Neanderthalarna integrerades med Homo Sapiens

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Neanderthalarna integrerades med Homo Sapiens

Inlägg av History freak » 23 november 2015, 23:16

Den moderna DNA-tekniken är fantastisk och ger oss alltfler svar om vår förhistoria. Neanderthalarna som till för inte så länge sedan sågs som en avvikande ras utan påtaglig intelligens som sveptes undan av Homo Sapiens för 30-40.000 år sedan har nu fått sitt erkännande som en intelligent verktygstillverkande människa med ett socialt liv.

I dagens Vetenskapens Värld presenterades de senaste rönen från arkeologi och DNA-forskning. Det är nu konstaterat att neanderthalarna och Homo Sapiens var kompatibla ( fick barn tillsammans) och att DNA visar att de flesta människor på jorden har några procent av neanderthalgener i sina kroppar. Neanderthalarna utvandrade i en mycket tidigare våg från Afrika. Homo Sapiens kom för c:a 50.000 år sedan. Neandethalarna var bara några tusen i hela Europa och drunknade uppenbarligen i inflödet av de många fler Homo Sapiens.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Neanderthalarna integrerades med Homo Sapiens

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 12 mars 2017, 16:14

Han visar att Neandertalarna inte var våra förfäder utan en annan form av människor med vilka våra förmödrar fick barn när de lämnade Afrika.
Den här kommentaren (som någon skrivit till en bok av Svante Pääbo) undrar jag över. Hur kan nutida människor ha neandertal-dna utan att vi härstammar från dem? Har någon ympat in neandertalgener i våra celler ändå - ah, det är det som är intelligent design, kanske ...

Antingen är de våra förfäder (oavsett i hur liten grad) eller så är de det ej. Jag har inte läst boken (än?), så jag vet inte hur det formuleras där.

Ett liknande fall var för något decennium sedan, när de inte hade kommit så långt, och då hette det att vi har 95% (eller något sådant) av våra gener gemensamma med chimpanserna, men "inte ett enda anlag" gemensamt med neandertalarna. Hm. :?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Neanderthalarna integrerades med Homo Sapiens

Inlägg av Markus Holst » 12 mars 2017, 17:07

Jag tänkte samma sak när jag läste en liknande kommentar. Även dessa är såklart våra förfäder. Känns lite coolt, faktiskt.

Jag har inte heller läst boken, men om jag skall tro något om vad som hände neanderthalarna så kan det liknas vid utvecklingen efter Columbus i Amerika: Många dör av nya sjukdomar, andra blir dödade, vissa blir assimilerade. Skillnaden är nog endast att det inte bildades några neanderthal-reservat.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Neanderthalarna integrerades med Homo Sapiens

Inlägg av millgard » 12 mars 2017, 19:36

Karin Bojs har utvecklat det där (bla med hjälp av Svante Pääbos forskning) i sin bok "Min europeiska historia". "Integrerades" är fel uttryck - några gånger skedde genetiskt utbyte, dock väldigt få. Troligen härstammar bla "rakt-hår"-genen från neanderthalarna... :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Neanderthalarna integrerades med Homo Sapiens

Inlägg av tryggve » 13 mars 2017, 09:45

De nutida människor som har "neandertalgener" i sig är väl främst vi i Europa och Asien. I Afrika saknas väl detta nästa helt. Vilket väl är ytterligare ett argument för "out of Africa"-teorin.

Jag fick höra på en föreläsning jag var på i höstas att man har blivit lite osäker över en del fossil som man har hittat i bland annat Georgien. Frågan är om det är flera olika arter hominider, eller om det rör sig individvariation, och rör sig om samma art. Skillnaderna är så pass små. Ska se om jag kan hitta en referens.
(Det röde sig dock inte om neandertalare)

Skriv svar