Knekt, Lars Lake, på Sveaborg sökes

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Knekt, Lars Lake, på Sveaborg sökes

Inlägg av pandersson2 » 17 maj 2017, 14:38

Jag söker information om en knekt, Lars Lake, som var på Sveborgs fästning. Är det någon som kan ge tips på var jag skall söka för att få information eller har tillgång till information? Vad innebär viteskommenderas?

(Yrke) Kneckt.
Född 1730-02-18 (16 Ransberg ).
Död 1791-05-07.
Var på Sveaborgs fästning hos Västgöta dragonregemente, Viteskommenderades den 12
augusti 1780.

Med tack på förhand,
Pandersson

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Knekt, Lars Lake, på Sveaborg sökes

Inlägg av Göstring » 18 maj 2017, 12:42

pandersson2 skrev:Jag söker information om en knekt, Lars Lake, som var på Sveborgs fästning. Är det någon som kan ge tips på var jag skall söka för att få information eller har tillgång till information? Vad innebär viteskommenderas?

(Yrke) Kneckt.
Född 1730-02-18 (16 Ransberg ).
Död 1791-05-07.
Var på Sveaborgs fästning hos Västgöta dragonregemente, Viteskommenderades den 12
augusti 1780.

Med tack på förhand,
Pandersson
Följ honom i källorna, anteckning från anteckning. Det gäller både kyrkoböcker och militära rullor. Både husförhörslängder och militära mönsterrullor har pekare både bakåt till föregående anteckning och framåt till efterföljande samt ofta även pekare till andra ställen som vigsellängder. Använd fantasin för att hitta andra källor och gör källäget så detaljerat som du kan och tills alla tveksamheter försvunnit, om möjligt. Följ även upp släktingar. Tappar man bort en person är chansen ändå ganska stor att man återfinner människan hos anförvanter eller i samma sociala cirklar. Du kan se här hur man kan följa personer genom Livgardets rullor.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Knekt, Lars Lake, på Sveaborg sökes

Inlägg av pandersson2 » 26 maj 2017, 16:12

Tack för svar. Jag håller själv inte på med släktforskning utan det är en äldre släkting som undrade. Är därför ren novis.

Jag hade hoppats på tips om vilka militära rullor som finns. Vad som finns tillgängligt för Sveaborg samt Västgöta dragonregemente samt hur man får tillgång till det.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Knekt, Lars Lake, på Sveaborg sökes

Inlägg av CvD » 26 maj 2017, 21:11

Är din släkting säker på att Lars Lake tillhörde Västgöta regemente?
De indelta soldaterna i Ransberg socken tillhörde om jag förstått rätt antingen Södra Vadsbos kompani, Kungl. Skaraborgs regemente eller Vadsbo skvadron, Kungl. Västgöta regemente.
Checkade genom snabbt i generalmönsterrullorna för Vadsbo skvadron, Västgöta ryttare både 1777 och 1781, kan inte finna någon Lars Lake.
Utan att veta gissar jag jag att viteskommendering är samma som en arbetskommendering, dvs de var med och bygga fästningen.

Generalmönsterrullorna kan du få tag på ArkivDigital och på Riksarkivets hemsida, båda kostar dock pengar.
https://www.arkivdigital.se/
https://sok.riksarkivet.se/generalmonsterrullor

Råkar din släkting ha initialerna B.H.?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Knekt, Lars Lake, på Sveaborg sökes

Inlägg av pandersson2 » 27 maj 2017, 08:31

CvD,

Tack för länktipsen. Namnet fick jag av min släkting, jag gissar på att är födelsebevis eller kyrkoböcker han fått det ifrån. Jag har googlat och sett en Lars Lake Andersson född samma år. Lake gissar jag kan vara ett ortnamn för släkten.

Hans initialer är inte BH utan IH. Jag skall lämna informationen till honom så får jag se vad han är villig att betala för.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Knekt, Lars Lake, på Sveaborg sökes

Inlägg av CvD » 27 maj 2017, 23:47

pandersson2 skrev:CvD,

Tack för länktipsen. Namnet fick jag av min släkting, jag gissar på att är födelsebevis eller kyrkoböcker han fått det ifrån. Jag har googlat och sett en Lars Lake Andersson född samma år. Lake gissar jag kan vara ett ortnamn för släkten.

Hans initialer är inte BH utan IH. Jag skall lämna informationen till honom så får jag se vad han är villig att betala för.
Orsaken att jag frågade om initialerna är att det finns en person på ett släktforskningsforum som sökt information om Lars Lake. Om det inte är din släkting kanske han kan kontakta honom och se om det finns ytterliggare information.
http://forum.genealogi.se/index.php?top ... #msg623875
http://forum.genealogi.se/index.php?top ... #msg623850

Vad gäller familjenamnet, kan kanske vara efter ett ortnamn, ett soldatnamn eller odyl.
Finns en tråd som släktnamnet Lake på det forumet också.
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=65721.0

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Knekt, Lars Lake, på Sveaborg sökes

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 juni 2017, 02:02

Det finska Riksarkivet har nog en del material också.
Stefan

Skriv svar