"Jägarmagasin"

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

"Jägarmagasin"

Inlägg av HomeGuardSoldier » 4 juli 2016, 14:34

Jag sökte och hittade ingen tråd om detta ämne, nämligen ihoptejpade magasin, s.k. "Jägarmagasin".

Vet någon när man för allra första gången och under vilken konflikt kom på att man kunde tejpa / snöra /montera ihop magasinen för snabbare magasinbyte? Var det under Koreakriget eller t.o.m. under andra världskriget, eller ännu tidigare?

HGS

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av MD650 » 4 juli 2016, 15:27

Utan att vetenskapligt verifierat så tror jag att det förekom redan under 2.vk.
har för mig att jag sett några bilder på tyskar med dubbelmagasin.
:)

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av HomeGuardSoldier » 4 juli 2016, 17:20

Inget "Jägarmagasin" på det sätt vi tänker på det, men en annan variant av det.

http://www.forgottenweapons.com/submach ... -dual-mag/

En speciell variant av den klassiska MP40, med två magasinstyrningar som gick att byta plats på.

Då är det bekräftat att en annan variant av "Jägarmagasin" fanns under andra världskriget.

Vet någon när man kom på att man kunde tejpa ihop två magasin?

Magasinet till handeldvapen som sådant uppfanns väl inte förrän runt sekelskiftet 1800/1900 så innan dess har det väl knappast förekommit?

HGS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av varjag » 5 juli 2016, 03:10

Av rent tekniska skäl - var egentligen bäst lämpade, bara k-pistmagasin, långa nog för att tejpas ihop ''skafötters'' s.a.s.
Utan att vetenskapligt verifierat så tror jag att det förekom redan under 2.vk.
Kan jag inte erinra mig......
En orsak - ''tejp'' av modern typ existerade inte under VK 2. Det ''segaste som fanns'' - hette ''isoleringsband'', svarta - kladdiga bägge
sidor och - avsedda för elektriska arbeten. Och - torde krävt flera rundbindningar för att hålla magasinens ihopa och orubbade sinsemellen.

Idag - finns det mycket bättre grejor. My tuppence -

Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av HomeGuardSoldier » 5 juli 2016, 07:04

Enligt Wikipedia, i den mån man kan lita på det, så förekom dagens silvertejp i olivgrönt under andra världskriget på amerikansk sida.

https://en.wikipedia.org/wiki/Duct_tape

Frågan är bara hur vanlig den här tejpen var och hur lätt det var för en kompani-, pluton- eller gruppchef i amerikanska armén att få tag i en rulle att tejpa ihop kpistmagasin med. För det var väl bara dessa som var utrustade med kpistar, resten av soldaterna var väl utrustade med gevär?

HGS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av varjag » 5 juli 2016, 11:40

Frågan är bara hur vanlig den här tejpen var och hur lätt det var för en kompani-, pluton- eller gruppchef i amerikanska armén att få tag i en rulle att tejpa ihop kpistmagasin med. För det var väl bara dessa som var utrustade med kpistar, resten av soldaterna var väl utrustade med gevär?
Säkert mycket svårt. Inte minst p.g.a. klen efterfrågan - kpistar användes mycket sparsamt i US Army....m.a.o. glöm Hollywood!

Gruppchefer - hade en M1 eller M3 - men oftare det vanliga geväret, Garand eller en M 1 Carbine.
M 1 Thompson, var inte popular som personligt vapen p.g.a. tidsödande och komplicerad vapenvård. Den senare M 3 - kom inte
i utbredd trupptjänst förrän 1944 men förblev ganska ''osynlig'' tills krigsslutet.

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av sonderling » 6 juli 2016, 15:48

Finns det inte olika förfarande när det gäller "jägarmagasin"?
I lumpen dvs I22 Så utgjordes detta av att man tejpade ihop två AK4 magasin sida vid sida med en pinne emellan, så det blev lite av ett V, för snabb omladdning. Jag tyckte då att detta inte var lika tuft som de ihop tejpade magasin jag sett på film (Vietnamkrigs-film tror jag? :? ). Där de tejpas ihop typ "skavfötters". Och där man får vända på maget när man laddar om. Det går förmodliogen långsammare och risken är väl att man får skräp i det undret magget när man ålar medelst hasar i terräng.
Sedan tror jag att jag sett varianten bredvid varandra utan pinne också på film men ...ja jag kan ha fått för mig det. :oops:

Jag tror förövrigt detta förfarande kommit med Vietnam-kriget och att rätt tejp blev allmänt förekommande och att M16 magasin var så små på den tiden så man ville boosta sina chanser lite.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Markus Holst » 6 juli 2016, 16:30

sonderling skrev:I lumpen dvs I22 Så utgjordes detta av att man tejpade ihop två AK4 magasin sida vid sida med en pinne emellan, så det blev lite av ett V, för snabb omladdning.
Så är det väl beskrivet i "Soldatin i fält?"

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av HomeGuardSoldier » 6 juli 2016, 17:24

De första M16-magasinen rymde väl 20 5,56 mm-patroner om jag inte minns fel, innan de med plats för 30 patroner kom i bruk senare under Vietnam-kriget?

Jag tror också att rutinen att tejpa ihop magasin för snabbare omladdning kom i och med Vietnam-kriget. 40 patroner snabbt åtkomligt är ju betydligt bättre än enbart 20 - de sekunderna kan göra skillnaden mellan liv och död på de korta avstånd som man ofta hade i Vietnams djungler.

För sikten, dvs. avståndet till fienden som besköt dig, måste väl också spelat en stor roll när det gäller snabbomladdning? Om jag har god sikt och långt till fienden och kan ta skydd bakom en sten så har jag betydligt mer tid till omladdning än om fienden plötsligt dyker upp bakom ett träd 20 meter framför mig.

Kan det ha förekommit ihoptejpade kpistmagasin under Koreakriget? Finns det några sådana berättelser i omlopp?

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av sonderling » 6 juli 2016, 19:50

Jag googlar: Det kallas tydligen "jungle style" på engelska och man började detta förfarande redan under VK2 enligt Wikipedia.
http://www.historicalfirearms.info/post ... -automatic
https://en.wikipedia.org/wiki/Jungle_st ... magazines)
Gör jag en bild googling på "taped magazine together" så kommer en bild på Lee Marvin från tolv fördömda män fram. :D

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av KoteGaeshi » 6 juli 2016, 20:10

HomeGuardSoldier skrev: Kan det ha förekommit ihoptejpade kpistmagasin under Koreakriget? Finns det några sådana berättelser i omlopp?

Inte k-pist just här, men ändock i Korea: Bild
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Knmc » 6 juli 2016, 20:23

KoteGaeshi skrev:
Inte k-pist just här, men ändock i Korea: Bild
Ett säkert kort att sänka eldhastighet och tillförlitlighet ;)

Magasinsöppning neråt, skit in, stukade läppar... Eldavbrott...

Min erfarenhet från snart 30 arbete i uniform övning är att "jägarmagasin" är ett dåligt substitut istället för att nöta in rätt handgrepp och åtgärder vid magasinsbyte...

(Jag duckar ;) )

(Edit:stavfel)
Senast redigerad av 1 Knmc, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av Lasse O » 6 juli 2016, 21:46

Efter 34 års tjänstgöring inom armén är jag böjd att i det här fallet hålla med Knmc.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av HomeGuardSoldier » 7 juli 2016, 10:32

Då har vi ju rett ut saken. Intressant diskussion! :)

Min erfarenhet av AK4 är att vapnet är tungt nog med ett fullmatat magasin, hur tungt skulle det då inte bli med två eller t.o.m. tre ihoptejpade magasin?

Jag är nog benägen att hålla med de två föregående talarna - att tejpa fast ena magasinet med magasinläpparna nedåt är att be om eldavbrott, särskilt vid liggande skjutställning.

HGS

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: "Jägarmagasin"

Inlägg av MD650 » 7 juli 2016, 13:02

HomeGuardSoldier skrev:
Jag är nog benägen att hålla med de två föregående talarna - att tejpa fast ena magasinet med magasinläpparna nedåt är att be om eldavbrott, särskilt vid liggande skjutställning.

HGS
Tre magasin blir inte så hanterbart men däremot två funkar.
Som förutvarande hvungdom var det ett måste att ha dubbelmagasin till kpisten. ;)
Men vända dom upp och ner är inget bra som redan nämnts.
:)

Skriv svar