Västvärldens flygbolag är föråldrade

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av Amund » 3 oktober 2015, 18:02

En märklig iakttagelse jag gjort är att amerikanska flygbolag har föråldrade flygplan jämfört med de flesta asiatiska flygbolag och många andra från den sk. ”Tredje världen”. Amerikanska bolag flyger med gamla Boeing 747, 757 och 767 och i bästa fall Trippel-seven (777), detta medan de moderna asiatiska bolagen flyger Airbus 350, 380 och Dreamliner. Är det här ett sorts kvitto på en amerikansk ekonomi på dekis eller är det en slump?

Jag undrar om det finns någon amerikansk A380 eller ens beställning på en sådan, inte ens Dreamlinern verkar förekomma ännu hos amerikanska flygbolag i någon utsträckning. Hos europeiska flygbolag går förnyelsen av flottan långsamt är min uppfattning, många av de stora klassiska bolagen har väl knappast ens råd med några större nybeställningar i takt med att nationalstaterna (som stora ägare) tvingas ta sin hand från dem.

Till och med Air Kenya och Ethiopian har i huvudsak nya Dreamliners.

Världens ekonomi är inte vad den varit, allt är upp och ned nuförtiden… :?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av tryggve » 3 oktober 2015, 18:22

Enligt den här kartan så ska Dreamliner vara i bruk hos ett flertal flygbolag i Väst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_78 ... #Operators

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av sonderling » 3 oktober 2015, 20:09

Jag har också tänkt på detta men jag tror det har med den Amerikanska mentalitetet; If its not broke don´t fix it.
Vilket gör att mycket i USA kan vara rena stenålders.

Sonderling

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av CvD » 3 oktober 2015, 22:36

sonderling skrev:Jag har också tänkt på detta men jag tror det har med den Amerikanska mentalitetet; If its not broke don´t fix it.
Vilket gör att mycket i USA kan vara rena stenålders.

Sonderling
Oja, tydligen först nu dom ska börja använda chip på sina konto-/kreditkort istället för magnetremsan. Dock utan att använda PIN-kod, verkar var ett steg för långt.
http://www.washingtonpost.com/news/get- ... dit-cards/

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av Amund » 4 oktober 2015, 17:26

Oavsett amerikanska traditioner så måste det väl medges att man förväntar sig att finna 20 år gamla flygplan hos afrikanska flygbolag och inte bland västerländska.
tryggve skrev:Enligt den här kartan så ska Dreamliner vara i bruk hos ett flertal flygbolag i Väst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_78 ... #Operators
Jo nog finns det självklart Dreamliner i Väst, inte minst hårdsatsande lågprisbolag har ju stora beställningar. Men om vi tittar på t.ex. väletablerade Delta Airlines så består deras flotta huvudsakligen av nedlagda 70-talsflygplanet MD-88 och Boeing 757, 767. :roll:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av tryggve » 4 oktober 2015, 20:20

Amund skrev:
Jo nog finns det självklart Dreamliner i Väst, inte minst hårdsatsande lågprisbolag har ju stora beställningar. Men om vi tittar på t.ex. väletablerade Delta Airlines så består deras flotta huvudsakligen av nedlagda 70-talsflygplanet MD-88 och Boeing 757, 767. :roll:
Jag skrev som jag skrev eftersom du i startinlägget tycktes mena att Dreamliner inte fanns hos flygbolag i väst, eller ens var beställd där. :-)

Ska jag gissa så kan väl en möjlig förklaring vara att även om en del flygbolag har (relativt) gamla flygplansflottor så är man inte i läget att man måste byta ut större delen av dem än. De funkar än, och har inte fallit för åldersstrecket.

Medan en del bolag i t ex Asien och Afrika hade flygplansflottor som har fallit för åldersstrecket, eller hade flygplanstyper som inte ens godkända att flyga med i väst, och därför var tvungna att köpa nytt för att kunna flyga till destinationer i t ex Europa och USA.

Sedan så är väl många flygbolag i väst rätt hårt pressade ekonomiskt, och har väl kanske helt enkelt inte råd att göra större nybeställningar av flygplan.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av masase » 4 oktober 2015, 22:15

Många av Gulfbolagen existerade knappt för 10-20 år sedan så det är rätt naturligt att de har nya plan.

I sak håller jag dock med dig. Jag är baserad i AMS och har huvudelen av mitt team i Hyderabad så jag flyger AMS to HYD 3-4 gånger om året. Flyga A380 genom Dubai är helt enkelt så mycket trevligare än att flyga gammel Boeing genom New Delhi att jag helt har gett upp projektet att bygga status på KLM.

Amerikanska bolag sysselsätter sig i huvudsak med att gå i konkurs lite då och då och har inte den finansiella styrkan att uppgradera sina flottor. Flaggcarriers i Europa har i princip samma problem (med bonusproblem i form av ständiga strejker för Air France / KLM)

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av Andreas #1 » 3 november 2015, 18:15

masase skrev: Amerikanska bolag sysselsätter sig i huvudsak med att gå i konkurs lite då och då och har inte den finansiella styrkan att uppgradera sina flottor. Flaggcarriers i Europa har i princip samma problem (med bonusproblem i form av ständiga strejker för Air France / KLM)
Fast de stora bolagen i USA går ju ganska bra nu.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av unmo300 » 3 november 2015, 18:45

Amund skrev
amerikanska flygbolag har föråldrade flygplan jämfört med de flesta asiatiska flygbolag
Om man nu skall ge f-n i politisk korrekhet, så gäller det tydligen också flygvärdinnorna.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av gunship » 3 november 2015, 18:51

Att man flyger 777 eller 747 behöver inte betyda att planen är så gamla, det kommer/kom ju en sprillans ny 747-8 osv. Klart, är man inne och det känns sunkigt är det väl ett gammalt plan, men att blicka ut över flygplatsen kan vara missvisande.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av varjag » 3 november 2015, 23:41

Världens ekonomi är inte vad den varit, allt är upp och ned nuförtiden…
Alltför sant.
Många av de traditionella ''Flag-carriers'', finns inte längre. Eller har gått ihop med andra - för att klara krisen inom industrin.Dom hade och har - strukturer som intge klarar konkurrensen med det relativt nya ''billigflyget''.
Och - de flesta befinner sig i ekonomiska svårigheter. Hur är det med SAS?, Air France/KLM? Alitalia? TAP?.....m.flera.
Swissair, är väl en flygklubb numera ?

Dom har inte råd få krediter på nya flygplan. Även med räntorna i bottenläge.

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av erep » 4 november 2015, 04:05

Nej.

När jag var yngre var SAS flygvärdinnorna gamla tanter o Finnairs kollegor unga brudar. Det är lite som TS tankegång. Numera
är även Finnairs flygvärdinnor tanter. Jag tar inte ställning till stuerterna.

Flygplan används ca. 35 år + - mera. Att plan inte är helt nya, är inte en bedömning av samhället.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av Andreas #1 » 4 november 2015, 15:28

Men är det sån kris just nu. Lh gjorde ju storvinst af också och flera av de amerikanska. Många nya plan på ingång t.o.m.i sas.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av Amund » 29 november 2015, 08:48

Om vi ser på klassiska europeiska flygbolag med stor andel statligt ägande så undrar jag hur länge subventionerna kan fortsätta, i takt med att fler och fler aktörer får konkurrera på alla flyglinjer så tror jag att det blir allt svårare för staten som ägare att motivera stora kapitalinjektioner till sina nationella flygbolag. För närvarande har flygbolagen fått en frist pga. det låga bränslepriset vilket är en av de största utgifterna, även priskriget mellan flygplanstillverkarna gör att även närmast konkursmässiga flygbolag kan göra nybeställningar, staten går i borgen.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Västvärldens flygbolag är föråldrade

Inlägg av erep » 8 december 2015, 20:13

Amund skrev: Men om vi tittar på t.ex. väletablerade Delta Airlines så består deras flotta huvudsakligen av nedlagda 70-talsflygplanet MD-88 och Boeing 757, 767. :roll:
Delta flög med gammal skit redan under slutet av 70-talet.

På transportbranschen är det ju vanligt att amerikanerna är rätt konservativa och kör med relativt low tech lösningar. Skolbussarna är ett exempel.

På flygsidan gäller det ju att med att investera i nya plan får man ned rörliga kostnader som bränsle, men då ska man ha investeringskapital. I USA har ju flygpriserna traditionellt varit rätt låga, och en stor del av de stora flygbolagen har varit långa tider i företagssanering, d.v.s. finansiell omstrukturering (skyddade för fordringsägare i ett förfarande där skulder minskas eller konverteras till aktiekapital), vilket i USA är känt som Chapter 11 bankruptcy.

I Europa har ju de gamla flygbolagen haft ett problem med sin organisation, som de byggt under tiden då flygbolagen sinsemellan kom överens om priserna och villkoren för biljetterna inom IATA. Om man ser på nyare bolag i Europa som expanderar, är planen nyare.

Att lätta på strukturer (minska personal och fuktioner) och justera löner har ju varit väldigt svårt för statsägda flygbolag. Det vet ju ni i Sverige :wink:

Ett exempel på ett bolag som är majoritetsägt av en stat, men som nu har lyckats med en förnyelse är Finnair, som länge kämpat med sin personal men numera fått kontroll på strukturerna, och fick levererat Europas första Airbus A350 och dessutom nu anställer 100 piloter, 400 personer som kabinpersonal och 50 personer i markpersonal.

http://www.finnair.com/fi/se/a350
http://hbl.fi/nyheter/2015-12-04/781055 ... taller-400

Min slutsats är att trådstarten är lite alarmistisk :wink:

Skriv svar