Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Lasse O » 27 april 2018, 16:25

Markus Holst skrev:
Vysotskij skrev:Jag kan inte detaljerna i Krigsmans erinran eller dagens värdegrund, men tänker som patriot och försvarsvän ungefär såhär:

Den som på 1970-talet (öppet) tyckte att Sverige borde styras enligt den (kommunistiska) ideologi som härskade i Kreml var inte välkommen på ansvarsfulla tjänster i FM.

Det verkar vettigt att den som i dag (öppet) tycker att Sverige borde styras enligt den (nationalistiska och chauvinistiska) ideologi som härskar i Kreml inte betros med ansvarsfulla tjänster i FM.
Det kan väl sammanfattas med att den som inte vill att Sverige styrs enligt svensk lag och demokratiska värderingar inte är välkommen i försvarsmakten?
Välkommen är ett starkt ord. Man kan ju inte välja och vraka. På 70-talet och 80-talet träffade jag åtskilliga värnpliktiga tillhörande någon av vänsterns bokstavskombinationer men eftersom de sällan var med i belastningsregistret (åsiktsregister var ju förbjudna) så vidtogs inga åtgärder utan de krigsplacerades.
Högerextremister var på den tiden en bristvara och jag kan inte erinra mig att jag mött ens en enda vid något krigsförband.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Lasse O » 27 april 2018, 18:15

Åter till ämnet. I de regionala staber jag har förmånen att få tjänstgöra vid har jag länge haft intrycket att kvinnor varit bättre på att hålla flera bollar i luften och inte så lätt låtit sig distraheras av M-blanketterna som män.
Nu kan det förstås bero på att "mina" kvinnor på strisekt varit ovanligt stresståliga och därför fått sina befattningar på grund av just detta.
Men en bister expeditionschef kan utföra underverk i en stab, oberoende av kön men ibland verkar medelålders män mindre stresståliga än motsvarande kvinnor. :)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Psilander » 27 april 2018, 23:50

Vad säger de länder aom kör andra modeller av jämställdhet och har stor andel kvinnor i sina FM? tex Israel eller våra nordiska grannländer?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av erep » 28 april 2018, 01:01

Psilander skrev:Vad säger de länder aom kör andra modeller av jämställdhet och har stor andel kvinnor i sina FM? tex Israel eller våra nordiska grannländer?
I Finland är ju kvinnlig beväringstjänst frivillig och när +20 000 pliktade män påbörjar beväringstjänst årligen, sökte ett rekordantal kvinnor i år in, ca. 1 600. Av dem antas sannolikt 800 - 1000.

De som kommer in är generellt mer motiverade för ledaruppgifter (ingen gissning utan empirisk sanning) och de kommer i större förhållande vidare till ledarutbildning.

Här är det ju frågan om två olika urval, pliktade och frivilliga, så jag kan inte vara förvånad över resultatet.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Amund » 29 april 2018, 17:28

Markus Holst skrev:
Vysotskij skrev:Jag kan inte detaljerna i Krigsmans erinran eller dagens värdegrund, men tänker som patriot och försvarsvän ungefär såhär:

Den som på 1970-talet (öppet) tyckte att Sverige borde styras enligt den (kommunistiska) ideologi som härskade i Kreml var inte välkommen på ansvarsfulla tjänster i FM.

Det verkar vettigt att den som i dag (öppet) tycker att Sverige borde styras enligt den (nationalistiska och chauvinistiska) ideologi som härskar i Kreml inte betros med ansvarsfulla tjänster i FM.
Det kan väl sammanfattas med att den som inte vill att Sverige styrs enligt svensk lag och demokratiska värderingar inte är välkommen i försvarsmakten?
Bra sammanfattning!
Bokstavs och Tokvänstern från 70-90-talet under en tid när tokhögern knappt fanns finns inte längre idag, idag är det däremot en del tokhöger som hellre ser att macho-Putin styr Sverige än våra folkvalda regeringar, åtminstone ser jag i sociala medier ett starkt stöd för en auktoritär och repressiv regim. Såna vill inte jag ska få vapenutbildning. :|

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Hans » 29 april 2018, 18:46

Amund skrev: Bokstavs och Tokvänstern från 70-90-talet under en tid när tokhögern knappt fanns finns inte längre idag, idag är det däremot en del tokhöger som hellre ser att macho-Putin styr Sverige än våra folkvalda regeringar, åtminstone ser jag i sociala medier ett starkt stöd för en auktoritär och repressiv regim. Såna vill inte jag ska få vapenutbildning. :|
Något nerklippt citat.

Vi delar uppfattning.

Men trovärdigheten på just värdegrunden går ned när det står:
Vi är en inkluderande organisation där alla, oavsett anställningsform, kön, ålder, etnisk ursprung, religiös övertygelse, sexuell läggning, politisk åskådning eller funktionshinder som är med och bidrar till Försvarsmaktens verksamhet känner sig välkomnade och respekterade.
Min understrykning/fetstil.

"politisk åskådning, så länge det inte är tokvänster eller tokhöger" men vem är domaren? Jag är rädd för godtycke med en värdegrund som styr verksamheten som en lag men saknar lagens skydd.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Amund » 29 april 2018, 19:27

Hans skrev: Men trovärdigheten på just värdegrunden går ned när det står:
Vi är en inkluderande organisation där alla, oavsett anställningsform, kön, ålder, etnisk ursprung, religiös övertygelse, sexuell läggning, politisk åskådning eller funktionshinder som är med och bidrar till Försvarsmaktens verksamhet känner sig välkomnade och respekterade.
Min understrykning/fetstil.

"politisk åskådning, så länge det inte är tokvänster eller tokhöger" men vem är domaren? Jag är rädd för godtycke med en värdegrund som styr verksamheten som en lag men saknar lagens skydd.
Ja jag medger att frågan om vem som ska vara domare är ett problem… Värdegrunden är författad för det teoretiskt vardagliga spektrat av mångfald bland svenskar, inte för extremerna. Vill dock ändå tro att systemet fungerar utifrån tillsynsmyndigheter och den demokratiska insyn som riksdagens utskott utgör. På något sätt har systemet fungerat trots allt, Moskvatrogna kommunister hölls borta från känsliga tjänster och sieg-heilande skinnskallar i kängor utbildades inte under 90-talet – beslut som jag tror har stöd hos svenska folket.

Dagens politiska tokdårar förutsätter jag inte heller tas ut till militärtjänst, lika lite som att någon annan seriös arbetsgivare vill anställa dem. De problematiska är de fåtal (ofta intelligenta) som tar på sig en mask och döljer sina verkliga avsikter just för att få tillträde in i försvarsmakten, typ spioner och mullvadar.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Lasse O » 8 maj 2018, 15:33

Om man som jag läser svenska seriösa dagstidningar på nätet så finns det i dagens Sverige flera klaner som inte så sällan har brottslighet som levebröd. Hur skall Sverige hantera möjliga klanmedlemmar som vill bli poliser och som gärna vill komma upp sig i karriären?

Ämnet är känsligt men släktskap kan faktiskt vara en belastning.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av KoteGaeshi » 8 maj 2018, 16:22

Lasse Odrup skrev:Om man som jag läser svenska seriösa dagstidningar på nätet så finns det i dagens Sverige flera klaner som inte så sällan har brottslighet som levebröd. Hur skall Sverige hantera möjliga klanmedlemmar som vill bli poliser och som gärna vill komma upp sig i karriären?

Ämnet är känsligt men släktskap kan faktiskt vara en belastning.
Det finns en anledning till att man frågar om familjeförhållanden vid exempelvis mönstring. Jag hoppas och utgår från att man gör det även med sökande till polisutbildningen.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Lasse O » 8 maj 2018, 17:14

KoteGaeshi skrev:
Lasse Odrup skrev:Om man som jag läser svenska seriösa dagstidningar på nätet så finns det i dagens Sverige flera klaner som inte så sällan har brottslighet som levebröd. Hur skall Sverige hantera möjliga klanmedlemmar som vill bli poliser och som gärna vill komma upp sig i karriären?

Ämnet är känsligt men släktskap kan faktiskt vara en belastning.
Det finns en anledning till att man frågar om familjeförhållanden vid exempelvis mönstring. Jag hoppas och utgår från att man gör det även med sökande till polisutbildningen.
Den sökande som t ex har efternamnet Gambino kan väl knappast hindras från att antas även om namnet är svårt belastat i kriminalhistorien.
T o m jag skulle tycka att det vore diskriminering :D

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av erep » 9 maj 2018, 11:49

Lasse Odrup skrev:kan väl knappast hindras från att antas även om namnet är svårt belastat i kriminalhistorien.
T o m jag skulle tycka att det vore diskriminering :D
Tror inte att släkten Blomerus, Hagert eller Åkerman blir hindrade för namnet om nån av dem sökte in på polishögskolan.

De har annars tagit namnen efter gods som tillät dem att bo på markerna. Jag hade en kompis som hade en Hagert på sin klass, men denna var inte en zigenare, utan familjen som hade låtit dem bo på sina ägor.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av KoteGaeshi » 9 maj 2018, 17:01

Lasse Odrup skrev:
KoteGaeshi skrev:
Lasse Odrup skrev:Om man som jag läser svenska seriösa dagstidningar på nätet så finns det i dagens Sverige flera klaner som inte så sällan har brottslighet som levebröd. Hur skall Sverige hantera möjliga klanmedlemmar som vill bli poliser och som gärna vill komma upp sig i karriären?

Ämnet är känsligt men släktskap kan faktiskt vara en belastning.
Det finns en anledning till att man frågar om familjeförhållanden vid exempelvis mönstring. Jag hoppas och utgår från att man gör det även med sökande till polisutbildningen.
Den sökande som t ex har efternamnet Gambino kan väl knappast hindras från att antas även om namnet är svårt belastat i kriminalhistorien.
T o m jag skulle tycka att det vore diskriminering :D

Eller Flink... :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Sarvi » 9 maj 2018, 18:37

Det görs en säkerhetskontroll av sökande till polisutbildningen, och även om man blir antagen är det ingen garanti för att man sedan blir anställd. Och även om man blir anställd är det ingen garanti för att man sedan blir befordrad.

Jag föreställer mig att man i varje byråkrati med självaktning kan parkera individer som inte håller sig till mallen på en befattning i en garderob någonstans där de kan hindras från att få inflytande eller insyn. :)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Vysotskij » 9 maj 2018, 21:12

Intressant. Hur gör polisen i de delar av Europa där man sen länge har etablerad maffia? Lite vid sidan om trådämnet dock...

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av ola » 11 maj 2018, 19:30

En fråga ,tom ett konstaterande tanke på trådens egentliga ämne (som lite lätt slirar åt alla håll lagom utanför ämnet ;) )

Spelar det någon roll egentligen om befälet är kvinna eller man , huvudsaken är väl att det är ett bra befäl och inget annat :)
För mig är det skit samma om det är kvinna eller man som är chef , bara de är bra :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar