K- och F-företag

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

K- och F-företag

Inlägg av Zizka » 29 november 2017, 11:16

Hej!

Håller på att slutföra en PDF (~185 sidor) till hemsidan om värnpliktigt Hemvärn/Driftvärn, dess styrka och organisation.
Men jag behöver få följande förkortningar helt klara för mig innan jag slutför skriften:

K-Företag = Krigsviktigt företag som i krig skall fortsätta sin produktion (kan vara allt från Bofors till ett mejeri) till totalförsvaret.

F-Företag = Företag som i krig skall producera nåt (eller en tjänst) till totalförsvaret enligt avtal, behöver inte vara det som i fredstid normalt produceras (exempel är i Uppsala Nymans cyklar som under kriget tillverkade artillerigranatskal).

Har jag rätt bild över vad dessa 2 betyder/skall utföra ?

MVH//Armehandbok

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: K- och F-företag

Inlägg av ola » 29 november 2017, 19:33

Zizka skrev:Hej!

Håller på att slutföra en PDF (~185 sidor) till hemsidan om värnpliktigt Hemvärn/Driftvärn, dess styrka och organisation.
Men jag behöver få följande förkortningar helt klara för mig innan jag slutför skriften:

K-Företag = Krigsviktigt företag som i krig skall fortsätta sin produktion (kan vara allt från Bofors till ett mejeri) till totalförsvaret.

F-Företag = Företag som i krig skall producera nåt (eller en tjänst) till totalförsvaret enligt avtal, behöver inte vara det som i fredstid normalt produceras (exempel är i Uppsala Nymans cyklar som under kriget tillverkade artillerigranatskal).

Har jag rätt bild över vad dessa 2 betyder/skall utföra ?

MVH//Armehandbok

Tjena

Om K-företag

Sidan 7 från en handling av KKRVA:
http://www.kkrva.se/wp-content/uploads/ ... 011_10.pdf


Sidan 14 i en handling ifrån länsstyrelsen Värmland:
http://www.lansstyrelsen.se/Varmland/Si ... 3%B6rr.pdf


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar