Helt underbart uttryck för ''nedsabling'', tack för det!mig veterligen har råkat ut för samma filigrana granskning som framför allt de tyska piloternas.....
Varjag
Helt underbart uttryck för ''nedsabling'', tack för det!mig veterligen har råkat ut för samma filigrana granskning som framför allt de tyska piloternas.....
Gällande USA så får man ta med i beräkningen att ett stort antal flygplan förmodligen hela tiden befann sig under transport till krigsskådeplatserna. Ett antal lär aldrig ha kommit fram heller, utan gått till havets botten ombord på sänkta fartyg.Stefan skrev:Likaså att hålla igång och återvinna materialet är högst imponerande. Jag vet inte vad de sedvanliga förbrukningssiffrorna var, man jag antar att de var höga, kanske rent av lika höga som som de faktiska stridsskadorna. Kolla. Amerikanerna är kända för att ha tillverkat flygplanstyperna i tiotusentals exemplar. Men de hade väl knappast mer än ett par tre tusen av varje typ i aktiv tjänst samtidigt, eller? Slutsats; minst hälften av de tillverkade flygplanen måste ha förbrukats på annat sätt...
En utmärkt summering Bjernevik.Finland däremot hade en helt annan situation där man var tvungen att reparera flygplan så länge det bara gick. Då blir kostnaden i form av arbetstimmar oväsentlig.
Under kriget så misstänker jag att det inte var så mycket ekonomin, som möjligheten att faktiskt få leverans, som avgjorde. Hade Finland kunnat köpa krigsmateriel och få den levererad så misstänker jag att man hade gjort det oavsett kostnaden. Sverige var i samma sits, man köpte det man kunde och fick i övrigt klara sig på egna resurser vilket ledde till sådana saker som J 22 (och den finska Myrsky) vilket var tämligen mediokra flygplan. Att vara "snabbast i förhållande till motorstyrkan" betyder inte så mycket när tänkbara motståndare har dubbla motorstyrkan...varjag skrev:Ett fattigt land, tvingades - lita till egna krafter. Och gjorde det med bravur!
Så mycket för en datorfri jul, men jag hittade vad jag tror är svaret till varför inga finska Me 109:or hade segerränder på sidorodret, till skillnad från i stort sett alla tyska Fw 190:or och Me 109:or med piloter som vann luftsegrar. Den här hemsidan, http://www.maailmapalaa.net/lentokoneet ... f-109-g-2/, listar de finska Me 109G-2-planen, och i åtminstone hälften av fallen så har man mer detaljerad information om varje enskilt flygplan, bl.a. de luftsegrar som bekräftats och med vilken pilot. Och en sak som jag kan tyda med mina dåliga finska-kunskaper är att de finska Me 109:orna ofta verkade byta piloter. Till skillnad mot Brewser Buffalo m.fl., där piloterna verkade ha haft sitt eget flygplan - och därmed hade förmånen att kunna måla på egna segerränder - så var nog fallet det omvända i Me 109:orna. Stridsegrarna bokfördes säkert vid flygflottiljen i någon slags loggbok, men att måla på segerränder var säkert inte att tänka på eftersom många av piloterna inte visste vilket flygplan de skulle flyga dagen efter eller nästa vecka.varjag skrev:Bra fråga om ngt jag aldrig tänkt på........HomeGuardSoldier skrev:En allmän fråga om de finska Messerschmittarna...jag vet att åtminstone Hans Henrik Wind och Ilmari Juutilainen målade på segermarkeringar på sina Brewster-flygplan och att åtminstone en pilot målade på segermarkeringar på ett erövrat sovjetiskt flygplan, men förekom det i något fall att finska Me 109-piloter målade på segermarkeringar på sina Messerschmittar? Jag vet att väldigt många tyska piloter målade på segermarkeringar på sidorodret.
HGS''Segerstreck'' (victory bars) var vanliga på både Brewsters, Curtiss och Fiat-jagare.
Men - jag kan inte hitta en enda bild av en Messerschmitt med dem......
Finns massvis med bilder av modeller av ''finska Messrar'' - men inte en enda med påmålade ''segerstreck''.
Tyder på att modellbyggarna inte heller hittat någon.....
Så tills ngn kan hitta bilder - blir svaret på HGS fråga ett - ''tydlgen inte'' -
Varjag
Min gissning är att de finska hade ovanst. standardbeväpning.bar standardbeväpningen 2x 13 mm MG 131 plus 1x 20 mm MG 151/20....
Instämmer helt.Ingen fälltank här heller. Mycket för min egen del pekar på att finländarna helt struntade i att ha Me 109 som en jaktbombare, utan helt enkelt behöll flygplanet som det alldeles utmärkta kortdistansjaktflygplan det faktiskt var. Jag tror helt enkelt att de inte hade något behov att ha vare sig fälltankarna eller bomb- och fälltanksfästet undertill monterat, då det borde ha ökat luftmotståndet och bränsleförbrukningen, och då de bara hade sitt fostarland och sin begränsade del av östfronten att försvara.