Hej!
Jag skulle vilja köpa lite antika saker till min bostad. Gärna med så mycket historia som möjligt...tyvärr har jag inte så stor budget.
Vad jag letar efter är saker jag kan titta på och fundera lite över hur tidigare ägare använd det etc. Vilka riktigt gamla föremål med mycket historia är billiga att köpa? Det behöver inte vara snygga saker, men gärna mer än 100 år gamla.
Ta,
Biggus
Vilka föremål med mycket historia kan man köpa för en billig peng?
-
- Provmedlem
-
- Saknad medlem †
Re: Vilka föremål med mycket historia kan man köpa för en billig peng?
Gamla möbler och husgeråd kan vara billigare än nya. Kolla Antikrundan, avdelningen Besvikelser, för inspiration.
-
- Stödjande medlem 2022
Gamla handverktyg, typ hyvlar, svängborrar för dymlingar etc. Betingar lite värde på bondauktioner.
-
- Stödjande medlem 2021
Ha jag skulle just säga det. Kolla antikrundan. Jag och min fru brukar nästan förfasa oss över hur lite värderat vissa möbler är. Speciellt från tiden från förra sekelskiftet och till 10-talet, ja för si så där hundra år sedan. (Konstigt nog blir 30-50-tals möbler mycket dyrare men det är mer inne med sånt.)Hexmaster skrev:Gamla möbler och husgeråd kan vara billigare än nya. Kolla Antikrundan, avdelningen Besvikelser, för inspiration.
Hade jag haft pengar hade jag köpte hela mitt möblemang från den tiden och inrett hela hemmet.
Sedan håller jag med om det där med gamla verktyg också.
Sonderling
-
- Saknad medlem †
Sen minns jag gratislådorna på Antikhallarna här i Göteborg. Lavemangssprutor hörde till standardsortimentet.
-
- Redaktör emeritus
Frimärken t.ex, går ständigt ner i pris. Leta exempelvis på ett märke stämplat på ett speciellt postkontor (ofta sedan länge nerlagt) där du bor.
-
- Stödjande medlem 2021
Har en bekant som skulle sälja sin fars gamla frimärkssamling. Det var sådana där jubeleums häften med oanvända frimärken. Köpe summorna som erbjöds var under det nominela värdet? Ingen ville köpa, tydligen har filatelin dött som hobby. Men bekanta beslöt att helt enkelt använda dem som frimärken på brev istället, som de var avsedda för från början.. (Hade ingen aning om att man kunde göra såmed "gamla" frimärken.)LasseMaja skrev:Frimärken t.ex, går ständigt ner i pris. Leta exempelvis på ett märke stämplat på ett speciellt postkontor (ofta sedan länge nerlagt) där du bor.
Sonderling
-
- Medlem
Köksporslin, porslin övht... Riktigt gammalt porslin kostar igen, men 50+ kostar spottstyver, fast de kan vara väldigt vackra...
-
- C Skalman
Du tror inte det var sådana där sprutor som man sprutade malmedel med? Stora plåtsprutor, typHexmaster skrev:Lavemangssprutor hörde till standardsortimentet.
-
- Saknad medlem †
Ingen aning. Men det var en tanke. Lite tråkigare iofs.Markus Holst skrev:Du tror inte det var sådana där sprutor som man sprutade malmedel med? Stora plåtsprutor, typHexmaster skrev:Lavemangssprutor hörde till standardsortimentet.