"Jägarmagasin"

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av varjag » 7 juli 2016, 13:22

Jag tror Hollywood, mera än verkliga krigare - stått för vurmen om ''tejpade'' magasinspar....här Lee Marvin -
Dirty Dozen.jpg
Dirty Dozen.jpg (35.04 KiB) Visad 2589 gånger
med en ÄNNU MERA TVIVELAKTIG variant på temat. Halverade kontaktytor - :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av ola » 7 juli 2016, 17:48

När jag gjorde värnplikten 96-97 så hade vi i vissa fall "jägarmagasin" , men då ihoptejpade med pinne i mellan för frigångens skull
och då åt samma håll (aldrig vända åt fel håll, eller ena nedåt och andra uppåt), detta var då för AK5.
(minnet kan svika, men tror det var så när vi höll på med strid i bebyggelse, närstrid, röjningar)



Och i hemvärnet hade jag det aldrig på AK4 , var ju redan otympligt som det var.


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av MD650 » 7 juli 2016, 21:01

ola skrev:När jag gjorde värnplikten 96-97 så hade vi i vissa fall "jägarmagasin" , men då ihoptejpade med pinne i mellan för frigångens skull
och då åt samma håll (aldrig vända åt fel håll, eller ena nedåt och andra uppåt), detta var då för AK5.
Mvh Ola
Man brukade vända på magasinen för att alltid få det extra magasinet på höger sida för att slippa ha det på vänster sida när man bar det på ryggen.
Nu mer får man ju inte bära vapnet laddat på ryggen.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av ola » 7 juli 2016, 21:07

MD650 skrev:
ola skrev:När jag gjorde värnplikten 96-97 så hade vi i vissa fall "jägarmagasin" , men då ihoptejpade med pinne i mellan för frigångens skull
och då åt samma håll (aldrig vända åt fel håll, eller ena nedåt och andra uppåt), detta var då för AK5.
Mvh Ola
Man brukade vända på magasinen för att alltid få det extra magasinet på höger sida för att slippa ha det på vänster sida när man bar det på ryggen.
Nu mer får man ju inte bära vapnet laddat på ryggen.
:)

stämmer gott det, det du skrev glömde jag ju tillägga :)

Sidofråga, men har det ändra säki för AK4, för där får du väl fortfarande ha patron i loppet , (tänkte på om man bar den på ryggen) ??? :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av KoteGaeshi » 7 juli 2016, 21:13

Hur står det till med etymologin - är det för att jägarsoldater behöver snabbare omladdning än vanliga skyttesluskar som det heter som det kallas, eller är det för att allt som är "combat" och extra tufft automatiskt är "jägar-"?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av MD650 » 7 juli 2016, 21:41

ola skrev: Sidofråga, men har det ändra säki för AK4, för där får du väl fortfarande ha patron i loppet , (tänkte på om man bar den på ryggen) ??? :)
Borde ha koll på det men man ändrar lika ofta som man byter kalsonger tycker jag.
Jag vet att man inte får har laddat med ak5 och tror att det är detsamma med ak4.
Så du får inte ha vapnet laddat på ryggen oavsett med eller utan patron i loppet. Vapnet betraktas ju som laddat då magasinet sitter i vapnet.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av MD650 » 7 juli 2016, 21:41

KoteGaeshi skrev:Hur står det till med etymologin - är det för att jägarsoldater behöver snabbare omladdning än vanliga skyttesluskar som det heter som det kallas, eller är det för att allt som är "combat" och extra tufft automatiskt är "jägar-"?
Inte säker men det kan ha "uppfunnits" på ett jägarförband därav epitetet.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Bjernevik » 7 juli 2016, 23:43

MD650 skrev:Jag vet att man inte får har laddat med ak5 och tror att det är detsamma med ak4.
Det enda SäkI säger idag om ak på ryggen är följande:
4. På ryggen gevär, ak 4B. - Då laddad ak 4B bärs på ryggen ska verktyg, om sådant ingår i utrustningen, bäras fäst på sidan.
Det har varit förbjudet att bära laddad ak 5A på ryggen, men jag kommer inte ihåg när det ändrades. Jag tror att det försvann när ak 5C kom till.

Beträffande jägarmagasin så fick jag lära mig det med k-pist under gu. Lite oklart om det var en överenergisk fänrik eller om det faktiskt var vedertaget. I modern tid så är väl det minst använda tillbehöret till ak 5C just magasinskopplingen...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av MD650 » 7 juli 2016, 23:47

I höstas fick jag mig till livs att det inte var tillåtet att ha ak5 laddad på ryggen.
Iofs behöver det ju inte vara med sanningen överenstämmande.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Bjernevik » 8 juli 2016, 00:08

Låter onekligen som om någon gått på gammal kunskap istället för att läsa SäkI. Vilket jag gjorde eftersom jag inte var säker...

Eftersom omställare var en av de sakerna som byttes vid modifieringen till ak 5C så kan jag tänka mig att bestämmelsen försvann med ak 5A.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av MD650 » 8 juli 2016, 10:52

Bjernevik skrev:Låter onekligen som om någon gått på gammal kunskap istället för att läsa SäkI. Vilket jag gjorde eftersom jag inte var säker...

.
Jo, det brukar vara så. Jag var också skeptisk till det men lydde dock ordern jag fick.... trots Nürnberg -46. ;)
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av ola » 8 juli 2016, 17:43

Bjernevik skrev:Låter onekligen som om någon gått på gammal kunskap istället för att läsa SäkI. Vilket jag gjorde eftersom jag inte var säker...

Eftersom omställare var en av de sakerna som byttes vid modifieringen till ak 5C så kan jag tänka mig att bestämmelsen försvann med ak 5A.

När jag gjorde vpl 96-97, så var det redan då smäll på fingararna och redigt aja baja från befälet att ha laddad AK5a på ryggen

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Der Löwe » 9 juli 2016, 00:40

Det var ju egentligen Kpisten som var farlig att ha laddad på ryggen. Manöverhandtaget kunde relativt lätt föras över från säkrad till osäkrad om man fastnade i tex camonät på väg in eller ur ett tält eller ett parkerat fordon. Under en repövning 1988 var det stående order att eldposten kontrollerade alla som kom in i tältet med Kpist för att vara säker att den var säkrad. När det gäller jägarmag har jag en fundering om det inte kan vara ett substitut för de gamla 50 skotts magasinen för M 37-39 som efterhand ersattes med 36 skotts magasin för Kpist M45?
http://gotavapen.se/gota/artiklar/kpist ... erige2.htm

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av varjag » 9 juli 2016, 05:53

När det gäller jägarmag har jag en fundering om det inte kan vara ett substitut för de gamla 50 skotts magasinen för M 37-39 som efterhand ersattes med 36 skotts magasin för Kpist M45?
50-skottmagasinet var klumpigt, tungt och - svårladdat. Man hade ansenligt antal i förråd när m/45 introducerades och det var
naturligt applicera dessa till den nya k-pisten. Men bara - tills man hunnit tillverka de ny 36-skottslådorna.
m 45 med magasinsfyllare f 50-skottsmagasin.jpg
m 45 med magasinsfyllare f 50-skottsmagasin.jpg (95.01 KiB) Visad 2435 gånger
Nästan alla k-pistmagasin med 50+ patronerskapacitet - var försedda med trummagasin redan före 1945 = ännu långsammare att
ladda om.......

Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av MD650 » 9 juli 2016, 16:45

Der Löwe skrev:Det var ju egentligen Kpisten som var farlig att ha laddad på ryggen. Manöverhandtaget kunde relativt lätt föras över från säkrad till osäkrad om man fastnade i tex camonät på väg in eller ur ett tält eller ett parkerat fordon. ]
Det var på förekommen anledning att säkerhetsbestämmelsen även gällde ak4 som med tiden fick slitna säkerhetsomställare. Samma bestämmelse kom att gälla även på ak5A.
Även om jag, enligt mitt förmenande, kan tycka att det handlade mer om bristfällig utbildning när det gällde ak5A.
:)

Skriv svar