Gigantisk tysk stridsvagn
Gigantisk tysk stridsvagn
Är det någon som har en bra bild på den gigantiska tyska stridsvagnen mause eller vad den hette.
http://www.jagdtiger.deThis is the only Maus still in existance.....Apperently the two working prototypes were destroyed by German forces.......or any other Maus never saw actual combat.
http://www.achtungpanzer.com/pz7.htm#maus
MVH
/Johan
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Det fanns ett tyskt stridsvagnsprojekt som fick die Maus (musen) att framstå som liten nämligen P1000 Ratte (råttan).
Vagnen som aldrig lämnade ritbordet skulle vara 35 meter lång, 14 meter bred och 11 meter hög. Vikten skulle uppgå till 1000 ton.
Bestyckningen skulle bestå av två 280mm (identiska med de som satt i slagskeppen Scharnhorst och Gneisenau)och en 128mm kanon i ett kanontorn. På bakpansaret skulle man montera 2 st 20mm Flakvierling 38. Alltså totalt åtta 20mm automatkanoner.
Information om vagnen finns på
http://www.achtungpanzer.com/p1000.htm#1000
Vagnen som aldrig lämnade ritbordet skulle vara 35 meter lång, 14 meter bred och 11 meter hög. Vikten skulle uppgå till 1000 ton.
Bestyckningen skulle bestå av två 280mm (identiska med de som satt i slagskeppen Scharnhorst och Gneisenau)och en 128mm kanon i ett kanontorn. På bakpansaret skulle man montera 2 st 20mm Flakvierling 38. Alltså totalt åtta 20mm automatkanoner.
Information om vagnen finns på
http://www.achtungpanzer.com/p1000.htm#1000
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Du har tveklöst rätt.wreezig skrev:
En så stor vagn hade varit helt oanvändbar enligt min mening , hur skulle man kunna gömma sig för flyg och bränsleförbrukningen var nog inte den bästa , speciellt inte om man betänker Tysklands bränslesituation på den tiden.
Vagnen är stor nog för att vara ett enkelt mål för störtbombande flygplan.
Den är för bred och för tung för "alla" broar och de flesta vägar och med tanke på måtten så skulle man nog ha behövt tillverka den på varv.
Dess storlek gör den också omöjlig att transportera på räls.
Längre förflyttningar skulle med andra ord behöva göras "på band" vilket sliter mycker hårt på vagnen. Man skulle inte kunna ta sig över broar och ej heller under (t.ex. vid förflyttning på motorväg). Alla vattendrag skulle behöva vadas.
Dess pansar skulle inte heller vara ogenomträngligt (max 250mm), varvid den skulle behöva omges av närskyddsförband mot pansar, infanteri och luftanfall.
Personligen så är jag av övertygelsen att man ej borde ha byggt vagnar på över 50-60 ton med en idealvikt runt 40 ton under VkII.
- Hans Rosenberg
- Medlem
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
- Ort: Stockholm
Även om P1000 (och dess storebror P1500) i praktiken skulle varit oanvändbara, tycker jag att de är fascinerande på samma sätt som de arkitektoniska utslagen av tredje rikets megalomani. Tyvärr har jag inte hittat någon mer information av dessa projekt än den som finns på achtungpanzer-sidan. Känner någon till var det finns mer information om vagnen?
Ett annat sedermera övergivet projekt, som jag hört talas om (kanske på detta forum) är Midgardschlange, som tydligen skulle ha varit en slags enorm underjordsfarkost. Om jag inte minns fel, skulle den ha varit tänkt att bli åtskilliga tiotals meter lång, och skulle haft som uppgift att gräva sig fram under större befästningsverk (i stil med Maginotlinjen, kan jag tänka mig), för att där placera gigantiska sprängladdningar. Om någon vet mer om denna, skulle jag gärna vilja höra mer.
För övrigt får jag uppfattningen att dylika projekt verkar vara försök att ta första världskrigstaktik till nya nivåer. Både stridsvagnarna och "mullvadarna" var ju viktiga nyheter under första världskriget, och kanske försökte man bara upprepa framgångsformlerna i större skala.
Ett annat sedermera övergivet projekt, som jag hört talas om (kanske på detta forum) är Midgardschlange, som tydligen skulle ha varit en slags enorm underjordsfarkost. Om jag inte minns fel, skulle den ha varit tänkt att bli åtskilliga tiotals meter lång, och skulle haft som uppgift att gräva sig fram under större befästningsverk (i stil med Maginotlinjen, kan jag tänka mig), för att där placera gigantiska sprängladdningar. Om någon vet mer om denna, skulle jag gärna vilja höra mer.
För övrigt får jag uppfattningen att dylika projekt verkar vara försök att ta första världskrigstaktik till nya nivåer. Både stridsvagnarna och "mullvadarna" var ju viktiga nyheter under första världskriget, och kanske försökte man bara upprepa framgångsformlerna i större skala.
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Gigantisk tysk stridsvagn
Ska passa på och återuppliva den här tråden - nästan sju år, personligt rekord?
För jag hittade en finfin sida med beskrivningar och bilder på bl.a. Hitlers tämligen obeskrivliga men lyckligtvis (även för Tyskland, kantänka) aldrig iscensatta projekt: supertanksen Maus och Ratte.
Där finns även omnämnt en hysterisk sovjetisk supertank: KV-VI Behemoth. "It doesn’t need to turn, it will drive straight to Berlin” som Stalin skall ha sagt - hm? Jag undrar om inte följande berättelse är mer underhållande än sann:
För jag hittade en finfin sida med beskrivningar och bilder på bl.a. Hitlers tämligen obeskrivliga men lyckligtvis (även för Tyskland, kantänka) aldrig iscensatta projekt: supertanksen Maus och Ratte.
http://strangevehicles.greyfalcon.us/La ... 0Ratte.htmZack Parsons skrev:The Ratte’s much smaller cousin, the Maus, turned out to be a ruinous waste of resources for very limited applications in combat. Had the Ratte’s development progressed even a fraction as far as the Maus it would have devastated Germany.
Där finns även omnämnt en hysterisk sovjetisk supertank: KV-VI Behemoth. "It doesn’t need to turn, it will drive straight to Berlin” som Stalin skall ha sagt - hm? Jag undrar om inte följande berättelse är mer underhållande än sann:
The first prototype was completed in December 1941 and was rushed into the defense of Moscow. In its first action during a dense winter fog, the rear turret accidentally fired into the center turret. The resulting explosion completely destroyed the vehicle. The second prototype was completed in January 1942, and was sent to the Leningrad front. This one had indicators installed to show when another turret was in the line of fire. In its initial attack on the Germans, the tank broke in half when crossing a ravine.
Re: Gigantisk tysk stridsvagn
Stämmer utmärkt, underhållande men inte sann.Hexmaster skrev:Jag undrar om inte följande berättelse är mer underhållande än sann
MVH
Hans
Re: Gigantisk tysk stridsvagn
Idén till RATTE, jättestrvn med kanontorn från ett slagskepp, är ju inte dum egentligen. Jag menar, man måste tänka "outside the box" - och ett slagskeppstorn till lands vore effektivt. Om det nu funkade.
Vilket det alltså inte gör. Det har att göra med gravitationen skulle jag vilja säga; en analogi är att en, säg, 20 meter hög människa inte skulle kunna ha samma proportioner som en på 180 cm, utan den 20 meter långe måste ha ben med oändligt grov diameter, flera meter. "En mänsklig elefant" s a s.
Man kan ju apropå elefant också säga att en häst med dubbelt å hög mankhöjd än vanligt inte skulle klara sig med lika, proportionellt smäckra ben, utan benen skulle behöva vara grova som på en elefant för att bära vikten.
Av samma skäl skulle RATTE inte fungera, den torde krossas under sin egen tyngd. Ni som kan matematik kan säkert uttrycka detta bättre än jag.
Vilket det alltså inte gör. Det har att göra med gravitationen skulle jag vilja säga; en analogi är att en, säg, 20 meter hög människa inte skulle kunna ha samma proportioner som en på 180 cm, utan den 20 meter långe måste ha ben med oändligt grov diameter, flera meter. "En mänsklig elefant" s a s.
Man kan ju apropå elefant också säga att en häst med dubbelt å hög mankhöjd än vanligt inte skulle klara sig med lika, proportionellt smäckra ben, utan benen skulle behöva vara grova som på en elefant för att bära vikten.
Av samma skäl skulle RATTE inte fungera, den torde krossas under sin egen tyngd. Ni som kan matematik kan säkert uttrycka detta bättre än jag.
Re: Gigantisk tysk stridsvagn
Det tror jag inte, antagligen kunde man nog bygga den, så att den skulle hållas ihop. En annan sak är, vad som skulle hända, när man avfyrar kanonerna. Och fordonet skulle kräva en stark, jämn yta att röra sig på, annars skulle den sjunka in i underlaget. 30 cm armerad betong, eller någonting liknande. Inte särskilt praktiskt, med andra ord.lampros skrev:
Av samma skäl skulle RATTE inte fungera, den torde krossas under sin egen tyngd. Ni som kan matematik kan säkert uttrycka detta bättre än jag.
Men jag skulle antagligen offra minst några fingrar för att få se den där rulla i verkligheten.
/G:son
Re: Gigantisk tysk stridsvagn
Nej, jag tror inte att Ratte skulle krossas under sin egen vikt. Parsons går dock in på själva banden, där finns lite matematik också.
Däremot skulle samma arbetskraft med samma råvaror kunna tillverka åtminstone dussinet ordinära stridsvagnar. Och en sådan grupp skulle kunna lösa fler uppgifter bättre än en Ratte.
Vad skulle man förresten ha en sådan Ratte till? Mer än ett titta-vad-vi-kan-projekt?
Däremot skulle samma arbetskraft med samma råvaror kunna tillverka åtminstone dussinet ordinära stridsvagnar. Och en sådan grupp skulle kunna lösa fler uppgifter bättre än en Ratte.
Vad skulle man förresten ha en sådan Ratte till? Mer än ett titta-vad-vi-kan-projekt?