Jag arbetar numera i Västerås, och hyr en lägenhet i andra hand på Emausgatan. Nu har jag fått veta att det ska finnas hällristningar i detta område, bl.a. vid Gideonsbergsskolan.
Jag har varit ute och letat efter ett par hällristningar nära Gideonsbergsskolan, med stöd av den bifogade kartan, men inte hittat dem. Det gäller de två R-markeringarna just öster om skolan (som ligger vid Aspvretsgatan).
Jag undrar om dessa ristningar finns överhuvudtaget. Kanske är de så överväxta med mossa och annat att de inte syns.
Någon som vet mer om dessa ristningar, som sett dem?
Hällristningar i Västerås
-
- Medlem
Hällristningar i Västerås
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör emeritus
Re: Hällristningar i Västerås
Låter intressant har inte sett dem dock, har inte vägarna förbi Västerås så ofta. Dock kan de som du säger vara svåra att hitta om de är övervuxna.
-
- C Skalman
Jag gissar att hällristningar kan vara svåra att hitta även om de inte är övervuxna. De flesta av oss ser hällristningar när de är rödmålade och fina, men att annars leta efter ristningar i sten - som man dessutom inte vet vad de förställer, måste vara svårt. Att de finns på en karta antyder ju att någon har sett dem förhållandevis nyligen, såvida inte kartritare använder sig av klipp och klistra-tekniken i all oändlighet. Kanske fanns ristningen markerad på en 1600-talskarta och så har den fått hänga med utan att någon brytt sig om att kontrollera dess existens.
EDIT hittade detta: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... kel=651438
EDIT hittade detta: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... kel=651438
-
- Stödjande medlem 2022
Sök på Fornsök , antingen zooma du in området via kartan eller gör en sökning rak av.
www.fmis.raa.se
Ett litet tips bara, känner inte till Västerås så bra och vet inte var skolan ligger i staden.
Stefan
www.fmis.raa.se
Ett litet tips bara, känner inte till Västerås så bra och vet inte var skolan ligger i staden.
Stefan