Gigantisk tysk stridsvagn

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Lasse » 20 april 2002, 13:17

Är det någon som har en bra bild på den gigantiska tyska stridsvagnen mause eller vad den hette.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 20 april 2002, 13:22


Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 20 april 2002, 13:33

Man tackar.

Men vet du om det finns någon bild på den i Berlin år 1945?

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 20 april 2002, 13:37

This is the only Maus still in existance.....Apperently the two working prototypes were destroyed by German forces.......or any other Maus never saw actual combat.
http://www.jagdtiger.de

http://www.achtungpanzer.com/pz7.htm#maus

MVH
/Johan

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 1 juni 2002, 16:38

HMM, såg mitt gammla inlägg och tänkt att dessa stridsvagnar kan inte ha varit efektiva.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 1 juni 2002, 17:24

Det fanns ett tyskt stridsvagnsprojekt som fick die Maus (musen) att framstå som liten nämligen P1000 Ratte (råttan).
Vagnen som aldrig lämnade ritbordet skulle vara 35 meter lång, 14 meter bred och 11 meter hög. Vikten skulle uppgå till 1000 ton.
Bestyckningen skulle bestå av två 280mm (identiska med de som satt i slagskeppen Scharnhorst och Gneisenau)och en 128mm kanon i ett kanontorn. På bakpansaret skulle man montera 2 st 20mm Flakvierling 38. Alltså totalt åtta 20mm automatkanoner.

Information om vagnen finns på
http://www.achtungpanzer.com/p1000.htm#1000

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 1 juni 2002, 17:27

En så stor vagn hade varit helt oanvändbar enligt min mening , hur skulle man kunna gömma sig för flyg och bränsleförbrukningen var nog inte den bästa , speciellt inte om man betänker Tysklands bränslesituation på den tiden.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 1 juni 2002, 17:43

wreezig skrev:
En så stor vagn hade varit helt oanvändbar enligt min mening , hur skulle man kunna gömma sig för flyg och bränsleförbrukningen var nog inte den bästa , speciellt inte om man betänker Tysklands bränslesituation på den tiden.
Du har tveklöst rätt.
Vagnen är stor nog för att vara ett enkelt mål för störtbombande flygplan.
Den är för bred och för tung för "alla" broar och de flesta vägar och med tanke på måtten så skulle man nog ha behövt tillverka den på varv.

Dess storlek gör den också omöjlig att transportera på räls.
Längre förflyttningar skulle med andra ord behöva göras "på band" vilket sliter mycker hårt på vagnen. Man skulle inte kunna ta sig över broar och ej heller under (t.ex. vid förflyttning på motorväg). Alla vattendrag skulle behöva vadas.

Dess pansar skulle inte heller vara ogenomträngligt (max 250mm), varvid den skulle behöva omges av närskyddsförband mot pansar, infanteri och luftanfall.

Personligen så är jag av övertygelsen att man ej borde ha byggt vagnar på över 50-60 ton med en idealvikt runt 40 ton under VkII.

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 1 juni 2002, 18:52

Även om P1000 (och dess storebror P1500) i praktiken skulle varit oanvändbara, tycker jag att de är fascinerande på samma sätt som de arkitektoniska utslagen av tredje rikets megalomani. Tyvärr har jag inte hittat någon mer information av dessa projekt än den som finns på achtungpanzer-sidan. Känner någon till var det finns mer information om vagnen?

Ett annat sedermera övergivet projekt, som jag hört talas om (kanske på detta forum) är Midgardschlange, som tydligen skulle ha varit en slags enorm underjordsfarkost. Om jag inte minns fel, skulle den ha varit tänkt att bli åtskilliga tiotals meter lång, och skulle haft som uppgift att gräva sig fram under större befästningsverk (i stil med Maginotlinjen, kan jag tänka mig), för att där placera gigantiska sprängladdningar. Om någon vet mer om denna, skulle jag gärna vilja höra mer.

För övrigt får jag uppfattningen att dylika projekt verkar vara försök att ta första världskrigstaktik till nya nivåer. Både stridsvagnarna och "mullvadarna" var ju viktiga nyheter under första världskriget, och kanske försökte man bara upprepa framgångsformlerna i större skala.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 juni 2002, 18:52

Här är bättre bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild

Hämtade från:http://www.panzer.punkt.pl/galeria/galeria.htm

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Hexmaster » 26 mars 2009, 14:29

Ska passa på och återuppliva den här tråden - nästan sju år, personligt rekord? :)

För jag hittade en finfin sida med beskrivningar och bilder på bl.a. Hitlers tämligen obeskrivliga men lyckligtvis (även för Tyskland, kantänka) aldrig iscensatta projekt: supertanksen Maus och Ratte.
Bild
Zack Parsons skrev:The Ratte’s much smaller cousin, the Maus, turned out to be a ruinous waste of resources for very limited applications in combat. Had the Ratte’s development progressed even a fraction as far as the Maus it would have devastated Germany.
http://strangevehicles.greyfalcon.us/La ... 0Ratte.htm

Bild
Där finns även omnämnt en hysterisk sovjetisk supertank: KV-VI Behemoth. "It doesn’t need to turn, it will drive straight to Berlin” som Stalin skall ha sagt - hm? Jag undrar om inte följande berättelse är mer underhållande än sann:
The first prototype was completed in December 1941 and was rushed into the defense of Moscow. In its first action during a dense winter fog, the rear turret accidentally fired into the center turret. The resulting explosion completely destroyed the vehicle. The second prototype was completed in January 1942, and was sent to the Leningrad front. This one had indicators installed to show when another turret was in the line of fire. In its initial attack on the Germans, the tank broke in half when crossing a ravine.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Hans » 26 mars 2009, 14:45

Hexmaster skrev:Jag undrar om inte följande berättelse är mer underhållande än sann
Stämmer utmärkt, underhållande men inte sann.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av lampros » 29 mars 2009, 13:04

Idén till RATTE, jättestrvn med kanontorn från ett slagskepp, är ju inte dum egentligen. Jag menar, man måste tänka "outside the box" - och ett slagskeppstorn till lands vore effektivt. Om det nu funkade.

Vilket det alltså inte gör. Det har att göra med gravitationen skulle jag vilja säga; en analogi är att en, säg, 20 meter hög människa inte skulle kunna ha samma proportioner som en på 180 cm, utan den 20 meter långe måste ha ben med oändligt grov diameter, flera meter. "En mänsklig elefant" s a s.

Man kan ju apropå elefant också säga att en häst med dubbelt å hög mankhöjd än vanligt inte skulle klara sig med lika, proportionellt smäckra ben, utan benen skulle behöva vara grova som på en elefant för att bära vikten.

Av samma skäl skulle RATTE inte fungera, den torde krossas under sin egen tyngd. Ni som kan matematik kan säkert uttrycka detta bättre än jag.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av G:son » 29 mars 2009, 13:51

lampros skrev:
Av samma skäl skulle RATTE inte fungera, den torde krossas under sin egen tyngd. Ni som kan matematik kan säkert uttrycka detta bättre än jag.
Det tror jag inte, antagligen kunde man nog bygga den, så att den skulle hållas ihop. En annan sak är, vad som skulle hända, när man avfyrar kanonerna. Och fordonet skulle kräva en stark, jämn yta att röra sig på, annars skulle den sjunka in i underlaget. 30 cm armerad betong, eller någonting liknande. Inte särskilt praktiskt, med andra ord.

Men jag skulle antagligen offra minst några fingrar för att få se den där rulla i verkligheten. :)

/G:son

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Hexmaster » 29 mars 2009, 15:43

Nej, jag tror inte att Ratte skulle krossas under sin egen vikt. Parsons går dock in på själva banden, där finns lite matematik också.

Däremot skulle samma arbetskraft med samma råvaror kunna tillverka åtminstone dussinet ordinära stridsvagnar. Och en sådan grupp skulle kunna lösa fler uppgifter bättre än en Ratte.

Vad skulle man förresten ha en sådan Ratte till? Mer än ett titta-vad-vi-kan-projekt?

Skriv svar