmedvetet.
Ja, det lokala befälet var på hugget men måste samtidigt kritiseras för att japanerna lyckades överraska dem senare under dagen. Det minsta man kunde förvänta sig av en försiktig general var att den japanska flygattacken hade mötts av amerikanska jaktflyg och att basen var krigssäkrad, dvs saker som kan brinna och explodera utspridda så att inte allt smäller vid en enda direktträff och naturligtvis att alla lv-pjäser är bemannade och satta i full beredskap med en försedda med en stor mängd ammunition.

Är det någon som vet lite mer detaljerat om situationen på Filipinerna? Hur effektivt var det första japanska anfallet, blev basen totalförstörd med många plan förstörda på marken?

Hade det spelat någon roll om amerikanerna hade lyckats försvara sin bas?

Hade fungerande amerkansk bas efter 7 december lyckats störa japanernas planerade invasion av Filipinerna, eller hadde de bara fortsatt våg, efter våg tills basen var förstörd och därefter invaderat som planerat med några dagars försening?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av sonderling » 17 maj 2019, 13:02

Ragnar Svedje skrev:
17 maj 2019, 07:31
sonderling skrev:
14 maj 2019, 07:59
Jag kan rekommendera denna bok som visserligen har några år på nacken. Gav mig mycket i ett ämne man inte visste så mycket om.

https://www.amazon.com/gp/product/B01JN ... bl_vppi_i6

Sonderling
Tack Sonderling! Som småbarnsförälder tror jag inte att jag får tid över på en god stund, men tack ändå.
Ja jag minns hur det var, det kommer en annan tid senare och då kan du plocka upp denna. Har själv bara läst en bråkdel av de böcker motsvarande jag läst om kriget i Europa, knappt en hyllmeter, och varje gång får man en "å fan det hade jag inte en aning om!?"

En sån sak var när jag läste om den befästa ön Corregidor på Filipinerna, och det att USA höll på och avrusta Filippinerna för att lämna över det till dem att styra själva. Så dels var kustförsvaret i en nedmonterings process, vilket ju underlättade för Japanerna och dels resultatet att Filippinarna fick vänta längre på självständighet än som det var tänkt.

Sonderling

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad händer timmarna efter Pearl Harbor?

Inlägg av von Adler » 19 maj 2019, 23:46

Ragnar Svedje skrev:
13 maj 2019, 23:17
Tack Urban! Det visste jag inte.

Har förstått att det på amerikansk sida fanns en oro för att egna krigsförberedelser kunde provocera japanerna, och ville man minska risken för krig skulle man därför gärna avstå från att höja beredskapsnivån och annat. Men 25% beredskap på lv ombord på skepp i egen hamn låter som allt för avslappnat i förhållande till pågående förhandlingar och det allmänt spända läget. Inte kan väl japanerna bli provocerade av att amerikanska krigsfartyg i egna hamnar har 100% lv-beredskap?

Intressant att Enterprise fanns i närheten men lite otur skulle det ha kunnat bli ett oplanerat sjöslag mellan den japanska eskadern och Enterprise senare på eftermiddagen eller kvällen.

Den spärren du berättar om upptäkte tydligen inte de inflygande japanska planen, så den måste ha varit underdimensionerad.
Amerikanerna ansåg inte att Pearl Harbour var ett realistiskt mål för japanerna - de trodde Japan skulle gå i krig för Nederländska Ostindien och ta Fillippinerna som en del av det. Pearl Harbour låg egentligen utanför japanska flottans räckvidd och det var endast med skicklighet, tur, slit och innovativa metoder man lyckades fylla på brännolja till havs från tankfartyg för att nå hela vägen fram och tillbaka. Att inte ha stor beredskap i en bas man inte trodd skulle kunna bli anfallen är inte så konstigt.

Skriv svar