Någon mer än jag som har minnen av hur, under efterkrigstiden, innehav av tryckpress krävde registrering?
Vad jag säkert minns är att i SL:s ordningsregler, som fanns anslagna i varje T-banestation stod angående passagerares bagage att "beträffande tidningsbuntar och idrottsredskap kan särskilda bestämmelser komma att utfärdas" Låter som en reservation för återgång till krigsårens transportförbud och detta långt in i 70-talet.
Synpunkter, någon?
Svensk yttrandefrihet?
-
- C Skalman
Re: Svensk yttrandefrihet?
Berätta om transportförbudet, det känner jag inte till
-
- Saknad medlem †
Jag är mest nyfiken på registreringen av tryckpress. Var kan jag läsa mer?
-
- Ny medlem
Markus, att vissa tidningar misshagliga för Nazi-tyskland inte fick transporteras med allmänna färdmedel är ett historiskt faktum. Föreslår en Google-sökning.
Hexmaster, jag har förgäves försökt hitta mer info om detta. Vad jag minns från min ungdom är hur några unga killar tryckte och spred ett flygblad med Albert Einsteins åsikter om militären. De åtalades men friades för textens innehåll. Däremot dömdes de till böter för olaga innehav av tryckpress. Har klara minnen av hur tidningen Freden återgav detta. Bör ha varit tidigt 60-tal. Rimligtvis bör tidningen finnas tillgänglig hos Kungliga Biblioteket.
Hexmaster, jag har förgäves försökt hitta mer info om detta. Vad jag minns från min ungdom är hur några unga killar tryckte och spred ett flygblad med Albert Einsteins åsikter om militären. De åtalades men friades för textens innehåll. Däremot dömdes de till böter för olaga innehav av tryckpress. Har klara minnen av hur tidningen Freden återgav detta. Bör ha varit tidigt 60-tal. Rimligtvis bör tidningen finnas tillgänglig hos Kungliga Biblioteket.