Ravlundaolyckan

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Ro/Lt » 28 juni 2017, 19:44

Kolla under avsnitt 4 längst ned på sidan 11, fortsätter högst upp på sidan i högerspalten

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Lasse O » 28 juni 2017, 19:48

Jo, nu såg jag sidan. Var lite svårläst :)

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Ro/Lt » 28 juni 2017, 19:59

När jag som officersaspirant skjutit med diverse pjäser hade man inte en tanke på att det kunde smälla på detta viset.
Grytanolyckan som jag postade en bild på ovan orsakades av kaviteter/håligheter i granaten och som medförde stopp för all skjutning med spränggranater i 12 år. 2 omkom den gången. Källa: http://www.kkrva.se/wp-content/uploads/ ... 2005_4.pdf

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av MD650 » 28 juni 2017, 20:13

Ro/Lt skrev:När jag som officersaspirant skjutit med diverse pjäser hade man inte en tanke på att det kunde smälla på detta viset.
Grytanolyckan som jag postade en bild på ovan orsakades av kaviteter/håligheter i granaten och som medförde stopp för all skjutning med spränggranater i 12 år. 2 omkom den gången. Källa: http://www.kkrva.se/wp-content/uploads/ ... 2005_4.pdf
En annan teori var att det var en s.k. muckargranat.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Lasse O » 28 juni 2017, 21:54

MD650 skrev:
Ro/Lt skrev:När jag som officersaspirant skjutit med diverse pjäser hade man inte en tanke på att det kunde smälla på detta viset.
Grytanolyckan som jag postade en bild på ovan orsakades av kaviteter/håligheter i granaten och som medförde stopp för all skjutning med spränggranater i 12 år. 2 omkom den gången. Källa: http://www.kkrva.se/wp-content/uploads/ ... 2005_4.pdf
En annan teori var att det var en s.k. muckargranat.
:)
Har du något belägg för denna din teori eller är det bara ett rykte du råkat höra?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av MD650 » 29 juni 2017, 08:07

Lasse Odrup skrev: Har du något belägg för denna din teori eller är det bara ett rykte du råkat höra?
Inte mer än jag har fått det berättat för mig av en pensionerad artillerist.
Jag fick känslan att det där med muckargranat var nåt som förekom i det "tysta" och att det den här gången inte fungerade.
Ska se om jag kan hitta mer info.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Lasse O » 29 juni 2017, 11:22

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev: Har du något belägg för denna din teori eller är det bara ett rykte du råkat höra?
Inte mer än jag har fått det berättat för mig av en pensionerad artillerist.
Jag fick känslan att det där med muckargranat var nåt som förekom i det "tysta" och att det den här gången inte fungerade.
Ska se om jag kan hitta mer info.
:)
Låter som sagt otroligt men SäkI på den tiden var en tunn pärm med ett lösbladssystem :roll:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av MD650 » 29 juni 2017, 15:42

Lasse Odrup skrev: Låter som sagt otroligt men SäkI på den tiden var en tunn pärm med ett lösbladssystem :roll:
Ja den sista idioten är tyvärr inte född.
Det kan ha varit en innovativ soldat som tyckte det var häftigt att testa.
:)

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Ro/Lt » 29 juni 2017, 16:07

Teorin om muckargranat - hur skulle det fungera , skulle man med slag upphäva säkringarna och var skulle i så fall granaten brisera och varför?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Lasse O » 29 juni 2017, 16:20

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev: Låter som sagt otroligt men SäkI på den tiden var en tunn pärm med ett lösbladssystem :roll:
Ja den sista idioten är tyvärr inte född.
Det kan ha varit en innovativ soldat som tyckte det var häftigt att testa.
:)
Annars måste jag erkänna att de värsta äventyrarna är befäl av olika sorter och grader. De tror ofta att de kan allt.
Fast i Ravlunda verkar det bara ha varit värnpliktiga även om det borde ha varit minst ett befäl på pjäsplatsen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av MD650 » 29 juni 2017, 16:27

Ro/Lt skrev:Teorin om muckargranat - hur skulle det fungera , skulle man med slag upphäva säkringarna och var skulle i så fall granaten brisera och varför?
Enligt uppgift så drog man till med en slägga på tändröret i syfte att upphäva/påverka vissa säkringar.
Det man åstadkom var att granaten detonerade i den s.k. uppåtgående grenen i projektilbanan. Gissar att den säkring som var kvar var nån form av tidsäkring men är osäker.
Var exakt den skulle detonera vet jag inte
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av MD650 » 29 juni 2017, 16:31

Lasse Odrup skrev:
Annars måste jag erkänna att de värsta äventyrarna är befäl av olika sorter och grader. De tror ofta att de kan allt.
Fast i Ravlunda verkar det bara ha varit värnpliktiga även om det borde ha varit minst ett befäl på pjäsplatsen.
Även befäl är ju soldat. ;)
Och den sista idioten bland befäl är tyvärr heller inte född.
:)

epbv 3022
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 24 juli 2017, 14:02
Ort: Växjö

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av epbv 3022 » 28 juli 2017, 23:51

Under mitt utb-år hävdes skjutförbudet med skarp ammunition och pjäsmanskap vid pjäs lika "skarpt läge". Som eldledare på A3 sköt vi på Ravlunda med pjäs på samma plats sim olyckan.
Befäl berättade om detta anekdotiskt, det var ju ett A6- och inte A3-förband som drabbades.
VO/Fk, eldledningspansarbandvagn

Niklas71
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 13 augusti 2009, 08:20

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av Niklas71 » 29 juli 2017, 11:22

Ro/Lt skrev:Signaturen Anders skriver här https://petterssonsblogg.se/2013/06/21/ ... nt-page-1/
Hejsan! Vet inte riktigt hur jag hamnade här, men såg lite angående Ravlundaolyckan.
Tänkte bara bidra med lite information om lyckan om någon är lite intresserad.
Pjäsen var inte en 10,5 cm utan det var 15,5F. Fransyskan alltså.
Granaten tappades inte, utan det var en såkallad loppbrisad.
Det som hände var att när granaten ansattes i eldröret så detonerade den direkt vid ansättningen.
Det var fel på tändrören som användes.
Tidrören var ÖHKSTIDAR m/51 urv
I dessa rör sitter det 2 säkringar. Dels 4 st kulor som snurrade i spiralspår till en tändkapsel (pga granatens rotation)
samt en fjäderbelastad ”läpp” (Kallas ibland för njuren, då den påminner om en njure i utseendet)
Denna ”läpp” skulle släppa och osäkra granaten då accelerationen upphör av granaten (dvs då den lämnar mynningen)
Nu visade det sig att bägge säkringarna var felaktiga och osäkra.
Läppen kunde öpnna sig vid slag eller skakning av granaten.
Och då man ansätter granaten så skakade det så rejält att troligen har denna säkring
aldrig varit fullt fungerande (innan olyckan)
Men även ett troligt felmontage av dessa kulor gjorde att kulorna hade utan rotationen på granaten
redan nått fram till tändstiftet.
Så då räckte det med den kraft en ansättning skapar att kulan startade en tändreaktion
och granaten detonerade i koppet.
Tragisk olycka där 3 personer omkom och 5 st skadades.
Min kommentar: Pjäsen ser väldigt oskadd ut. Var det en spräng eller övningsgranat kan tro?
Den felbeskrivningen stämmer till 100% med vad en gammal boforsare berättade för mig för ca 10 år sedan. Han hade deltagit i felutredningen som ung, nyanställd ingenjör och hade ett uppskuret tändrör av samma typ i sin bokhylla.
Jag vill minnas att han sade att det var en lysgranat som small.

//Niklas

epbv 3022
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 24 juli 2017, 14:02
Ort: Växjö

Re: Ravlundaolyckan

Inlägg av epbv 3022 » 29 juli 2017, 16:02

Under mitt utb-år hävdes skjutförbudet med skarp ammunition och pjäsmanskap vid pjäs lika "skarpt läge". Som eldledare på A3 sköt vi på Ravlunda med pjäs på samma plats sim olyckan.
Befäl berättade om detta anekdotiskt, det var ju ett A6- och inte A3-förband som drabbades.
VO/Fk, eldledningspansarbandvagn.

P.S. Enl. våra befäl berodde olyckan på dåliig vidhäftning av sprängämnena i granaten.
Granaten accelererade men del av sprängämnet gjorde det inte.
D.S.

Skriv svar