T-X nytt skolflygplan från SAAB?
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 6748
- Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
- Ort: Oxelösund
T-X nytt skolflygplan från SAAB?
https://www.flightglobal.com/news/artic ... me-429293/
Hörde om detta på nyheterna häromdagen. Men hur svensk är detta nya skolflygplan som USAF ska köpa in?
Och kommer då Svenska flygvapnet också köpa in det framöver?
Nån flygentusiast som vet?
Sonderling
Hörde om detta på nyheterna häromdagen. Men hur svensk är detta nya skolflygplan som USAF ska köpa in?
Och kommer då Svenska flygvapnet också köpa in det framöver?
Nån flygentusiast som vet?
Sonderling
-
- Medlem
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 15 aug 2016 22:24
- Ort: Örnsköldsvik
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Flygplanet är ett Samarbete mellan Boeing och Saab och det är ett av de plan som "tävlar" för att bli USAs nästa skolflygplan.
Om det vinner i USA så är det nog större chans att Sverige Köper det också men om men skulle vara den enda användaren (till att börja med i alla fall) så är nog chansen betydligt mindre.
Till att börja med så funderar nu flygvapnet nu på hur dom ska göra med skolflygplan.
Om dom ytterligare ska uppgradera Sk-60 och förlänga dess livslängd ännu längre,
om dom ska skaffa ett Turbo prop som nästa skolflygplan (pga saker som Prislapp etc) i så fall så ligger nog
Embraer EMB 314 Super Tucano bra till (mycket Pga att det är ett bra flygplan och att Saab och Embraer nu sammarbetar efter gripen affären),
eller om dom ska skaffa en ny Avancerad jet trainer i så fall så skulle flygplanet från Boeing och Saab vara en kandidat och kanske en favorit då dom troligen skulle kunna byggas av Saab i Sverige.
Men det som gör detta mindre troligt skulle kunna vara att USAs krav på deras nya skolflygplan
(och krav som Boeing och Saabs flygplan siktar på att hålla som tex överljuds hastighet,fly-by-wire+ möjligheten att användas för luft tankning och lätt attack uppgdrag.)
är mycket större en de krav som Svenska Flygvapnet har på ett skolflygplan (åtminstone som nuläget är)
och därför lär dom bli betydligt dyrare en andra alternativ av skolflygplan som har lägre prestanda,
(Även som Boeing och Saabs alternativ kan nog bli billigare en de flygplan de tävlar mot)
Och sen så tittar ju även flygvapnet på andra alternativ som att inte köpa nya skolflygplan utan istället köpa träning utomlands (Tex att Träna dom i USA med Amerikansk utrustning etc och betala för träningen)
vilket är något som många andra nationer har börjat med (men som jag hoppas Sverige inte väljer att göra).
Den största chansen i mina ögon att Flygvapnet skulle välja Saab-Boeings flygplan vore nog om dom ändrade kraven,
antingen för större prestanda för ett nytt skolflygplan eller för ett skolflygplan som även kunde fylla vissa strids roller
(och på så sätt stötta Gripen inom vissa områden så som attack etc) och på så sätt bådda fylla en tränings roll och även utöka flygvapnets stridsförmåga (med att ge fler strids kapabla flygplan).
Om det vinner i USA så är det nog större chans att Sverige Köper det också men om men skulle vara den enda användaren (till att börja med i alla fall) så är nog chansen betydligt mindre.
Till att börja med så funderar nu flygvapnet nu på hur dom ska göra med skolflygplan.
Om dom ytterligare ska uppgradera Sk-60 och förlänga dess livslängd ännu längre,
om dom ska skaffa ett Turbo prop som nästa skolflygplan (pga saker som Prislapp etc) i så fall så ligger nog
Embraer EMB 314 Super Tucano bra till (mycket Pga att det är ett bra flygplan och att Saab och Embraer nu sammarbetar efter gripen affären),
eller om dom ska skaffa en ny Avancerad jet trainer i så fall så skulle flygplanet från Boeing och Saab vara en kandidat och kanske en favorit då dom troligen skulle kunna byggas av Saab i Sverige.
Men det som gör detta mindre troligt skulle kunna vara att USAs krav på deras nya skolflygplan
(och krav som Boeing och Saabs flygplan siktar på att hålla som tex överljuds hastighet,fly-by-wire+ möjligheten att användas för luft tankning och lätt attack uppgdrag.)
är mycket större en de krav som Svenska Flygvapnet har på ett skolflygplan (åtminstone som nuläget är)
och därför lär dom bli betydligt dyrare en andra alternativ av skolflygplan som har lägre prestanda,
(Även som Boeing och Saabs alternativ kan nog bli billigare en de flygplan de tävlar mot)
Och sen så tittar ju även flygvapnet på andra alternativ som att inte köpa nya skolflygplan utan istället köpa träning utomlands (Tex att Träna dom i USA med Amerikansk utrustning etc och betala för träningen)
vilket är något som många andra nationer har börjat med (men som jag hoppas Sverige inte väljer att göra).
Den största chansen i mina ögon att Flygvapnet skulle välja Saab-Boeings flygplan vore nog om dom ändrade kraven,
antingen för större prestanda för ett nytt skolflygplan eller för ett skolflygplan som även kunde fylla vissa strids roller
(och på så sätt stötta Gripen inom vissa områden så som attack etc) och på så sätt bådda fylla en tränings roll och även utöka flygvapnets stridsförmåga (med att ge fler strids kapabla flygplan).
-
- Medlem
- Inlägg: 6498
- Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
- Ort: Mölndal
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Hm, är verkligen planet så likt Gripen till utseendet som sägs i länken?
I övrigt så instämmer jag med Matteblubben ovan. Det blir nog ett rätt dyrt plan för svenska flygvapnet. Det som avgör är väl hur stort utbildningsbehovet av piloter är.
I övrigt så instämmer jag med Matteblubben ovan. Det blir nog ett rätt dyrt plan för svenska flygvapnet. Det som avgör är väl hur stort utbildningsbehovet av piloter är.
-
- Medlem
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 15 aug 2016 22:24
- Ort: Örnsköldsvik
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Dock så vill jag klargöra att detta plan är nog inge dyrare en andra liknande flygplan (Moderna avancerade Skolflygplan).
Om något är det nog något billigare en andra flygplan i samma kategori pga hur det byggs etc,
men det är bara det att prestandan och tekniken som krävs av dessa flygplan gör dom dyra.
Ska dom klara av Överljuds hastighet och ha bra acceleration och flygprestanda som är nära prestandan hos ett jaktplan och samtidigt ha liknande teknik så blir priserna automatiskt högre och högre på samma sätt som att jaktplan blir dyrare och dyrare för varje generation som går.
Dock så kommer ju situationen i framtiden vara annorlunda en den är idag (och har vart i många år) då vi inte kommer att ha någon Tränings variant av nya gripen (som läget är idag i alla fall) så när Gripen D går ur tjänst så kommer vi inte ha någon tvåsitsig gripen så då måste piloterna gå från Skolflyg till Solo i Gripen (som det var på Tunnans tid och innan) så därför kommer det att krävas ett nytt tränings sett då antingen med en Turbo prop som är billigare att skaffa men som har sämre prestanda tillsammans med mycket simulator tid eller med ett avancerat skolflyg som har prestanda närmare en gripen men som är betydligt dyrare.
Dock så är ju å andra sidan dagens jaktplan som tex gripen mycket lättare att flyga (Pga datasystemen etc) så det krävs mindre flygtimmar att lära sig flyga det jämfört med äldre flygplan som tex Tunnan eller Draken etc.
Men istället så är det väldigt mycket system för en pilot att lära sig som kräver antingen ett avancerat flygplan med liknande teknik (så att piloterna blir van vid dom) eller att man är mycket mer beroende av simulatorer.
Om något är det nog något billigare en andra flygplan i samma kategori pga hur det byggs etc,
men det är bara det att prestandan och tekniken som krävs av dessa flygplan gör dom dyra.
Ska dom klara av Överljuds hastighet och ha bra acceleration och flygprestanda som är nära prestandan hos ett jaktplan och samtidigt ha liknande teknik så blir priserna automatiskt högre och högre på samma sätt som att jaktplan blir dyrare och dyrare för varje generation som går.
Dock så kommer ju situationen i framtiden vara annorlunda en den är idag (och har vart i många år) då vi inte kommer att ha någon Tränings variant av nya gripen (som läget är idag i alla fall) så när Gripen D går ur tjänst så kommer vi inte ha någon tvåsitsig gripen så då måste piloterna gå från Skolflyg till Solo i Gripen (som det var på Tunnans tid och innan) så därför kommer det att krävas ett nytt tränings sett då antingen med en Turbo prop som är billigare att skaffa men som har sämre prestanda tillsammans med mycket simulator tid eller med ett avancerat skolflyg som har prestanda närmare en gripen men som är betydligt dyrare.
Dock så är ju å andra sidan dagens jaktplan som tex gripen mycket lättare att flyga (Pga datasystemen etc) så det krävs mindre flygtimmar att lära sig flyga det jämfört med äldre flygplan som tex Tunnan eller Draken etc.
Men istället så är det väldigt mycket system för en pilot att lära sig som kräver antingen ett avancerat flygplan med liknande teknik (så att piloterna blir van vid dom) eller att man är mycket mer beroende av simulatorer.
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 6748
- Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
- Ort: Oxelösund
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Embraer EMB 314 Super Tucano är ett vackert plan som skulle passa bra som skolflygplan tycker jag men måste man inte ha jetdrivna övningsplan också?
Sonderling
Sonderling
-
- Medlem
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 15 aug 2016 22:24
- Ort: Örnsköldsvik
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Tydligen ska nya Turbo prop flygplan som Super Tucano etc hanterar mer som ett jet plan en äldre propeller drivna flygplan
och ska därför tydligen funka som träning för jaktplan (utan någon jet drivet skolplan mellan).
Ja prestandan går ju inte att jämföra men tydligen så ska flygegenskaperna vara nära nog ett jetdrivet skolflyg att det ska funka.
Så beror på vad flygvapnet bestämmer och om dom tror en turbo prop räcker.
Och sen så är ju Super Tucano modernt med avancerade system och teknik så på det sättet kan det vara bättre en tex de Sk60 vi har idag då det
vänjer piloterna vid flera MFD skärmar och avancerade system etc.
Så Super Tucano kan nog va en av Favoriterna (och är nog Favoriten om det blir en Turbo-Prop).
och ska därför tydligen funka som träning för jaktplan (utan någon jet drivet skolplan mellan).
Ja prestandan går ju inte att jämföra men tydligen så ska flygegenskaperna vara nära nog ett jetdrivet skolflyg att det ska funka.
Så beror på vad flygvapnet bestämmer och om dom tror en turbo prop räcker.
Och sen så är ju Super Tucano modernt med avancerade system och teknik så på det sättet kan det vara bättre en tex de Sk60 vi har idag då det
vänjer piloterna vid flera MFD skärmar och avancerade system etc.
Så Super Tucano kan nog va en av Favoriterna (och är nog Favoriten om det blir en Turbo-Prop).
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 6748
- Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
- Ort: Oxelösund
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7055032
Ja som ni hört vann SAAB och Boeing upphandlingen. Tydligen specialiserat skol-flygplan för F-35 om jag ska tro på medierna. Så inget som är aktuellt för inköp i Sverige då?
Sonderling
Ja som ni hört vann SAAB och Boeing upphandlingen. Tydligen specialiserat skol-flygplan för F-35 om jag ska tro på medierna. Så inget som är aktuellt för inköp i Sverige då?
Sonderling
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 27431
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Bra fråga, våra Sk 60 har ju några år på nacken såsom jänkarnas T 38. Man kan också fundera på om några andra länder är intresserade och SAAB kan få en lite större bit av kakan. Fast jänkarna har väl varit lite unika med avancerade skolflygplan, finns det något annat skolflygplan med prestanda som T 38? T-50 Golden Eagle är det enda jag kommer på.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9332
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Kan det finnas ett samband med det svenska köpet av Patriot luftvärnssystem?
Jag menar inte att låta konspiratorisk eller så men historiskt brukar det alltid förekomma krav på motköp i förhandlingarna om nya dyra vapensystem, en köpare av dyra vapensystem har alltid ett enormt förhandlingsutrymme.
Jag menar inte att låta konspiratorisk eller så men historiskt brukar det alltid förekomma krav på motköp i förhandlingarna om nya dyra vapensystem, en köpare av dyra vapensystem har alltid ett enormt förhandlingsutrymme.
-
- Medlem
- Inlägg: 651
- Blev medlem: 27 okt 2003 22:24
- Ort: Hedemora
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Minns att det redan i slutet av åttiotalet spekulerades om USA skulle köpa Jas som träningsflygplan. Nu blev det ju inte exakt så men litegrann ändå.
-
- Medlem
- Inlägg: 1571
- Blev medlem: 21 maj 2009 14:23
- Ort: Esbo, Finland
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
USA, och ett antal andra allierade har ett helt annat skolningssystem än Sverige.Hans skrev: ↑28 sep 2018 15:15Bra fråga, våra Sk 60 har ju några år på nacken såsom jänkarnas T 38. Man kan också fundera på om några andra länder är intresserade och SAAB kan få en lite större bit av kakan. Fast jänkarna har väl varit lite unika med avancerade skolflygplan, finns det något annat skolflygplan med prestanda som T 38? T-50 Golden Eagle är det enda jag kommer på.
MVH
Hans
I USA lär man sig först att flyga med ett enkelt propellerplan (eller så har man redan den kunskapen i bakfikkan. Därefter fortsätter man med ett mera avancerat propellerplan som redan har en hel del prestanda. Därefter kommer jetplanet, som varit T-38. Det är nog inte mera avancerat än vad andra nationer flyger, t.ex Hawk, KAI T-50 eller Alenia Aermacchi M-346 Master. De två sista var med att tävla om kontraktet.
I Sverige hoppar man genast i SK-60, vilket är ett jetplan, men ett lättfluget sådant. Efter det flyttar man i en tvåsitsig JAS-39 Gripen.
Om man skulle välja Boeings (och Saabs) plan skulle man vara tvungen att ta ett enklare plan in i systemet före planet. Dessutom torde planet inte finnas för leverans före SK-60 planets livslängd tar slut.
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7567
- Blev medlem: 27 mar 2002 14:52
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Så var det ju tidigare i Sverige också jämte Sk 60 fanns ju det propellerdrivna Sk 61 (Scottish Aviation Bulldog). 1987 ändrades den svenska flygutbildningen så att eleverna började flyga direkt på Sk 60.
T-X är förövrigt projektnamnet X-et kommer nu att ersättas av ett nummer och troligen kommer det nya flygplanet också att få ett namn.
T-X är förövrigt projektnamnet X-et kommer nu att ersättas av ett nummer och troligen kommer det nya flygplanet också att få ett namn.
-
- Medlem
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 21 aug 2012 17:26
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Jag ställer mig tvivlande till att motköp skulle ha någon större betydelse. I USA ses planet företrädesvis som ett Boeing-projekt där Saab nämns bara i förbigående, om alls. Det ligger nog närmare till hands att anta att inrikes industripolitikiska faktorer spelat stor roll - det lär nog finnas ett politiskt intresse av att inte ge Lockheed Martin en alltför dominerande ställning, och att ge kontraktet till Boeing lär även rädda den gamla Douglas-fabriken i St. Louis för stunden.Amund skrev: ↑28 sep 2018 16:14Kan det finnas ett samband med det svenska köpet av Patriot luftvärnssystem?
Jag menar inte att låta konspiratorisk eller så men historiskt brukar det alltid förekomma krav på motköp i förhandlingarna om nya dyra vapensystem, en köpare av dyra vapensystem har alltid ett enormt förhandlingsutrymme.
-
- Stödjande medlem 2019
- Inlägg: 1931
- Blev medlem: 07 feb 2007 21:02
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Gamla McDonnell-fabriken menar du väl 

-
- Medlem
- Inlägg: 1571
- Blev medlem: 21 maj 2009 14:23
- Ort: Esbo, Finland
Re: T-X nytt skolflygplan från SAAB?
Ett krav på motköp gör vapensystem dyrare. Mindre bang for buck och egentliern industristöd. EU förbjuder dessutom dem. Det som är tillåtet är däremot teknologitransport. Det är inte heller billigt, men kan betyda att man har en högre underhållssäkerhet än om utländska leverantören underhåller systemen, vilket är vanligt t.ex. i arabländerna.kblomster skrev: ↑08 okt 2018 14:59Jag ställer mig tvivlande till att motköp skulle ha någon större betydelse. I USA ses planet företrädesvis som ett Boeing-projekt där Saab nämns bara i förbigående, om alls. Det ligger nog närmare till hands att anta att inrikes industripolitikiska faktorer spelat stor roll - det lär nog finnas ett politiskt intresse av att inte ge Lockheed Martin en alltför dominerande ställning, och att ge kontraktet till Boeing lär även rädda den gamla Douglas-fabriken i St. Louis för stunden.Amund skrev: ↑28 sep 2018 16:14Kan det finnas ett samband med det svenska köpet av Patriot luftvärnssystem?
Jag menar inte att låta konspiratorisk eller så men historiskt brukar det alltid förekomma krav på motköp i förhandlingarna om nya dyra vapensystem, en köpare av dyra vapensystem har alltid ett enormt förhandlingsutrymme.