Svenska torpeder

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Svenska torpeder

Inlägg av kblomster » 23 september 2020, 13:43

Berra skrev:
31 juli 2020, 10:59
Underbart!!! som jag har letat. Är det ok att dela detta materiell och vem skall man i så fall ange som källa?

Hälsningar
Björn
Kul att det är till nytta! Det går bra att dela. Det är jag som tagit bilderna men jag är ju inte källan egentligen, källan är en arkivförteckning i Krigsarkivet och tyvärr kommer jag inte ihåg vilken förteckning. Om du vill ha en byline för bilderna så kan du ju skriva foto Karl Blomster men det är inte så viktigt.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Svenska torpeder

Inlägg av HomeGuardSoldier » 4 oktober 2020, 11:24

FNP skrev:
6 oktober 2016, 21:40
Italienska torpeder benämndes 53 cm torped m/40 B
Är detta samma som användes av det finländska ubåtsvapnet, de som sägs ha varit så dåliga att de t.o.m. sades ha fastnat i sovjetiska handelsfartyg utan att explodera?

HGS

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Svenska torpeder

Inlägg av kblomster » 13 oktober 2021, 12:13

kblomster skrev:
6 oktober 2016, 23:35
Psilander skrev:Har noterat att det inte finna någon förteckning på nätet över svenska torpeder, annat än de modernare Tp61, Tp613, Tp62. tp42, tp45. ;en vilka hade vi före?

Framförallt är jag nyfiken på vilka fiskar stadsjagarna hade ombord 1941?
Sammanställning av huvuddata på de tub- och torpedtyper som funnits eller finnas i svenska flottan fram till 1950-talet

Håll till godo. Fanns på något knepigt ställe på Krigsarkivet - det var inte i själva arkiven utan i en arkivförteckning av något slag, men jag minns inte vilken. Troligen Marinförvaltningen men jag är inte säker.

Den som har mycket fritid skulle säkert bli mycket uppskattad om man kunde få ut en del av detta material på Wikipedia, för det mesta av detta är fullständigt ogooglebart (prova "däckstrippeltubställ" (inga träffar, från och med nu en träff i denna tråd) eller "45 cm ångtorped" (inget vettigt)) och står knappt i några böcker heller.
Google Drive har ändrat några säkerhetsinställningar så den där länken funkar inte längre om man inte använt den förut redan - man kommer till en sida där man får begära att jag delar med mig av materialet, vilket någon nu gjort. Delar med mig gör jag ju gärna, men för att bespara mig manuell hantering av varje enskilt fall i framtiden kan eventuella intressenter använda denna nya länk istället. Den går till samma ställe men utan att man behöver fråga om lov först. Jag kan inte redigera väldigt gamla inlägg, annars hade jag bara bytt ut länken.

Skriv svar