1001 muslimska uppfinningar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av varjag » 24 juni 2017, 12:08

pandersson2 skrev:Det som är det intressanta är det stora stödet initiativet haft. Man har haft utställning på Tekniska museet i London, UNESCO finansierar, Storbrittaniens kronprins stödjer osv.

Här är en presentation av av CNN.
http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast ... nventions/

CNN har med de viktigaste muslimska uppfinningarna enligt Salim al-Hassan som står bakom initiativet. Jag låter det stå oöversatt.
1. Surgery
2. Coffee
3. Flying machine
4. University
5. Algebra
6. Optics
7. Music
8. Toothbrush
9. The crank
10. Hospitals
Jag kan förstå president Trumps bojkott mot CNN :D

Kirurgi - användes i Egypten, långt före Muhammed. ''Flygmaskinen'' som knäckte ryggen på uppfinnaren
sekunder efter starten - erinrar om Ikarus & vaxet som smälte I solens närhet.....Den muslimska Optiken - faller inom ramen för upptäckter, inte uppfinningar!

Tandborsten - en lövkvist över tänderna....jaja en brilliant uppfinning! Aldrig prövad annorstädes??? :lol:

Salim al-Hassan har verkligen tvingats till ett bottenskrap för den listan....... :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av Lasse O » 25 juni 2017, 17:02

Får nog hålla med varjagen. Varför skulle dessutom ovan nämnda upptäckter och uppfinningar vara just muslimska?
Ingen uppkallar väl t ex kinesiska, västerländska och grekiska upptäckter och uppfinningar efter deras respektive religion?
Som någon skrev så är väl knappast den allmänna relativitetsteorin en judisk/kristen konstruktion utan en produkt av seklers forskning i bl a västerlandet.
Vad religionen islam har med det hela att göra är gåtfullt men man vill väl höja islams status fast med ganska ohederliga medel.

Är musik f ö en muslimsk uppfinning? :D

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av varjag » 26 juni 2017, 11:46

Amund skrev:Måste säga att jag ställer mig frågande till en hel del av det här:

Vad är syftet med detta, att bevisa eller motbevisa att Islam främjar innovationer eller?
Vad är en ”muslimsk uppfinning”...? Är förbränningsmotorn en kristen uppfinning då i så fall? :?
Förefalller mig som ''trumslageri'' för en religionskultur - som redan för ettusen år sedan - ohjälpligt
hamnade på den teknologiska efterkälken...... :)

De sista 350-400 åren har ju de millioner av verkliga uppfinningar som utgör hörnstenarna i
modern civilisation, alla emanerat från den vita kristenheten. I förträdelsevis Europa och Amerikas
Förenta Stater.
Uppfinningar, som skyddats av privilegiebrev och senare av - patent.

https://sv.wikipedia.org/wiki/P
Antalet patent, hållna av muslimer - är så få ...''intill utplåning'' - att de knappast ens förtjänas nämnas
# No major invention has emerged from the Muslim world for the last five centuries.
http://islamicvoice.com/where-do-muslims-stand/
av Der Löwe » ons jun 21, 2017 11:42 am

Mer relevant idag vorde väl hur många nobelpristagare som kommit från kulturer med olika åskådningar de senaste säg 30 åren.
''# Muslims have produced only two Nobel Laureates in Physics, Chemistry and Medicine. Both received their Nobel prize after moving to the West. The only living Muslim Nobel Laureate is Egyptian born Ahmed Hassan Zewail who works at Caltech, California.''

Här 10 Nobelprisvinnare - de flesta med ''Fredspriset...'' :roll:

http://mvslim.com/10-muslims-who-won-a-nobel-prize/

''Vi'' kan säkert hålla huvudena högt - i jämförelse med ett så påvert bidrag till Dagens Värld :wink:

Och - bör energiskt försvara oss - mot alla härskrin som söker vända klockan tillbaka till Medeltiden...... :thumbsup:

Varjag

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: 1001 muslimska uppfinningar

Inlägg av pandersson2 » 26 juni 2017, 20:41

varjag,
denne Zewail från Egypten har jag haft glädjen att få lyssna på hans föreläsning när han mottog nobelpriset i kemi. Minns att det var intressant.hur man försökte mäta skeden inom femtosekunder.

Tyvärr är han inte längre i livet, han dog förra året.

Skriv svar