Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av pandersson2 » 1 augusti 2016, 17:30

a81,

varifrån är dina data om temperaturen vid 1000 e.kr.? Ser vi på de data som finns från Grönland så verkar temperaturen vara varmare idag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_Warm_Period

Grafen för Grönland visar en temperatur som är ca 0.5-1 grad varmare än idag. Siffrorna är om jag förstått rätt tagna från Manns studie. Så det borde betyda att tobaksodling borde fungera utmärkt, liksom idag, i de norra delarna av USA åtminstone vilka är inom nära avstånd för handel. Detta under antagandet att Golfströmmen har en motsvarande effekt utmed Amerikas kust som på Grönland. Vinodling på Newfoundland har väl ingen tagit upp och vin borde därtill vara en ointressant exportprodukt då det lätt kunde odlas i större delen av Europa under samma tid.

Ed.
"The 2009 Mann et al. study found warmth exceeding 1961–1990 levels in Southern Greenland and parts of North America during the Medieval climate anomaly (defined for this purpose as 950 to 1250) with warmth in some regions exceeding temperatures of the 1990–2010 period. Much of the Northern hemisphere showed significant cooling during the Little Ice Age (defined for the purpose as 1400 to 1700) but Labrador and isolated parts of the United States appeared to be approximately as warm as during the 1961–1990 period"

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av a81 » 1 augusti 2016, 19:13

pandersson2 skrev:a81,

varifrån är dina data om temperaturen vid 1000 e.kr.? Ser vi på de data som finns från Grönland så verkar temperaturen vara varmare idag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_Warm_Period

Grafen för Grönland visar en temperatur som är ca 0.5-1 grad varmare än idag. Siffrorna är om jag förstått rätt tagna från Manns studie.
Det är samma graf som jag har tittat på. 2004 är cirka 0,4 grader över medel, lilla istiden ungefär 0,2-0,8 grader under medel och den medeltida varmperioden runt eller strax under medel. Jag tolkar det alltså som cirka 0,5 grader varmare idag än för 1 000 år sedan.

Grafen längre ner på sidan som specifikt avser Grönland sträcker sig bara till 1950. Därefter har det blivit 0,5-1 grad varmare, alltså mer eller mindre exakt samma väder som för 1 000 år sedan.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av pandersson2 » 1 augusti 2016, 20:47

a81,

OK, då förstår jag. Jag hade inte sett att grafen slutade så tidigt då den var daterat med år bakåt i tiden. Klimatet verkar ju som du skrev varit ungefär detsamma som vi har idag. Jag kollade därför vinodling och man har faktiskt idag vinodling på Newfoundland.Det skall förekomma fem odlingar enligt artikeln.
http://www.cbc.ca/news/canada/newfoundl ... -1.3497237

Ser vi på tobaksodlingar så är de kommersiellt framgångsrika i Massachusetts. Det är en sträcka på ca 1 000 km, vilket bör vara överkomligt, till Newfoundland. En framgångsrik handel skulle ju förmodlingen även innebära kolonier utmed Nova Scotia. Stora sträckorna är ju senare till Grönland-Island-Skottland.

Kan du se andra potentiella varor, förutom tobak, som man kan bygga en framgångsrik handel på?

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av a77 » 1 augusti 2016, 22:45

pandersson2 skrev:Kan du se andra potentiella varor, förutom tobak, som man kan bygga en framgångsrik handel på?
Pälsverk, "Elfenben" (valrosben)

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av pandersson2 » 1 augusti 2016, 23:09

a77,

både päls och valross har definitivt potential. Pälshandeln var ju grunden i de franska koloniernas ekonomi. Anledningen till att jag sett tobak som mer lämplig är att den mest värdefulla pälsvaran var bävern och den fanns tillgänglig i Europa redan tidigare. Valross kunde även den jagas med utgångspunkt främst från Grönland. Därför skulle jag se dem som mer kompletterande varor då de kan införskaffas på annat håll.

Med tanke på den begränsade lastkapacitetem på de skandinaviska båtarna krävs det en vara som ger ett högt pris i Europa per volym samt som kan införskaffas billigt i Nordamerika. Valrossbetar uppfyller definitivt detta, men jag har läst teorier om att billigare elfenbet söderifrån varit en huvudanledning till Grönlands och Islands ekonomiska nedgång. Hur står sig pälshandeln här? Kan man konkurrera med europeiska fångster? Skandinavisk pälshandel har väl inte haft en stor betydelse, varför skulle man få ett bättre utfall med amerikansk päls?

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av Franq » 3 augusti 2016, 00:19

Gällande bränsle för eldning på Grönland. Det menas ju att det fortgående skedde resor till "Markland" ända fram till mitten av 1400-talet just för att tillfredställa behovet av trä till bränsle och byggnationer.
Läste det i Larssons vinlandbok häromdagen och har stött på samma påstående i andra sammanhang också.

*Uppdatering*Hittade ett litet spår av någon av de källor jag sprungit på över tid http://vittfarne.com/joomla/content/vie ... 4/lang,se/:
Helluland, Markland och Vinland levde med största sannolikhet kvar i folks medvetande på Grönland. Det är troligt att resor gjordes dit under kolonins hela levnad. Utmärkt virke stod att uppbringa i Markland och järn förekom också i en helt annan utsträckning. 1347 meddelar isländska annaler om ett grönländskt skepp som hade blivit vinddrivet till Island efter att ha varit i Markland (Krogh 1967, s.112).

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av LasseMaja » 5 augusti 2016, 00:50

Man kan kanske spekulera i att politiska orsaker ökat på invandringen till Island avsevärt, vilket sedan spillt över till Grönland och vidare till Newfoundland. Större befolkning ger större grund för en livaktig bosättning och en rad olika möjliga historiska utvecklingar.

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Nordisk kolonisation av nordöstra Nordamerika 1000-

Inlägg av Knurd » 6 december 2017, 22:18


Skriv svar