Hej, ny här på forumet. Senaste 3 åren har jag slukat böcker, dokumentärer och poddar runt tidigare kränkningar och senare.
Min tanke och en frågeställning:
Det låg flera ubåtar runt gåsöfjärden eller inloppet till platsen, detta är väl bekräftat så vitt jag vet, kan det vara så att ryssen placerade u137 på klippan för att dra på sig uppmärksamheten så andra förband kunde arbeta fritt med det dom nu höll på med?
Kanske t.o.m var det så att hårsfjärdsincidenten var enbart en avledande operation?
Svaren kanske finns i trådarna men har inte läst alla spaltmeter........ännu....
Tack på förhand för kunniga svar.
Var U137:s grundstötnig en cover up?
-
- Provmedlem
-
- Medlem
Re: Var U137:s grundstötnig en cover up?
Du har PM: //Thule
-
- Medlem
Intressant
-
- Medlem
Rimligen är svaret nej. Risken att förstöra båten eller att få en mycket mer långdragen process för att få loss båten var för stor för att inte välja en annan metod för att väcka uppmärksamhet.
-
- Medlem
Om du undrar över om någon konspiration är sann, använd ett risk vs reward senario. Vad skulle vara så viktigt att man avsiktligt kör på grund och riskerar en ubåt, försämrar relationerna med Sverige och ta en smäll på sin internationella prestige?Arpelag skrev:Kanske t.o.m var det så att hårsfjärdsincidenten var enbart en avledande operation?
Som du ser finns det inget rimligt svar, då kan man med stor säkerhet anta att konspirationen endast är en konspiration.
Ta en riktig konspiration Watergate, här är risk vs reward rimliga, risk möjligheten för upptäckt, reward president posten.
-
- Medlem