Den största striden under medeltiden

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Den största striden under medeltiden

Inlägg av L. Josephson » 26 februari 2003, 00:21

Jag har lite arbete runt medeltiden och jag har en fråga, vad var det största slaget som utkämpades dvs. mest deltagare

uppskattar all information, tack!
Senast redigerad av 1 L. Josephson, redigerad totalt 26 gånger.

Fahlvik
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 oktober 2002, 22:46
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Fahlvik » 26 februari 2003, 17:28

En fråga först.
Vill du veta i Sverige, Europa eller världen?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 26 februari 2003, 19:25

Och mellan vilka år? Medeltiden som period är ju lite flytande så att säga...

/Johan

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 26 februari 2003, 21:07

Europa runt 1000 - 1500 hade jag tänkt mig :P

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Grunwald=Tannenberg 1410

Inlägg av Stefan » 26 februari 2003, 23:39

Min favorit är ovannämnda slag, mellan Polen+Litauen med lite olika hjälptrupper, samt den Tyska korsriddarorden hjälpt utav ridderskap från Tyskland och övriga Västeuropa.

Uppgifterna om antalet män varierar, men korsriddarna torde haft ca 30.000 man, varav 20.000 pansrade riddare (jag påstår inte att de var dubbade allesammans) samt välbeväpnad infanteri mot mindre än 50.000 man; till stora delar åtskilligt enklare beväpnade än motståndarna, så t.ex. den litauiska rytteriet var mestadels lätt kavalleri, och infanteristyrkorna var huvudsakligen mobiliserade bönder med ganska enkel utrustning.
(Jag har skrivit tidigare om uppgifter på knappt 100.000 man resp drygt 100.000, men det måste ha varit äldre, överdrivna siffror - eller också ett misstag när någon angav de ihoplagda siffrorna).

Tyska orden förlorade; de kringrändes och höggs ner; mot slutet måste det ha varit rena slaktningen.

Hur som helst, det var två jättearméer med medeltidens mått mätt.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 27 februari 2003, 01:12

De flesta sifferuppgifter från den tiden är så osäkra att det är svårt att egentligen bedöma vilka slag som var de riktigt stora. I synnerhet mongolernas numerär tiodubblades säkert, minst.

Det förekommer ju fullständigt förvirrade uppgifter från 1900-talet så det är ett problem även idag :roll:

/Forsberg

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

sifferuppgifter av olika slag

Inlägg av Stefan » 27 februari 2003, 10:46

Ja, det är riktigt det du säger Mathias.

Att Grunwald-slaget var stort det vet man dock, här har det också varit ganska många källor och historiskt intresse från flera håll. Omständigheterna här var också lite udda; man hade vapenstillestånd under nästan ett år, ett vapenstillestånd avsett just för att man skulle kunna mobilisera i lugn och ro. Vapenstilleståndet förlängdes med tre veckor på korsriddarnas anhållan, så att de utländska gästriddarna som önskade delta i den ärofulla kampen skulle hinna fram! Nu hade tydligen polsk-litauerna liknande problem, så de gick utan vidare med på förklaringen och gick med på att förlänga fristen!

En grej till som slog mig när jag fräschade upp minnet. Det påstås att enbart 12 polska riddare omkom i slaget! Låter udda som slaget var oerhört tät; tusentals av de pansrade korsriddare+gästriddare dog; på den polska sidar hade de tre pansrade undsättningsregementen från rusktalande furstendömet Smolensk(?) mycket stora förluster. Om uppgifterna är sanna, så bekräftar de iakttagelsen, att ett slag kan vara hård och blodig, men de riktigt stora förlusterna kommer först när slaget är förlorat, när förlorarna kringräns och huggs ner. Och om huvudstyrkan lyckas bryta sig loss och rädda sig med flykt så förlorar de i varje fall alla sina sårade, trängen osv.
För segrarna gäller det motsatta; flertalet av de sårade kan räddas, och som sagt: det riktigt svåra döendet kommer först i förlustögonblicket, sällan under själva slaget.

Det var kanske detta som delvis ändrades iom införandet av explosiva eldvapen: folk kunde massdö mitt i slaget även hos de blivande segrarna...

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 27 februari 2003, 23:05

Hej!

Slaget vid Grunwald är ett av Polens mest kända slag, åtminstone ur ett polskt perspektiv.
och det är, som många av er skriver, svårt att kunna ge säkra och exakta siffror, men i en polska böcker finner jag följande uppgifter:

Den 15 juli 1410 drabbades två stora arméer samman vid Grunwald (ligger norr om Warzawa).

I en bok från 1990-talet står det följande:
Den polska hären, ledd av kung Wladyslaw Jagiello, bestod av polacker, litauer, ruser, tatarer och tjecker = 30 000 (20 000 polacker). I en bok från

Korsriddarnas styrka utgjordes av inte mer än 15 000, av dessa var cirka 250 "riktiga" tempelbröder (dvs eliten).

Korsriddarnas förluster uppick till cirka 8000 döda, och 2000 tillfångatogs.
De polska förlusterna anges inte, men de var tydligen lägre.

En bok från 1982 anger att korsriddarstyrkan uppgick till 32 000 man och den polska hären till närmare 50 000. Förluster nämns inte.

mvh artur

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Hmm...

Inlägg av Svenska Björnen » 28 februari 2003, 00:38

OT: Finns det något minimum för hur många män som måste vara involverade för att en drabbning ska få defineras som ett slag? :?

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 28 februari 2003, 02:51

OT: Björnen: Denna fråga har ställts flera gånger utan att ha fått något svar... Jag kommer ställa frågan i en ny tråd!

/Rally

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Hmm...

Inlägg av Svenska Björnen » 28 februari 2003, 23:19

Skapade en ny tråd om "Största slaget" för i denna finns begränsningen att det måste ha hänt i Europa.
Kanske finns det större slag i Asien eller Mellanöstern?

Användarvisningsbild
Darius
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 februari 2003, 10:01
Ort: Härnösand

Inlägg av Darius » 14 mars 2003, 09:41

Mongolerna anfoll Vietman 2 ggr under 900 - 1300 talet. Enligt kallan sa var det 500 000 man forsta gangen och 300 000 man andra gangen .. Detta ska man kanske ta med en nypa salt :?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Mongolerna/Kineserna in i Vietnam?

Inlägg av Stefan » 23 mars 2003, 20:57

Jag är inte så säker på denna saltnypa. Mongolerna hade vid det här laget tillgång till alla kinesiska arméerna, och kineserna hade gott om folk redan då. Ville de mobilisera en armé på 500 000 så kunde de göra det.

Men jag medger: gjorde de det? sågs Vietnam som så kraftfull motståndare att man behövde en armé på flera hundra tusen man?

Här lär vi oss kanske något nytt om Vietnam; "skitlandet" var kanske i själva verket en lokal stormakt!!!???

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mongolerna/Kineserna in i Vietnam?

Inlägg av L. Josephson » 24 mars 2003, 08:28

Stefan skrev:Jag är inte så säker på denna saltnypa. Mongolerna hade vid det här laget tillgång till alla kinesiska arméerna, och kineserna hade gott om folk redan då. Ville de mobilisera en armé på 500 000 så kunde de göra det.

Men jag medger: gjorde de det? sågs Vietnam som så kraftfull motståndare att man behövde en armé på flera hundra tusen man?

Här lär vi oss kanske något nytt om Vietnam; "skitlandet" var kanske i själva verket en lokal stormakt!!!???
TWILIGHT ZONE!

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 31 mars 2003, 16:27

man skall nog alltid uppskatta siffror från den tiden nedåt.

tex. slaget vid gunewald.
med den medeltida administrationen så klarade man inte av att hålla koll på hur stora arméer som helst. sioffran på 15000 är rimlig men det är fortfarande en enorm armée.

//palle

Skriv svar