Lite hjälp på traven inför en planerad kortnovell...

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Lite hjälp på traven inför en planerad kortnovell...

Inlägg av HomeGuardSoldier » 19 september 2018, 20:00

Vi låtsas att jag har en bror, som tjänstgör som löjtnant vid artilleriet i den finländska armén under Vinter- och Fortsättningskriget, och att han regelbundet - i mån av tid och ork - skriver brev till mig.

Vad berättar han om i sina brev om sin dagliga tjänstgöring? Vad har han för smeknamn på kanonerna etc.? Dagligt gnäll och klagomål etc.? Glädjeämnen och lustigheter etc.?

Jag gjorde militärtjänstgöring vid vädersektionen vid Flygvapnet och har inte en susning vad den dagliga tjänstgöringen innebär / innebar vid artilleriet.

Det är inför arbetet på en kortnovell, som jag har arbetat på till och från ända sedan början av 2017 och fortfarande bara har kommit till det grundläggande efterforskningsarbetet med.

Jag kommer säkert att återkomma med lite fler frågor...

HGS

Schwemppa
Redaktionen

Re: Lite hjälp på traven inför en planerad kortnovell...

Inlägg av Schwemppa » 24 september 2018, 08:45

Det här kan tänkas vara lite överkurs, men en bekant har faktiskt skrivit en avhandling på ämnet frontsoldaters brev hem.

http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sAllowed=y

I övrigt så måste man väl själv ha läst en hel del av dylika brev för att riktigt kunna sätta sig in i andan - det har jag inte. Censuren satte förstås sin prägel också, ni vet "från här någonstans". Militära hårddata var också no-no.

Mest har jag förstått att det rörde sig om vardagliga känslor, situationen hemma för nära och kära, hur de klarar sig, och ofta - gårdsbruket - för de allra flesta kom från jordbruk.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 september 2018, 12:06

Tackar och bugar, ska kolla in det.

Tanken är väl att det ska bli en utgiven bok någon gång...om 10 år...om 20 år...får se när det blir klart. Jag har tid...

Sedan så är faktiskt ett antal semesterbesök i Finland inplanerade, för Finland är ett land som jag hemskt gärna skulle vilja besöka och lära känna lite bättre - hellre det än något mass-semesterparadis i Medelhavet, där man typ har en EAN-kod i pannan som rutinmässigt scannas av.

Men i första hand så skriver jag för min egen skull, bara för att utveckla ett skrivarintresse, som jag egentligen har haft ända sedan grundskolan.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 27 september 2018, 17:28

När jag har letat efter bilder på Lotta Svärd-kvinnorna så såg jag två bilder där finländska militärer och Lotta Svärd-medlemmar har gift sig i fältkapellet mitt under brinnande krig.

Som gift man med barn så förstår jag att känslor mellan könen kan dyka upp under de mest konstiga omständigheterna, och så även under krig naturligtvis.

Men hur fungerade det sedan?

En soldat och en lotta gifter sig, båda har varsin tjänstgöring att fullfölja - det blir så att säga "att gå till arbetet" - men hur fungerade det sedan med inkvartering, graviditet osv? Fick de två tillstånd att bo tillsammans, eftersom de nu var man och hustru? Fick soldaten extra permission när han blev pappa eller när han gifte sig?

Är det någon som vet lite mer om detta?

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 17 oktober 2018, 20:02

Jag har gjort lite efterforskningar och hamnade på en sida, där det handlade om de kvinnliga hamnarbetarna i Kotka 1944-47. Enligt denna så bestämdes det att kvinnorna skulle få en maximal timlön på ca 34 mark medan männen skulle få en maximal timlön på ca 36 mark.

https://www.slideshare.net/SFAH/aarbog- ... na19441947

Det blir väl ungefär 6.000 mark i månaden innan skatt.

Hur mycket hade en soldat, underofficerare, officerare, pilot osv. varje månad i lön?

Jag har försökt att hitta några källor på detta, men det finns helt enkelt inga...

HGS

Skriv svar