Lus och Vietnam kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
cbx
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 23 september 2005, 19:50
Ort: Malmö

Lus och Vietnam kriget

Inlägg av cbx » 7 oktober 2015, 09:22

Hej

En liten undran, har läst mycket om andra världskriget och hur manskapet drabbades av löss och annan ohyra. Läser just en bok om Tjetjenen kriget det andra, och författaren själv menig i ryska armen hur han äntligen fick nya underkläder och för en gångs skulle kunde vara lus fri i två tre dagar. Hur hårt drabbade var de amerikanska soldaterna i Vietnam egentligen? Har aldrig läst något om detta. Konstiga funderingar man har ibland.
Kan ju även fundera vidare, hur är det med svenska soldater som var i Afghanistan, hade de problem med ohyra?
Kommer genast att tänka på original lusen på Imperial war museum i London de har ifrån Galilpolli.

Cbx

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Lus och Vietnam kriget

Inlägg av tryggve » 7 oktober 2015, 10:45

cbx skrev:Hej

En liten undran, har läst mycket om andra världskriget och hur manskapet drabbades av löss och annan ohyra. Läser just en bok om Tjetjenen kriget det andra, och författaren själv menig i ryska armen hur han äntligen fick nya underkläder och för en gångs skulle kunde vara lus fri i två tre dagar. Hur hårt drabbade var de amerikanska soldaterna i Vietnam egentligen? Har aldrig läst något om detta. Konstiga funderingar man har ibland.
Kan ju även fundera vidare, hur är det med svenska soldater som var i Afghanistan, hade de problem med ohyra?
Kommer genast att tänka på original lusen på Imperial war museum i London de har ifrån Galilpolli.

Cbx
Under Vietnamkriget så hade man väl dels rätt väl fungerande underhållstjänst på den amerikanska sidan, och dessutom så använde man väl fortfarande DTT för att bekämpa ohyra.
Men om enheter var isolerade en tid så fick de säkert problem.


Jag kan tänka mig att Nordvietnams soldater plågades mycket mer av detta än vad USA:s gjorde.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Lus och Vietnam kriget

Inlägg av sonderling » 7 oktober 2015, 11:55

I Vietnam så hade man stora och civiliserade baser men alla bekvämligheter. Det var bara en liten procent som var ute i bushen och då bara kortare perioder. Detta var väl en av misstagen. (Enligt nån av de böcker jag läste i somras, typ bright shining lie eller 10 000 day war.)
Frågan är om de nånsin hann få löss. Annat var det väl med blodiglar.

Det var väl värre med NVA trupper som kom ner och inte hade samma möjligheter med hygien. (De var heller inte så djungel anpassade som man tror, annat var det så klart med lokal FNL-gerilla.)

Stöter inte på så mycket om löss när jag läser om Vietnam-kriget det är mest annan ohyra (som blodiglar :? ) kanske har det med klimat att göra?

Sonderling

Skriv svar