12 strong recension

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

12 strong recension

Inlägg av sonderling » 9 mars 2018, 09:54

https://www.dn.se/kultur-noje/filmrecen ... ropaganda/

https://en.wikipedia.org/wiki/12_Strong

Nån av er som sett filmen får gärna återkomma med en icke politisk recension om de historiska aspekterna är korrekta och om krigsscenerna är realistiska eller inte.

För mig är en sådan recension som i DN ovan helt ointressant faktiskt. :? Ja jag skulle nog påstå att det inte ens är en recension? :roll:

Sonderling

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: 12 strong recension

Inlägg av erep » 9 mars 2018, 14:15

Har inte sett filmen, men DN's
Den som blinkar vid 48 minuter missar den enda kvinnan som uttalar sig i egenskap av sitt yrkeskunnande.
för tankarna till en talkshow på finsk TV, där den kvinnliga värden frågade om nya Okänd soldat av regissören Aku Louhimies
Men kunde där inte ha varit lite mera kvinnor?
Regissören bara tittade på värden...
------

Nu kan ju filmen vara dålig och personligen är jag inte värst intresserad i action-film där idén är att bara visa action, men denna recensionen blandar filmrecension med en politisk aktivism. Tyvärr ser det ut att vara rätt vanligt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 12 strong recension

Inlägg av sonderling » 25 juni 2019, 07:37

Jag har sett filmen nu och den var väl okej men en ganska traditionell krigsfilm. Inte den bästa i changern eller ämnet GWOT men okej.
Jag som börjat pröva på ridning vet ju att det inte är så lätt som det framstår i filmen så det störde mig nog mest. :?
Sedan kom jag på att jag blandat ihop historien med en bok jag läst om de första CIA männen på plats som flög omärkta ryska helikoptrar eller den enda märkningen de hade var ett bogus "911" på stjärt bommen. (Mil M-8, ett kommande modell projekt.) "First in" har jag för mig den hette.
Nåväl, jag rekommenderar mer "American Sniper".

Sonderling

Skriv svar