Låna ut kärnvapen?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av tryggve » 8 december 2015, 17:04

erep skrev:
Publicerad rysk militärdoktrin torde säga att kärnvapen inte används mot stat utan kärnvapen eller bara då ryska statens existens är hotad. Men personligen brukar jag inte fästa värst mycket intresse till Kremls påståenden. Det gäller att se på vad händerna gör istället för att se på läpparna. Övningarna mot Polen och Sverige talar sitt klara språk.

Genom att be ett kärnvapenlån har Polen sagt vad de själv tycker höjer tröskeln.
Om man på rysk sida skulle tro att NATO står i begrepp att angripa dem militärt så torde det väl (enligt rysk synpunkt) väl passa in på att den ryska statens existens är hotad. Och därmed så kan man använda kärnvapen enligt gällande doktrin.

I det läget så tror inte jag att några kärnvapen lagrade i Polen skulle minska risken, men det kan ju ha stort symboliskt värde som sagt.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av erep » 8 december 2015, 17:16

tryggve skrev: Om man på rysk sida skulle tro att NATO står i begrepp att angripa dem militärt så torde det väl (enligt rysk synpunkt) väl passa in på att den ryska statens existens är hotad. Och därmed så kan man använda kärnvapen enligt gällande doktrin.

I det läget så tror inte jag att några kärnvapen lagrade i Polen skulle minska risken, men det kan ju ha stort symboliskt värde som sagt.
Att ryska staten skulle tro på ett NATO-anfall är nog mera för inhemsk konsumtion, för att få en tanke om att Ryssland belägras ingjuten i befolkningen. Kreml vet väl att en allians av 28 nationer, av vilka 26½ är demokratiska, inte kan enas om angreppskrig.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av tryggve » 8 december 2015, 18:15

erep skrev: Att ryska staten skulle tro på ett NATO-anfall är nog mera för inhemsk konsumtion, för att få en tanke om att Ryssland belägras ingjuten i befolkningen. Kreml vet väl att en allians av 28 nationer, av vilka 26½ är demokratiska, inte kan enas om angreppskrig.

Nåja, jag tycker det ryska agerandet tyder på att man ser NATO som ett militärt hot, och man planerar och övar sålunda för att möta ett sådant. Det förefaller som om det innefattar insats av kärnvapen, i alla fall så verkar man inte utesluta det med tanke på hur man övar. Det är ju för all del inte samma sak som att man tror att NATO/USA står i begrepp att anfalla. USA övar väl också insats av kärnvapen ibland.

Man ska samtidigt inte underskatta människors rädsla heller. En del ryssar som jag har stött på har haft ungefär lika mycket "NATO/USA-skräck" som en del svenskar har rysskräck. Pratar du med en ryss så tycker de i allmänhet att den svenska rysskräcken är absurd, men säger man att deras NATO-skräck är lika absurd så brukar de inte hålla med.... :-)
Och om detta finns bland vanligt folk så kanske det även finns bland ledningen?

Och detta innebär inte att jag verkligen tror att NATO skulle inleda ett angrepp på Ryssland. Det jag tror är att det kan finnas en rädsla för det bland ryssarna.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av erep » 8 december 2015, 19:44

tryggve skrev: Nåja, jag tycker det ryska agerandet tyder på att man ser NATO som ett militärt hot, och man planerar och övar sålunda för att möta ett sådant. Det förefaller som om det innefattar insats av kärnvapen, i alla fall så verkar man inte utesluta det med tanke på hur man övar. Det är ju för all del inte samma sak som att man tror att NATO/USA står i begrepp att anfalla. USA övar väl också insats av kärnvapen ibland.

Man ska samtidigt inte underskatta människors rädsla heller. En del ryssar som jag har stött på har haft ungefär lika mycket "NATO/USA-skräck" som en del svenskar har rysskräck. Pratar du med en ryss så tycker de i allmänhet att den svenska rysskräcken är absurd, men säger man att deras NATO-skräck är lika absurd så brukar de inte hålla med.... :-)
Och om detta finns bland vanligt folk så kanske det även finns bland ledningen?

Och detta innebär inte att jag verkligen tror att NATO skulle inleda ett angrepp på Ryssland. Det jag tror är att det kan finnas en rädsla för det bland ryssarna.
Att den gemene ryssen är rädd för ett angrepp från NATO visar bara att regimen varit framgångsrik i att projicera hotet. Att vara varsam angående Kremls eventuella aggressiva gärningar klassar jag inte som "rysskräck", eftersom i Kreml bestäms allt av en liten krets män med aspirationer att jobba tillbaka mot sovjet/tsarväldet. Inga institutioner håller tillbaka denna lilla klick.

Faran är ju faktiskt att ledningen blir förblindad av sin egna propaganda och börjar tro på den.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av tryggve » 8 december 2015, 21:00

erep skrev: Att den gemene ryssen är rädd för ett angrepp från NATO visar bara att regimen varit framgångsrik i att projicera hotet. Att vara varsam angående Kremls eventuella aggressiva gärningar klassar jag inte som "rysskräck", eftersom i Kreml bestäms allt av en liten krets män med aspirationer att jobba tillbaka mot sovjet/tsarväldet. Inga institutioner håller tillbaka denna lilla klick.

Faran är ju faktiskt att ledningen blir förblindad av sin egna propaganda och börjar tro på den.
Även om allt beror på propaganda (vilket jag inte är helt övertygad om, det finns ju många som är rädda för USA även i andra länder) så kan ju effekten bli densamma som du säger.

Det var väl många i Sovjet som var övertygade om att Able Archer 1983 var upptakten till ett angrepp. Vilket väl många i väst såg som löjligt....

Nå, kontentan är väl att även om det polska önskemålet är förståeligt som symbolvärde så är det väl inte så säkert att det nödvändigtvis ökar säkerheten för Polen från att utsättas för kärnvapenangrepp vid en eventuell konflikt.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av CvD » 8 december 2015, 21:01

tryggve skrev:
CvD skrev:Dom är under fredstid placerade på statens territorium men under amerikansk bevakning och kod/nyckel som behövs för att armera vapnet är även det under amerikansk kontroll. Men skulle det gå totalt under skogen beväpnas den lånade nationens vapensystem med kärnvapnet för att användas, men även där har USA sista ordet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_sharing
Intressant att det i den artikeln också skrivs om den möjliga överenskommelsen mellan Saudiarabien och Pakistan. Det har väl rät länge spekulerats att Saudiska pengar har hjälpt till att betala för det pakistanska kärnvapenprogrammet.
Jo, har hört det från flera källor. Är väl en delvis förklaring till varför Iran är intresserade av kärnvapen.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av tryggve » 8 december 2015, 22:08

CvD skrev: Jo, har hört det från flera källor. Är väl en delvis förklaring till varför Iran är intresserade av kärnvapen.
Jo. En sak som (tyvärr) gör det hela lite mer trovärdigt i mina ögon är Saudiarabiens köp av kinesiska ballistiska robotar på 1980-talet, något som väl fick omvärlden att höja på ögonbrynen en del. Dessa robotar är ju av rätt begränsat värde med konventionella stridsspetsar

https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Sau ... sile_Force

Man har väl sedan dess också köpt DF-21. Det sägs ju att villkoret där för USA:s del var att robotarna inte skulle kunna bära kärnvapen, men...

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av Amund » 27 december 2015, 18:11

tryggve skrev: Saudiarabiens köp av kinesiska ballistiska robotar på 1980-talet, något som väl fick omvärlden att höja på ögonbrynen en del. Dessa robotar är ju av rätt begränsat värde med konventionella stridsspetsar


Det sägs ju att villkoret där för USA:s del var att robotarna inte skulle kunna bära kärnvapen, men...
Saudisk raketteknik.jpg
Saudisk raketteknik.jpg (8.1 KiB) Visad 569 gånger
:D Förlåt om jag tramsar i en seriös tråd! :oops:

Kunde inte låta bli! :)

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Låna ut kärnvapen?

Inlägg av erep » 28 december 2015, 05:49

När jag sade att jag inte ville ta ställning till ett partiprogram utom en fråga, censuderades en mening, men inte det jag svarade till, och nu funkar "humor".

Jag är verkligen besviken.

...

Låt oss diskutera varför t.ex. Polen vill ha kärnvapen istället för att bli kränkta.

PS. Detta är inte politik utan militärstrategi.

Skriv svar