Invandring och utvandring till Sverige

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Hans » 15 november 2015, 16:38

Högst aktuellt ämne men jag gjorde en snabbkoll för att ha det historiska perspektivet. Och jag hittade detta.

Bild
Bild i större format: https://sv.wikipedia.org/wiki/Invandrin ... ge-Big.png

Vad hände i Sverige 1974-6 som fick så många att dra?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13571
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Markus Holst » 15 november 2015, 16:52

Det behöver inte ha hänt något i Sverige. Det kan ju vara t ex återflyttning till något land som plötsligt blivit nice igen. Till exempel så "avgick" grekiska militärjuntan 1974.
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Hans » 15 november 2015, 16:56

Återflyttning är naturligtvis rätt, del av utvandringen, tack. Men frågan kvarstår, varför just då? F.ö. räknas i invandringen också med återflyttande svenskar - tror jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av CvD » 15 november 2015, 17:31

Hans skrev:Återflyttning är naturligtvis rätt, del av utvandringen, tack. Men frågan kvarstår, varför just då? F.ö. räknas i invandringen också med återflyttande svenskar - tror jag.

MVH

Hans
Jag tror du har rätt där.
Återvände nyligen tillbaka till fosterlandet, eftersom den norska offshoreindustrin har fått ett slaganfall. När jag gick till skattemyndigheten för att meddela att jag flyttat hem måste jag fylla in en blankett och där ge skälet varför jag flyttade hem till Sverige. 8O
Tog fyra veckor innan mitt gamla personnummer var tillbaka i full drift.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av sonderling » 15 november 2015, 19:00

Samma sak gällde syrran som funderar på att återvända. Vår gamla moder fick följa med till skattemynidgheten och intyga att hon var Svensk, för att hon skulle kunna skaffa pass m.m.

Annars är ju detta sant att många återvänder och ett faktum som jag tycker man borde uppmärksamma i media oftare. (Kanske kan lugna några som är oroliga för "massinvandring"?)
Brukar vara en sådan där situation då man är stolt att vara "Svensk" när man ser nån statsman eller företagare i annat land tala mer eller mindre bra svenska med nyhets-reportern och berätta om sina minnen av Alvesta eller annan ort i Sverige.

Ämnet togs förresten idag upp på SR programmet "god morgon världen" att många flyktingar återvänder, när diktatorn faller och blir en resurs för demokrati etc i sina hemländer och just Latin-amerika togs upp som exempel.

Sonderling

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av millgard » 16 november 2015, 08:18

Även Somalia är ett land som alltfler återvänder till, trots den relativt osäkra situation som råder.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av sonderling » 16 november 2015, 13:18

millgard skrev:Även Somalia är ett land som alltfler återvänder till, trots den relativt osäkra situation som råder.
Även tillbaka till Irak enligt en arbetskamrat av Irakiskt ursprung. Vars man är läkare och inte får jobba som det i Sverige. (Barnen känner sig dock försvenskade efter 9 år och vill inte flytta "hem".)

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11097
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av sveahk » 16 november 2015, 14:12

millgard skrev:Även Somalia är ett land som alltfler återvänder till, trots den relativt osäkra situation som råder.
sonderling skrev: Även tillbaka till Irak enligt en arbetskamrat av Irakiskt ursprung.
"...som alltfler återvänder till" - verkligen?
Var kan vi hitta statistik eller siffror som understöder dessa, vad ska vi säga, "påståenden"...?

Mvh Hans K

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Gott » 16 november 2015, 15:07

Enligt SCB utvandrade drygt 1200 personer till Irak 2012. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/A ... Irak-okar/
Irak.jpg
Gissningsvis är det kurder som återvänder till det relativt stabila irakiska Kurdistan. Gräver man lite i statistiken får man ungefär samma siffror för 2013 och 2014.

För Somalia är det betydligt färre, ca 200 per år, men fler än vad som t ex återvänder till Bosnien, Serbien, etc.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11097
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av sveahk » 16 november 2015, 15:14

Jag är förvånad, men det låter övertygande - tack för den statistiken, Gott.

Mvh Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 november 2015, 15:31

I Sverige började man att registrera invandringen i början av 1880-talet (tror att det var 1881). Det var inte enbart utländsk födda immigranter utan även svenskar som hade bott i USA under några år. Man började med att registrera utvandringen 1850 och under 1850-talet var de ett fåtal som emigrerade från Sverige. Det har varit mycket forskning om migrationen från/till samt inom Sverige och den Historiska institutionen på Uppsala universitet hade ett projekt om själva migrationen som varade från slutet på 1960-talet fram till slutet på 1970-talet. Nu kommer jag inte ihåg artikelns titel, men skrevs av en av dem som var medverkande i själva projektet och hans namn är Sune Åkerman (vet inte om han lever idag). Han skrev om push- och pullfaktorer samt influenser i svensk emigration till USA. "Push" betyder att man var tvungen att flytta p g a skörden kanske har slagit fel under ett par år och "pull" betyder att man bara "drogs med i själva flyttningsströmmen". Åkerman skrev också om det var dåliga tider i Amerika eller annanstans så var det mindre emigration. Var det dåliga tider i Sverige var flyttningsströmmen oerhört mycket större. T ex under amerikanska inbördeskriget 1861-65 var det en ytterst liten invandring till USA och likaså under större delen av 1870-talet. Från Sverige var det hög emigration i slutet på 1860-talet p g a missväxt under åren 1868-69 (nu vet jag inte riktigt vilket av åren, men ena året var det en regnigt sommar medan den andra så torkades skörden bort). År 1879 gick träindustrin i Sverige ner kraftigt och i Sundsvallsdistriktet utbröt strejk av sågverksarbetare med hög utvandring som följd och under hela 1880-talet var emigrationen hög i Sverige.

En jämförelse med en annan diskussion på Skalman:

viewtopic.php?f=9&t=45647

Stefan

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av millgard » 17 november 2015, 08:05

sveahk skrev:
millgard skrev:Även Somalia är ett land som alltfler återvänder till, trots den relativt osäkra situation som råder.
sonderling skrev: Även tillbaka till Irak enligt en arbetskamrat av Irakiskt ursprung.
"...som alltfler återvänder till" - verkligen?
Var kan vi hitta statistik eller siffror som understöder dessa, vad ska vi säga, "påståenden"...?

Mvh Hans K

Det har varit rätt stora reportage om dessa fenomen i tex DN. Det bekräftar den gamla sanningen att de allra flesta längtar "hem" igen. Vi svenskar gör ofta felet att utgå från att alla faktiskt vill bo i Sverige bara för att vi har en bra nivå på föräldraförsäkringen osv...

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Gott » 17 november 2015, 12:01

millgard skrev: Det har varit rätt stora reportage om dessa fenomen i tex DN. Det bekräftar den gamla sanningen att de allra flesta längtar "hem" igen. Vi svenskar gör ofta felet att utgå från att alla faktiskt vill bo i Sverige bara för att vi har en bra nivå på föräldraförsäkringen osv...
Just kurder är ett bra exempel på detta. Det har skrivits flera artiklar om detta, bl a om pizzeriaägaren som flyttade tillbaks och startade Café Eskilstuna i Erbil. Jag har även läst någon intervju med en ung tjej som som flyttat tillbaks och startat ett större bemanningsföretag. Själv stötte jag på fenomenet när utvecklingschefen hos min tidigare arbetsgivare, ett medelstort börsnoterat telekombolag, sa upp sig och flyttade hem.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av sonderling » 17 november 2015, 16:17

millgard skrev:
sveahk skrev:
millgard skrev:Även Somalia är ett land som alltfler återvänder till, trots den relativt osäkra situation som råder.
sonderling skrev: Även tillbaka till Irak enligt en arbetskamrat av Irakiskt ursprung.
"...som alltfler återvänder till" - verkligen?
Var kan vi hitta statistik eller siffror som understöder dessa, vad ska vi säga, "påståenden"...?

Mvh Hans K

Det har varit rätt stora reportage om dessa fenomen i tex DN. Det bekräftar den gamla sanningen att de allra flesta längtar "hem" igen. Vi svenskar gör ofta felet att utgå från att alla faktiskt vill bo i Sverige bara för att vi har en bra nivå på föräldraförsäkringen osv...
Jo så är det ofta tycker jag. Svensken kan vara lite självcentrerad ibland på den punkten. (Men det känner Hans också till, om jag minns rätt från en gammal tråd i ämnet. Sedan kanske jag inte skulle kommit dragandes med bara anekdotiskt bevisföring :oops: men jag hade läst och sett reportage på tv också, som det här med Café Eskilstuna.

Sonderling

Davian
Medlem
Inlägg: 3596
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Invandring och utvandring till Sverige

Inlägg av Davian » 18 november 2015, 02:28

sonderling skrev:
Annars är ju detta sant att många återvänder och ett faktum som jag tycker man borde uppmärksamma i media oftare. (Kanske kan lugna några som är oroliga för "massinvandring"?)


Sonderling

Det här är något som har pumpats ut i media tusentals gånger sen 2006. Det är ingen nyhet för någon som har lite intresse för invandring/utvandring.


för övrigt:jag jobbar på asylboende med ensamkommande ungdomar. För just dem jag jobbar med är Sverige (eller andra delar av Europa) enda chansen till ett bra liv. Men överlag vill ju ingen människa flytta iväg från sitt hem och sina nära och kära, den kulturen man känner till och sånt. Det är ett galet stort steg att flytta till Sverige.

de allra flesta har nog drömmar eller hopp om att kunna åka tillbaka till ursprungslandet igen. Det svåraste är egentligen generation 2 och framåt. De som föds, växer upp och lever i det svenska samhället och kulturen. Deras hemland är ju Sverige, men här räknas de ändå inte som svenskar, samtidigt som de i föräldrarnas hemland inte räknas dit heller.

jag läste nånstans att det är först runt generation 3-4 som "invandrare" börjar ses som en del av det samhället de lever i. Jag antar att det är lite olika beroende på vart man flyttar. Det svenska samhället är ökänt svårt att komma in i som utlänning medan USA:s samhälle är helt annorlunda. (det är en bra grej av USA.)

Skriv svar