70-talets värnpliktskonferenser.

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
hilbert
Medlem
Inlägg: 2196
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

70-talets värnpliktskonferenser.

Inlägg av hilbert » 16 oktober 2018, 14:08

På önskemål av Markus.
Jag ska påpeka, att jag var själv inte med, men jag hade kompisar som berättade och det skrevs en hel del i tidningarna.
På 70 talet fanns det sk värnpliktskonferenser där valda representanter från de olika förbanden samlades för att diskutera de värnpliktigas situation.
Konferenserna blev snabbt en tummelplats för diverse politiska ungdomsorganisationer bla MUF och det maoistiska SKP.
SKP var vid den här tiden ett mycket försvarsvänligt parti, de såg sovjet som det stora hotet.

På en av konferenserna lades det ett förslag att man skulle uttala sig för ett avskaffande av cykeltolkning, eftersom det är en inte helt ofarlig verksamhet.
Då bildades en allians mellan försvarsvännerna i MUF och SKP för att stoppa förslaget. Man ansåg att det var viktigt för vår försvarsförmåga att behålla den.
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det gick.
Apropå det när försvann cykeltolkningen?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 70-talets värnpliktskonferenser.

Inlägg av Hans » 16 oktober 2018, 14:35

Wiki säger:
Cykeltolkning har upphört inom Försvarsmakten sedan 1989.
Jag gjorde GU 1980-81 och blev sedemera officer, har både cykel- och skid-tolkat.

MVH

Hans

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: 70-talets värnpliktskonferenser.

Inlägg av Anders Ström » 3 januari 2019, 23:44

Vid 1972 års värnpliksrikadag, blev åsiktsregistreringen mycket uppmärksammad och orsakade stora tidningsrubriker. Man hade upptäckt att tre åhörare satt och registrerade de talandes åsikter. Då kom det inte fram direkt vad eller vilka som låg bakom denna åsiktsregistrering. Har det klarlagts nu vilka som ligger bakom?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: 70-talets värnpliktskonferenser.

Inlägg av Urban » 4 januari 2019, 09:17

Finns en SOU 2002/95 där detta (och annat) utretts i detalj, se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... 395d2/html från sidan 224

"Under konferensens andra dag avslöjade några delegater att man var övervakade av två personer från försvarsstabens säkerhetsavdelning (Fst/Säk) och att åsiktsregistrering förekommit." ... "Från ansvarigt håll tillstod man att personal från Fst/Säk varit närvarande men förnekade att någon åsiktsregistrering förekommit – man hade endast intresserat sig för den allmänna ordningen samt olika frågor som togs upp under konferensen. Vad som inte var allmänt känt från början var att de två övervakarna egentligen kom från säkerhetspolisen och hade anlitats av Fst/Säk för att hjälpa avdelningen i dessa arbete. "

Sedan går utredningen in på detaljnivå så rekommenderar att man läser den.

Skriv svar