verksskydd

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

verksskydd

Inlägg av macken » 10 mars 2018, 15:07

Vilken utrustning hade det så kallade verksskyddet? Har hittat en gammal bild på något från 80 talet och där ser man iallafall sjukvårdsväskor och skyddsamask.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: verksskydd

Inlägg av Hans » 10 mars 2018, 17:58

Om det är det är som jag tror att det är och driftvärn och verksskydd är samma sak så var utrustningen ungefär som hos hemvärnet.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: verksskydd

Inlägg av macken » 10 mars 2018, 19:59

Det handlar om någon del av civilförsvaret. Bilden jag sett ska vara från något beredskapssjukhus. Tror det även syns hjälmar på bilderna, men inga vapen

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: verksskydd

Inlägg av Göstring » 10 mars 2018, 20:15

Kungörelse (1969:362) om civilförsvar vid militäranläggning skrev:11 § Verkskydd skall organiseras vid militäranläggningar som har stor betydelse för totalförsvaret och kan antas bli särskilt utsatta för stridshandlingar, om vederbörande myndighet efter samråd med länsstyrelsen finner det erforderligt. Förordning (1986:1051).

12 § Verkskyddet vid en militäranläggning har till uppgift att
1. vidta nödvändiga åtgärder för att skydda de civilpersoner som vistas inom anläggningen mot skadeverkan av fientligt anfall,
2. ingripa mot sådan brand eller skada som orsakas av fientlig verksamhet och i övrigt begränsa eller lindra följderna av sådan verksamhet, till dess andra samhällsorgan kan träda till,
3. under högsta beredskap och annars när regeringen eller, vid behov av omedelbara åtgärder, länsstyrelsen bestämmer det, ingripa mot annan brand eller skada än som orsakas av fientlig verksamhet. Förordning (1993:251).
Föreslogs avskaffat, vet inte om det blev så.
[quote="Regeringens proposition 2005/06:133 "Samverkan vid kris – för ett säkrare samhälle""]Regeringens förslag: Lagen (2002:833) om extraordinära händelser i fredstid hos kommuner och landsting och lagen (1994:1720) om civilt försvar upphävs och ersätts av en ny lag om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. I den nya lagen regleras kommuners och landstings ansvar inom det civila försvaret. Bestämmelserna om hemskydd, verkskydd, varning och mörkläggning i lagen om civilt försvar avskaffas helt.[/quote]

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: verksskydd

Inlägg av macken » 24 mars 2018, 20:31

Tack för bra information. Då är alltså verksskydden avskaffade sedan ett bra tag. Bilden jag har från verksskydd visa även någon form av stora metallhinkar... släckutrustning.?

Skriv svar