Grånande gossar vaktar en bro

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Grånande gossar vaktar en bro

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2015, 15:42

Platsen är järnvägsbron över Säveån i Jonsered. Tiden är första världskriget. Men vad är det för gubbar? Jag tycker de ser för gamla ut för att vara inkallade soldater, snarare landstormsmän, men mig tyckes att varken beväpning eller uniformering stämmer med landstormen.

Vad tror ni?

Bild

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Grånande gossar vaktar en bro

Inlägg av B Hellqvist » 28 november 2015, 16:30

De behöver inte vara så gamla. 30-40-årsåldern, skulle jag tippa.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Grånande gossar vaktar en bro

Inlägg av millgard » 28 november 2015, 16:31

Inte ens så gamla, man bedrar sig ofta pga mustacherna.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Grånande gossar vaktar en bro

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2015, 16:32

Så du menar att det är värnpliktiga unga män, eller kan det kanske vara nejdens indelta knektar?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Grånande gossar vaktar en bro

Inlägg av Stefan » 19 juni 2016, 10:43

B Hellqvist skrev:De behöver inte vara så gamla. 30-40-årsåldern, skulle jag tippa.
Det syns inget foto, men 30-40 år VAR landsstormens gängse ålder. Vad gäller klädseln och utrustning det kunde variera. På övningar kunde de inte sällan ha sin privata civila kostym, med enbart ett armband på, + vapnet förstås.

I andra sammanhang kunde de ha hyfsat fältmässig och fullständig utrustning.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Grånande gossar vaktar en bro

Inlägg av Stefan » 19 juni 2016, 10:48

Markus Holst skrev:Så du menar att det är värnpliktiga unga män, eller kan det kanske vara nejdens indelta knektar?
Indelta knektar var inte längre med som del i krigsorganisationen. Men som bekant, de knektar som ville kvarstanna i sitt gamla kontrakt, fick göra det livet ut. Ett mycket schangtilt undantagsbestämmelse - sannolikt resultat av någon kompromiss i något riksdagsutskott.

1914-18 måtte många av dem funnits kvar i hyfsat aktiv tjänst. Jag antar att de kunde nyttjas som något slags stående landsstorm, även om jag inte hört det nämnas uttryckligen. Oftast använde man dem inom den reguljära armén som (hjälp)instruktörer och dylikt. En och annan kunde få och accepterade ordinarie befattning också.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Grånande gossar vaktar en bro

Inlägg av Markus Holst » 19 juni 2016, 10:52

Tyvärr får jag inte fatt på bilden längre, varför ju diskussionen blir lite svår.

Skriv svar