Krigsplacering av civil materiel

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Grönis » 1 november 2022, 22:22

Kastar igång den här tråden efter många års uppheåll. En fråga. Vet någon hur det var med båtar? Har aldrig hört ngt om att civila båtar i någon större utsträckning skulle vara krigsplacerade, men med tanke på att t.ex. ett så pass kvalificerat förband som pansarbataljoner hade inmönstrade civila fordon borde väl civila båtar göra nytta i marinen. Såväl mindre båtar som större privata fartyg?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Urban » 3 november 2022, 23:06

Många fiskebåtar var uttagna som hjälpminsverpare. Därför fanns det några som tjänstgjorde i marinen i fredstid för att utbilda värnpliktiga på liknande fartyg.

Större färjor var uttagna som minfartyg och skulle få minräls monterat på båtdäck samt få lv-pjäser monterade.

Misstänker att andra nyttiga fartyg som bogserbåtar, arbetsfartyg/pråmar samt tankfartyg nog också hade roller.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Grönis » 4 november 2022, 22:29

Tack. Jag läste på en plakett på en färja i sthlms södra skärgård för några år sen om dess historia. Där framgick att den varit placerad som minfartyg och att räls var förbrett att monteras under en period. (kan ha varit fram till 1995 eller nåt sånt.) Hur små båtar placerades? Mindre båtar borde kunnat användas av allt från ingenjörs och pionjärförband till bevakning av baser etc.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Zizka » 5 november 2022, 08:42

Hej!
Håller ju precis på att gräva i Marinens krigsorganisation och i mobiliseringstabellerna finns det gott om krigsplacerade motorbåtar med olika besättningsantal, förrådsfartyg -vatten, -torped, -minröjning, -olja, -fortifikationsmateriel, -diverse, personaltransportfartyg, sjuktransportfartyg, verkstadsfartyg, färjor av olika typ och storlek, fiskebåtar, bogserbåtar. Läste nånstans att det tidvis fanns typ +1000 olika hjälpfartyg som skulle iaktspråktas vid mobilisering.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av adlercreutz » 5 november 2022, 09:54

Vägfärjorna, var de krigsplacerade i armén?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av ola » 5 november 2022, 10:28

adlercreutz skrev:
5 november 2022, 09:54
Vägfärjorna, var de krigsplacerade i armén?
Killgissningsvis användas som minläggare och förmodligen även användas som transport för förband
(Träng/Ing-förband)


Men jag kan ha fel :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av ola » 5 november 2022, 10:32

Zizka skrev:
5 november 2022, 08:42
Hej!
Håller ju precis på att gräva i Marinens krigsorganisation och i mobiliseringstabellerna finns det gott om krigsplacerade motorbåtar med olika besättningsantal, förrådsfartyg -vatten, -torped, -minröjning, -olja, -fortifikationsmateriel, -diverse, personaltransportfartyg, sjuktransportfartyg, verkstadsfartyg, färjor av olika typ och storlek, fiskebåtar, bogserbåtar. Läste nånstans att det tidvis fanns typ +1000 olika hjälpfartyg som skulle iaktspråktas vid mobilisering.
Får ge dig en rejäl eloge, bra jobbat :thumbsup: :thumbsup:

Såg gällande basbataljonerna att de var verkligen udda i sig organiserade med stora skillnader i det personella i både pluton/komp och sedan blev jag lite nyfiken på vilka marina sjögående förband som skulle hålla till i Grebbestad ? :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Zizka » 6 november 2022, 09:16

adlercreutz skrev:
5 november 2022, 09:54
Vägfärjorna, var de krigsplacerade i armén?
Armén hade sin reglementerade utrustning och vad jag vet så hade dem inga vägfärjor.

Vägfärjor hade nog i krigstid ett behov att fortsättningsvis fylla sin civila funktion men det fanns nog ett visst surplus. Minns i min ungdom när jag åkte mellan Öregrund-Gräsö att det fanns 3st färjor i drift vid färjeläget beroende på väder och trafikmängd.

Det jag har hittat i mobiliseringstabeller med krigsplacerad vägfärja för marinen har varit i Norrland där tillgången till större färjor/fartyg varit mer begränsat till skillnad mot södra och mellersta Sverige där fordonstrafiken är större, mer frekvent och mer utbyggt. Men för att kunna krigsplacera ett fartyg måste det uppfylla vissa krav och nummer 1 är att det skall vara Svenskregistrerat. (Vid behov kan man ju alltid vara "Putin-Praktisk" och tänja på detta... men jag tror inte i utgångsläget vid mobilisering att Marinen hade rekvirerat utländska fartyg). En färja som trafikerar Umeå-Vasa kan ju ha en Finsk, Svensk eller Internationell ägare därav en mindre tillgång till denna typ av fartyg i Bottenviken.

Ola! Tack, jag har inte kommit till fartygen ännu 1969 men i ÖB OPO några år senare ser man lite vilka fartygsförband som fanns tilldelade Örlogsbas Väst vid mobilisering. Det tyngsta var väl Fregatterna men om jag minns rätt så hade vi senare en patrullbåtsdivision med Hugintyp i Grebbestad i krigsorganisationen men följande kan sägas om fartygstyper och deras replipunkter.
Minröjnings/motortorpedbåtsförband förlitade sig i första hand på sina tilldelade lag för att försörja och reparera sina fartyg i sina operationsområden. Om dessa inte kunde lösa uppgiften fick en basbataljon ta över. Minfartyg kunde i princip hämta upp minor lite överallt längs kusten för de flesta bas- eller underhållsförband hade minor i förråd. Större fartygsförband opererade dock från våra större basområden och där nyttjade våra basbataljoner (d.v.s Stockholm, Gryts eller Blekinge Skärgård).
Gotland skulle enbart användas för kortare uppdrag.

I början av December kan jag fortsätta med Marinen, det är lite mer organisation att besöka Krigsarkivet efter flytten, Covid gjorde inte saken enklare samt livet i övrigt har nog inte varit mer överfyllt med jobb och måsten än på många många år...

/Janne

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av adlercreutz » 6 november 2022, 09:47

Tack för svaret :)

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av johanmmolin » 6 november 2022, 16:28

Åter efter en längre tids frånvaro på¨forumet. Ingen specifik anledning mer än att barnbarn o dyl tagit mycket tid i anspråk.

Re civila fartyg, en liten pusselbit: Så sent som 1984 var i varje fall två av Sessanlinjens färjor uttagna till lasarettsfartyg. Det fanns lasarettsfartyg med grundbasering i Övre Norrland (!) också, vad jag fick veta då.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Grönis » 7 november 2022, 17:21

Zizka skrev:
5 november 2022, 08:42
Hej!
Håller ju precis på att gräva i Marinens krigsorganisation och i mobiliseringstabellerna finns det gott om krigsplacerade motorbåtar med olika besättningsantal, förrådsfartyg -vatten, -torped, -minröjning, -olja, -fortifikationsmateriel, -diverse, personaltransportfartyg, sjuktransportfartyg, verkstadsfartyg, färjor av olika typ och storlek, fiskebåtar, bogserbåtar. Läste nånstans att det tidvis fanns typ +1000 olika hjälpfartyg som skulle iaktspråktas vid mobilisering.
Tack för alla svar, intressant. Vad skulle du säga är de minsta båtarna du sett tagits i anspråk och för vilka ändamål?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av ola » 7 november 2022, 19:08

Grönis skrev:
7 november 2022, 17:21
Zizka skrev:
5 november 2022, 08:42
Hej!
Håller ju precis på att gräva i Marinens krigsorganisation och i mobiliseringstabellerna finns det gott om krigsplacerade motorbåtar med olika besättningsantal, förrådsfartyg -vatten, -torped, -minröjning, -olja, -fortifikationsmateriel, -diverse, personaltransportfartyg, sjuktransportfartyg, verkstadsfartyg, färjor av olika typ och storlek, fiskebåtar, bogserbåtar. Läste nånstans att det tidvis fanns typ +1000 olika hjälpfartyg som skulle iaktspråktas vid mobilisering.
Tack för alla svar, intressant. Vad skulle du säga är de minsta båtarna du sett tagits i anspråk och för vilka ändamål?
Om jag får inflika, så skulle jag säga fiskebåtar och då som hjälpminsvepare :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Grönis » 30 april 2023, 19:44

Man har ju börjat ta civila bilar i anspråk igen men hur är det med civila fartyg nu för tiden?

Skriv svar