Balroger & Drakar

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Ëar-Mikael
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2004, 17:53
Ort: 1986

Inlägg av Ëar-Mikael » 21 februari 2004, 17:14

* Dödade Ecthelion och dog själv samtidigt "
Var det inte så att Ecthelion dödade Gothmog och han av ren slump tog sig med Ecthelion? :P
* Gav Fëanor sitt banesår
Visst har väl inte Gothmog precis själv när han gjorde alla sina meriter? Mot Fingon hade ju han en till med sig och Fëanor var han ju omgiven av, om inte alla, men nästintill alla Balroger. Om man tolkar "the Balrogs" som många :P

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 21 februari 2004, 17:53

Enligt DFSB gick det till så här:

Etchelion var nästan döende när han slängde sig mot Gothmog och dödade denne med spetsen på sin hjälm. Han dog efter det...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 21 februari 2004, 19:40

Calan skrev:Enligt DFSB gick det till så här:

Etchelion var nästan döende när han slängde sig mot Gothmog och dödade denne med spetsen på sin hjälm. Han dog efter det...
Gothmog föll bakåt ner i den där brunnen och drog med sig Etchelion i fallet.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 22 februari 2004, 00:54

Ja så kanske det var, dåligt minne... Men han spetsade väl honom med hjälmen iaf?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 24 februari 2004, 19:17

Calan skrev:Ja så kanske det var, dåligt minne... Men han spetsade väl honom med hjälmen iaf?
Jadå, i bröstkorgen har jag för mig...frågan är ifall såret hade dödat Gothmog ifall han inte fallit ner i brunnen. Som jag ser det så var det fallet som dödade Gothmog, att han kom kraftigt ur obalans efter Echtelions attack.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 18 april 2006, 22:14

nu drar jag ett gammalt ämne tillbacka men jag tyckte det var onödigt att stäla mina frågor i nytt när deta fanns och så gav den mig litte mer frågor efter jag läst igenom den :)

1.Hur fick drakarna vingar? jag har för mig att i början så hade dom inga men fick såna sedan men hur fick dom det?

2.Hur gammal var Smaug? han var ju en av dom äldre drakarna så jag undra litte vad han kan ha gjort förutom att ta över erebor och hur gammal han var.

3.Hade Sauron och Gothmog några intärna strider om sin mästares gunsts? jag kan själv tänka mig att dom två kanske avskyda varandra då båda var så hög rank under Morgoths (Melkor) Arme/sammhäle/civilisation eller va man ska kalla det.

/Magnus

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 9 augusti 2006, 13:58

Ingen verkar svara på detta. Men jag har också för mig att dom inte kunda flyga först. De kanske utvecklades eller så blev de utökade i ondska.

Hur gammal smaug är har jag ingen aning. Han är ju såklart gammal. Men står det inte om han är en gammal eller ung drake i bilbo?

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 27 augusti 2006, 20:25

Det finns nog inget mera precist svar än att de renodlades genom avel eller hur man ska uttrycka det. Det hänger ju ihop med frågan var drakarna kommer ifrån ursprungligen, vad jag vet ger inte herr Författaren oss något svar på det heller. En av Ardas olösta gåtor skulle man kunna säga. Eller har jag glömt ett viktigt citat som ger ljus i frågan?

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 23 november 2006, 03:30

Zagat skrev:nu drar jag ett gammalt ämne tillbacka men jag tyckte det var onödigt att stäla mina frågor i nytt när deta fanns och så gav den mig litte mer frågor efter jag läst igenom den :)

3.Hade Sauron och Gothmog några intärna strider om sin mästares gunsts? jag kan själv tänka mig att dom två kanske avskyda varandra då båda var så hög rank under Morgoths (Melkor) Arme/sammhäle/civilisation eller va man ska kalla det.

/Magnus
Jag tror inte Gothmog och Sauron "kämpade" om sin herres makt. De var båda mäktiga men styrdes nog med järnhand under Morgoth, de styrdes nog också lite under hans vilja. Skulle nog tippa på att Sauron var mäktigare när det väl kom till kritan också.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 23 november 2006, 09:30

Sauron verkade inte ha något större inflytande över Balrogen i Moria, inte över Smaug heller för den delen, eller ens Saruman! Kanske det hade ändrats om han bara hade fått sin ring, Hoberna är ett sabla tjuvpack!

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 23 november 2006, 10:42

Zagat skrev:nu drar jag ett gammalt ämne tillbacka men jag tyckte det var onödigt att stäla mina frågor i nytt när deta fanns och så gav den mig litte mer frågor efter jag läst igenom den :)

1.Hur fick drakarna vingar? jag har för mig att i början så hade dom inga men fick såna sedan men hur fick dom det?

2.Hur gammal var Smaug? han var ju en av dom äldre drakarna så jag undra litte vad han kan ha gjort förutom att ta över erebor och hur gammal han var.

3.Hade Sauron och Gothmog några intärna strider om sin mästares gunsts? jag kan själv tänka mig att dom två kanske avskyda varandra då båda var så hög rank under Morgoths (Melkor) Arme/sammhäle/civilisation eller va man ska kalla det.

/Magnus
1. I Silmarillion står det i stil med att, inför den och den striden (tror det var Gondolins fall) var den nya generationen bevingade drakar med för första gången. Det verkar således som att drakarna inte fanns under hela kriget i beleriand, och i början var de vinglösa.

2. och 3. kan jag inte tillägga annat om än att jag inte minns att det stått något i Silmarillion eller The Book of Lost Tales. Brasklapp för de senare böckerna med outgivet material och skisser samlade av C. Tolkien, men de är inte heller apokryfiska, då JRR ändrade sig då och då, speciellt ofta när det kommer till händelserna i Beleriand.

Om han bara fått 10 år till och tummen ur :(

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 30 november 2006, 23:29

hypotetiskt på nr 3 då? vad tror ni själva.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 13 december 2006, 15:17

På #3 tror jag inte det. De var maia av helt olika slag; Sauron var mer inne på att skapa (och tydligen i alla fall senare manipulera och dupera) och Balroegrna var Maia av eld och strid. Tror inte deras aktivitetsområden överlappade så mycket attd e behövde trixa för att få mer makt.

Skriv svar