Vad är det enligt dig som påverkar hur du uppfattar din omvärld, t.ex. historia?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
powniac
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2015, 21:55
Ort: Gävle

Vad är det enligt dig som påverkar hur du uppfattar din omvärld, t.ex. historia?

Inlägg av powniac » 30 augusti 2015, 11:02

Kära skalman:are!

Vad är det enligt dig som påverkar hur du uppfattar din omvärld, t.ex. historia?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad är det enligt dig som påverkar hur du uppfattar din omvärld, t.ex. historia?

Inlägg av sonderling » 30 augusti 2015, 14:15

Jag vet inte om jag förstår frågan (menar du referensrammar?) men:
När man läster en massa historia och speciellt då om VK2 så kan jag ibland reagera över när media nämner att många har dött i en konflikt eller motsvarande. Och summan motsvarar dödstalet en vanlig dag under det kriget. Brukar också undra hur kommer man reagera när det verkligen smäller?

Jo jag har nog i stort sett andra världskriget som referensram. Men även under tiden strax efter så verkade ju ingenting omöjligt att göra.
Och jag kan känna mig frusterad när jag ser på nyheterna om flyktingars elände på medelhavet och IS framfart och tänka amen för fan gör nått då!?

Jag har en känsla av att många (dvs politiker och media och folk i allmänhet) verkar ha tiden 75-89 som referens ram och tror att världen funkar så fortfarande. Därför tror de att vi kan köra på som vanligt, trots klimatförändringar, världskrig och stora flyktingströmmar. (När jag hör vad de säger på radion ibland så tänker jag på hippie kommentaren: Youre living in the past man! Ja nu är de den generationen som lever i the past. :lol: Men det konstiga är att många broilers pratar likadant. 8O )

Själv är jag orolig att vi är inne i paradigmskifte där allt snart ställs över enda men så är jag benägen att se de mesta i grått.

Har ni packat er "bugg out bag"? :D

Sonderling

Skriv svar