FJS krigsorganisation kalla kriget

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Viktor Lima » 28 september 2016, 22:38

Enligt AH 1 (1982) fanns det tre typer av fallskärmsjägarförband i krigsorganisationen:
- Fallskärmsjägarbataljonsstab (10 man)
- Fallskärmsjägarkompanistab (6 man)
- Fallskärmsjägarpluton (24 man)

Totalt fanns två "bataljoner" i krigsorganisationen, men de verkade naturligtvis aldrig i bataljonsförband utan i ovanstående konstellationer. Det borde således ha funnits två fallskärmsjägarbataljonsstaber, ett antal fallskärmsjägarkompanistaber och ett ännu större antal fallskärmsjägarplutoner. Hur många kan de ha varit? I Thomas Roths "Krigsmakten under kalla kriget" anges att det fanns 12 fallskärmsjägarplutoner i KRO. Det låter lite med tanke på att tre plutoner utbildades årligen under kalla kriget varvid de skulle omsatts redan efter fyra år. Omsättningstiden borde varit 8 år som för andra förband med hårda fyskrav tex. brigadspan. Jag har hört uppgiften 72 patruller vilket med 3 patruller om 8 man i plutonen skulle innebära 24 plutoner. Med en omsättningstid på 8 år ger det just 3 GU-plutoner per år.

Såväl bataljonsstaben som kompanistaben var så liten att de måste ha samgrupperat med annan förband för att lösa bevakning, mat & potatis osv. Vilka grupperades de tillsammans med? Jag gissar på att fallskärmsjägarbataljonsstaben grupperade med lämpligt fördelningsstab i Milo ÖN. Vart grupperade fallskärmsjägarkompanistaberna? Och vilken verksamhet leddes av bataljonsstaben respektive kompanistaben då fallskärmsjägarpatrullerna opererade självständigt.

Hur fungerade underhållstjänsten? Då tänker jag främst på fallskärmstjänstspecifik verksamhet som skärmpackning m.m. Rymdes denna funktion inom bataljonsstaben/kompanistaberna måste den varit mycket liten.

/VL

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Viktor Lima » 29 september 2016, 11:27

Tillägg efter lite googlande: Det fanns ett förband till , nämligen fallskärmsjägartrosspluton med org enligt följande länk:
http://www.armehandbok.se/Sida_2106.htm

Hur många sådana kan det ha funnits?

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Grönis » 29 september 2016, 15:41

Intressant tråd. Två frågor. 1. Vad gjorde hoppmästare? 2. Antar att packning på trossplutonen innebar främst packning av skärmar och material som skulle släppas tillsammans med jägarna? Packar man som fallskärmshoppare inte alltid sin egen skärm, även i det militära?

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Wedman » 30 september 2016, 09:38

Fram till 1973 verkar det bara ha ingått sex plutoner i krigsorganisationen:
Mobiliseringsmyndighet S2 1973-07-01

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Viktor Lima » 2 oktober 2016, 15:47

Wedman skrev:Fram till 1973 verkar det bara ha ingått sex plutoner i krigsorganisationen:
Mobiliseringsmyndighet S2 1973-07-01
Det verkar mkt lite med tanke på att fallskärmsjägare utbildats sedan 1952. Jag bedömer att detta endast är de förband som mobiliserades av S2. Hur såg FJS mobiliseringsorganisation ut? Mobiliserade alla i Karlsborgstrakten eller spritt i riket?

I den färska boken om flygvapnets TP 84:or "Flygvapnet giganter" finns ett avsnitt om deras verksamhet kopplat till FJS. Där framkommer bland annat följande:
- I krig disponerade FJS endast två TP 84 vilket medgav fällning av 10 patruller i en omgång. Detta skulle kunna genomföras ett dygn efter order.
- TP 84:an medgav att FJS-patrullerna kunde medföra avsevärt tyngre utrustning än under DC-3-epoken.
- FJS värnpliktiga gjorde 2 KFÖ:er i befattning med fyra års mellanrum. Däremellan genomfördes SÖB. Fallskärmsjägarna borde alltså varit krigsplacerade runt 12 år i befattning (alltså ca till ca 32 års ålder) innan de omplacerades till förband med lägre krav.
- Vid övningen TUNDRA 1993 luftlandsattes hela 25 patruller (2 KFÖ-kompanier+GU) längs finska gränsen.

/VL

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Grönis » 2 oktober 2016, 18:48

Hur skulle fallskärmsjägarna disponeras i krig? Skulle man snabbt få ut patruller i terrängen eller ville man spara på dessa för att släppa dem bakom linjerna en bit in i konflikten? Jag har alltid trott på det förstnämnda, och jag misstänker att övningen vid TUNDRA är ett exempel på hur det gått till i skarpt läge. Flygenhet 66 skulle väl även kunna släppa fallskärmsjägare av patrulls storlek.

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Viktor Lima » 2 oktober 2016, 19:21

Varierade beroende på krigsläge. Det fanns exempelvis ingen anledning att luftlandsätta om man hade god tid att gruppera ut på eget territorium. Transportflygförbanden var en efterfrågan resurs vilket bla. visas av att endast två flygplan disponerades av FJS. FJS krigsförband disponerades av MB ÖN.

Ja, flygenhet 66 användes för att fälla fallskärmsjägare. Jag har lyssnat på ett föredrag av förbandets stabschef. För ändamålet användes mindre civila flygplan som fällde enskilda patruller. Jag uppfattar att det antyddes att detta även kunde ske innan ett krigsutbrott, exempelvis i Norra Finland. Därav användandet av civila småflygplan som kunde flyga mkt lågt. Sannolikt var det så att Flygenhet 66 fällde enstaka patruller med särskilda uppdrag, medans den stora massan skulle fällas av TP 84 när kriget väl brutit ut eller i närtid kring krigsutbrottet. Någon som kan bekräfta?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Sarvi » 2 oktober 2016, 20:07

Jag minns från ett samtal med en gammal fallskärmsjägare (utbildad i början av 70-talet) att även när de hoppade från Tp 84 (vanligare var uthopp från Tp 79) fick de hoppa ut från sidodörren istf bakrampen. Detta då de skulle lära sig att hoppa under krigslika förhållanden (det var svårare att hoppa från sidodörren på Hercules, högre fart iom turboprop och mindre dörr), vilket enligt min mening tyder på att man även räknade med att annat än Tp 84 och 79 i krigstid, i alla fall vid denna tidpunkt.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Wedman » 3 oktober 2016, 11:04

Wikipedia anger att krigsorganisationen omfattade två bataljoner med vardera två kompanier (med vardera tre plutoner).

Försvarsmakten skulle avveckla två fallskärmsjägarbataljoner efter FB 2000.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Zizka » 4 oktober 2016, 08:09

//
Försvarsmakten skulle avveckla två fallskärmsjägarbataljoner efter FB 2000.[/quote]

//

När jag öppnar länken ovan blir jag förbannad och ledsen.. usch vilket förräderi mot moder Svea och dess innevånare.


1973-07-01 Fanns bara 6st fallskärmsplutoner á 39 man i krigsorganisationen och S2 var huvudmobiliseringsmyndighet. Till det kom 2 kompanistaber á 14 man och depå á 61 man = 323 Man.

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Viktor Lima » 4 oktober 2016, 09:19

Det stämmer säkert, men 6 fallskärmsjägarplutoner 1973 verkar lite med tanke på att man genomfört GU sedan 1952 och då utbildat 3 plutoner (Internt kallade röda, blå respektive gula djävlarna) per år (Oklart om det gäller alla år). Kanske var det skillnad på GU-pluton och pluton i KRO?

Om vi räknar på 80-talets organisation enligt Wikipedia skulle det innebära 48 fallskärmsjägarpatruller i KRO.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Vysotskij » 10 oktober 2016, 21:07

Med tanke på att det under 1980-talet tycks ha funnits fyra (eller tre?) jägarkompanier (I 22) avsedda för spaning i Finland tycker jag att det verkar sannolikt att samtliga fskjförband i ÖN avsågs för insats på finländskt territorium (eller möjligen norskt/sovjetiskt).

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Vysotskij » 15 oktober 2016, 11:36

Ett litet inspel i ekvationslösningen kan möjligen vara att FJS hade hårda krav för krigsplacering i patrull. Min bild från mitten av 90-talet är att fskj med låga betyg (kanske 5 eller 6) löpte risk att bli utan krigsplacering på patrull. (Vet ej var de hamnade, men personkvaliteten bör ha varit jämförbar med högre betyg på andra jägarförbanden...)

Så även med tre utbildningsplutoner kanske bara två kunde krigsplaceras som fskjplut?

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Grönis » 15 oktober 2016, 12:36

Låter märkligt, men om det var så.. Vilka befattningar skulle då varit aktuella? Jag får känslan att utbildningen vid FJS var en kontinuerlig utgallring fram till slutet och att de flesta som klarade sig fram till muck var väldigt bra soldater.

Kan det varit så att kraven för att bibehålla krigsplacering i patrull var höga, och att en ganska stor del tappade sin krigsplacering i förtid pga. missade repövningar, utlandsvistelse etc. I en sådan speciell tjänst känns det som om man skulle föredra personen med 10-6-5 i betyg, men som gjort repövning för ett år sedan framför någon med 10-7-8 i betyg som inte varit inne på 7 år. Bara spekulationer, men jag håller med om att ekvationen är lite svår att få ihop.

Drängfan
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 april 2010, 23:37

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Drängfan » 15 oktober 2016, 23:40

Kan det inte ha varit så att man överutbildade rejält då många fskj fortsatte inom försvaret, och således blev krigsplacerade någon annanstans? Jag har för mig att man gjorde så med t ex pltsjv, där många fortsatte inom vården (och blev krigsplacerade där).

Skriv svar